• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
50 درصد مردم نسبت به آینده اقتصاد بدبین هستند؛

ایران از لنز گالوپ

نتایج موسسه نظرسنجی گالوپ در آستانه انتخابات در ایران نشان می‌دهد 61 درصد مردم ایران با فشار مالی مواجه هستند و 26 درصد مایلند به کشور دیگری مهاجرت کنند...

براساس گزارش موسسه گالوپ، ایرانی‌­ها درحالی خود را برای انتخابات روز جمعه آماده می‌کنند که این اولین انتخابات پس از اعتراضات سال 1401 در ایران است. در انتخابات پیش‌رو ایرانیان 290 عضو مجلس شورای اسلامی و 88 روحانی عضو مجلس خبرگان را انتخاب خواهند کرد.
نظرسنجی‌­های موسسه گالوپ گویای آن است که بدبینی مردم ایران نسبت به مسیر اقتصاد کشور نسبت به چند سال قبل اندکی بهبود یافته است ولی در حالت کلی بیشتر آن‌ها به جای بهتر شدن شرایط (33 درصد) بدتر شدن (50 درصد) آن را می‌بینند.
اکثریت مردم ایران (80 درصد) همچنین معتقدند که اکنون زمان بدی برای یافتن شغل در جایی است که زندگی می­‌کنند، به‌طوری که این مساله سبب شده ایران در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از بدبین‌ترین کشورها نسبت به بازار کار باشد، این درحالی است که 67 درصد مردم عربستان سعودی معتقدند زمان خوبی برای یافتن شغل در کشورشان است.

نرخ تورم در ایران برای چندین سال بالاتر از 40 درصد بوده است با توجه به اینکه اقتصاد تحت فشار پایدار تحریم‌­های غرب باقی مانده است. قیمت مواد غذایی بالاخص در مقایسه سایر کشورهای منطقه بالاست. از آنجایی که تورم بالا به بودجه خانوارها فشار وارد می‌کند، از هر پنج ایرانی سه نفر (61 درصد) می‌گویند درآمد فعلی شان به سختی کفاف زندگی‌شان را می‌دهد. موسسه گالوپ مدعی است از زمانی که نظرسنجی در ایران را آغاز کرده است، تعداد ایرانی­‌هایی که به سختی با درآمدشان گذران زندگی می­‌کنند اینچنین بالا نبوده است.
نظرسنجی موسسه گالوپ همچنین نشان داده است که ایرانی‌­ها احتمالا چین را به عنوان یک راه نجات اقتصادی می‌بینند، که می‌­تواند توضیح دهد که چرا آن‌ها نسبت به هر قدرت بزرگی همچنان برای رهبری چین احترام بیشتری قائل هستند. طبق این نظرسنجی، 51 درصد ایرانی‌­ها در سال 2023 رهبری چین را تایید کرده‌­اند، درحالی که تنها 31 درصد رهبری روسیه را تایید کرده‌اند، که از زمان شروع جنگ در اوکراین با افت مواجه بوده است.
نظرسنجی گالوپ همچنین نشان می‌­دهد که تنها 10 درصد از ایرانی­‌ها رهبری آمریکا را تایید ‌می‌کنند.

به گفته گالوپ، در سال 2011، تنها 18 درصد از ایرانی­‌ها رهبری چین را تایید کرده بودند، که پایین‌‌ترین سطح در خاورمیانه بوده است. روابط تجاری میان ایران و چین پس از پایان قرن تاحد زیادی رشد کرده است به‌طوری که امروز پکن مهم‌ترین شریک تجاری تهران است. چین همچنین باوجود تحریم­‌های غرب بزرگ‌ترین بازار نفت ایران است.
در سال 2023 ایرانی‌­ها نسبت به هر کشور دیگری در خاورمیانه چین را تایید کردند. با این وجود رشد سریع اعتماد نسب به چین در طول دوسال گذشته کاهش داشته است.
بررسی‌های گالوپ همچنین نشان می‌دهد که باتوجه به چشم انداز اقتصادی تیره کشور و فشارهای سیاسی داخلی، امروز تعداد بیشتری از مردم ایران می‌گویند اگر بتوانند کشور را ترک می‌کنند. طبق داده های OECD ایران سریع‌ترین افزایش در نرخ رشد مهاجرت را به کشورهای عضو این سازمان در فاصله 2020 تا 2021 داشته است.
داده­‌های گالوپ از سال 2023 نشان می‌دهد که بیش از یک‌چهارم (26 درصد) از ایرانی­‌ها مایلند به‌طور دائم به کشور دیگری نقل مکان کنند، که نسبت به آمار سال 2014 (12 درصد) دوبرابر شده است. بیش از دو نفر از هر پنج ایرانی 15 تا 29 سال (43 درصد) نیز مایل هستند به طور دائم به کشور دیگری نقل مکان کنند.
به گزارش اکوایران،از منظر گالوپ، ایران درحالی به انتخابات جدید نزدیک می‌شود که با فشارهای متعدد داخلی و خارجی روبروست. اقتصاد ایران تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد، درحالی که میلیون‌ها نفر تحت فشار مالی و چشم انداز شغلی هستند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10695
اخبار مرتبط
نظرات شما