• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
ریزش قیمت دلار، بازدهی بازارها را منفی کرد

بازدهی بازارها در هفته چهارم اسفند 1402

بازدهی بازارها در یک هفته مانده به پایان سال، در تمام بخش‌های مورد بررسی منفی بود. این هفته سکه کمترین افت بازدهی و طلا و سپس دلار بیشترین کاهش بازدهی را داشتند...

در هفته چهارم اسفندماه تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شدند. این هفته طلا و دلار  پرچمدار بیشترین افت بازدهی بودند.  سیاست‌گذار توانست با ارزپاشی، روند قیمت‌ در بازارهای مالی را کاهشی کند و سیگنال‌های سیاسی، چندان مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفت. کارشناسان اقتصادی معتقدند اخبار سیاسی در هفته اخیر کمترین تاثیر را در بازارهای مالی داشته است.
این هفته فشار سیاست‌گذار برای ارزپاشی توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی و تقاضا را مدیریت کند.
تحلیلگران اقتصادی معتقدند سیاست تثبیت و کاهش پلکانی قیمت این اسکناس توسط سیاست‌گذار، در حالی انجام شده که نهاد پولی کشور قصد داشت دلار را به هر ترتیبی در سال ۱۴۰۲ در کریدور ۵۰ هزار تومانی ببندد. آنها می‌گویند تثبیت قیمت دلار به عنوان لیدر اصلی سایر بازارها می‌تواند تا پایان ماه رمضان دوام داشته باشد.
دلار آماده تغییر کانال قیمت شد
در حالی که دلار هفته گذشته در سقف قیمت و در کریدور ۶۰ هزار تومانی معامله‌ می‌شد، معامله‌گران بازار بر این باور بودند که این اسکناس با عقب‌نشینی در کریدور ۵۰ هزار تومانی در همین محدوده سال ۱۴۰۲ را به پایان می‌رساند.
قیمت دلار  از ۱۷ تا امروز ۲۴ اسفند و طی ۶ روز معاملاتی هفته اخیر، نوسانات کاهشی داشت. این اسکناس در مدت یادشده افت بازدهی ۲.۲۳ درصدی و کاهش قیمت هزار و ۳۵۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری، اسکناس آمریکایی در کف کانال نهم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد.
بازدهی بازار طلا با وجود رشد انس جهانی، منفی شد
روز پنجشنبه ۱۹ اسفند هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و با کاهش ۸۹  هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی منفی ۲.۸۰ درصدی داشت که بیشترین افت بازدهی در بازارهای مالی طی یک هفته اخیر است. در هفته چهارم اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۳ میلیون و ۴۷۳ هزار تومانی ایستاد.
گفتنی است این هفته انس جهانی طلا با افزایش قیمت همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۱۳ دلار گران شد و در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۱۶۹ دلاری در حال معامله است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد بازده ۰.۶۰ درصدی داشت.
کمترین افت بازدهی، سهم سکه شد
در هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۰.۵۱ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۲۴ اسفند با قیمت ۳۶  میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به کار خود پایان داد و کاهش قیمت ۱۹۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.
روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی ایستاد.
بازار سهام در مسیر نزولی حرکت کرد
نگاهی به معاملات هفته چهارم اسفندماه 1402 حکایت از آن دارد که شاخص کل این هفته از دو میلیون و 165 هزار واحد با کاهش 0.72 درصدی به دو میلیون و 150 هزار واحد رسیده است. شاخص هم‌وزن نیز طی پنج روز معاملاتی این هفته با کاهش حدود 0.9 درصدی از 738 هزار واحد به 732 هزار واحد رسیده است.
به این ترتیب باید گفت در حال حاضر با این اصلاح، شاخص‌های بورسی به حمایت استاتیکی خود رسیدند و در صورت رشد ارزش معاملات و حمایت حقوقی‌ها در هفته آینده، احتمال رشد کلیت بازار وجود دارد.
بیشترین بازدهی نمادها در هفته سوم اسفند
بررسی معاملات بورس در هفته سوم اسفند 1402 نشان می‌دهد که سهام کاما توانسته است در این هفته با رشد 18 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 333 تومان معامله شود.
وکار و فن افزار نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند؛ به نحوی که این دو سهم در این هفته به ترتیب 16 و 14 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته وکار به قیمت 244 و فن افزار به 16،050 تومان رسیدند.
کمترین بازدهی نمادها در هفته سوم اسفند
به گزارش تجارت‌نیوز، در طرف مقابل نیز ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده در همین سطح بود؛ به طوری‌که ثپردیس با افت 18 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کرده است. ولکار نیز دیگر سهم کم‌بازده هفته سوم اسفند بود و با کاهش 13 درصدی به 588 تومان رسید.
فاما، سبزوا ومعلم دیگر سهم‌های کم‌بازده بورسی بودند که در این هفته 12 درصد افت قیمت داشتند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10819
اخبار مرتبط
نظرات شما