• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
ویژه نوروز 1403؛

سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» منتشر شد

سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» ویژه نوروز 1403 منتشر شد. در پرونده ویژه این شماره و با حضور «موسی غنی‌نژاد» اقتصاددان برجسته ایران و «محسن جلال‌پور» تحلیلگر اقتصادی به چشم‌انداز اصلاح خصوصی‌سازی و احیای بخش خصوصی در ایران پرداخته‌ایم.

اقتصاد کرمان: سال دیگری به آخر رسید و کاش با بسته شدن پرونده هر سال، پرونده آثار زیانبار تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های نادرست آن سال بر زندگی مردم یک کشور هم بسته میشد اما نه تنها اینگونه نیست که چه بسا، علاوه بر درد و رنجی که نسل‌های امروز از این بابت متحمل می‌شوند و فرصت‌هایی که از کف می‌دهند، تا چندین نسل بعد هم از تبعات این تصمیم‌ها در امان نمانند. به هر روی، روزهای دشوار خانوارها و کسب و کارهای ایرانی ظاهرا بنا نیست با آمد و شد سالی به آخر برسد و سال نو، روی خوش زندگی را به آنها هدیه کند. سال 1403 در حالی از راه رسید که نه تنها از نااطمینانی‌های 1402 کاسته نشد که بر آن افزوده شده است و اقتصاد و جامعه ایرانی چشم‌اندازی مبهم‌تر و مه آلودتر از همیشه در برابر خود می‌بیند. به این وضعیت، اثر بازگشت احتمالی «ترامپ» به کاخ سفید و ناآرامی‌ها و ستیزه‌جویی‌ها در خاورمیانه و گوشه و کنار جهانِ ناآرام را هم بیفزایید.
برای ما در «اقتصاد کرمان» و مجموعه رسانه‌های مستقل ایران و کرمان نیز شرایط در امتداد سالیان اخیر به سختی هرچه تمام‌تر پیش می‌رود؛ یک سوی این دشواری به شرایط و محدودیت‌های اقتصادی بازمی‌گردد که همه کسب‌وکارهای ایران را احاطه کرده و آنها را تا آستانه فروپاشی برده است و سوی دیگر آن، به نگرش سیاست‌گذاران فعلی عرصه فرهنگ و رسانه، گره می‌خورد که میانه‌ای با رسانه مستقل ندارند و رسانه منتقد را برنمی‌تابند.   
با اینهمه، ما همچنان زنده‌ایم و امیدوار تا از متن زندگی کرمانی‌ها و فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کار در جای جای کرمان پهناور روایت کنیم و چراغی برافروزیم و در حد وسع و توانمان راهی بگشاییم. سالنامه نوروز 1403 «اقتصاد کرمان» گام دیگری است که در این مسیر برداشته‌ایم و با همراهی جمعی از بهترین صاحب‌نظران و تحلیلگران اقتصادی ایران و کرمان تلاش کرده‌ایم تصویر روشن‌تری از شرایطی که در بخش‌های مختلف با آن روبروییم، ارایه دهیم و به راه‌حلی در مورد موانع پیش روی توسعه کرمان در این بخش‌ها برسیم.

سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» ویژه نوروز 1403 مجموعه‌ای از پرونده‌ها، گفت‌وگوهای متعدد و تحلیل‌های خواندنی در ارتباط با شاخص‌ترین مسائل اقتصادی و اجتماعی ایران و کرمان است. در پرونده ویژه این شماره و با حضور «موسی غنی‌نژاد» اقتصاددان برجسته ایران و محسن جلال‌پور تحلیلگر اقتصادی به چشم‌انداز اصلاح خصوصی‌سازی و احیای بخش خصوصی در ایران پرداخته‌ایم. در پرونده دیگر این مجموعه، با حضور «تورج ژوله» پژوهشگر مطرح فرش ایران و عقیل سیستانی پژوهشگر کرمانی به فراز و فرود صنعت فرش پرداخته‌ایم و اینکه آیا به بازگشت دوباره فرش کرمان به روزهای اوج آن می‌توان امید بست؟. حسین شیبانی تحلیلگر بازارهای مالی در این سالنامه به بررسی دقیق مسیر بازارها در 2024 پرداخته است. در میزگرد خواندنی این سالنامه؛ رضا جمیلی که دو دهه در عرصه نوآوری و رسانه‌های این حوزه فعالیت دارد به گفت‌وگو با فرشید گلزاده کرمانی چهره شناخته‌شده اقتصاد نوآوری ایران نشسته و مسیر طی‌شده «نوآوری» در ایران را بازخوانی و تحلیل کرده‌اند؛ طبیعی است که این دو فعال اکوسیستم نوآوری کشور در خلال گفته‌هایشان، گریزی هم به کرمان و نسبت آن با نوآوری بزنند و از این بگویند که برای کرمان چه می‌شود کرد.
ناکامی برنامه‌های توسعه، تعهد ارزی و آسیب‌های آن، اهداف برنامه گردشگری کرمان 1404، موانع توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و چشم‌انداز بازار مسکن در 1403 عنوان گفت‌وگوهایی با جعفر رودری، آرش علوی، محمد جهانشاهی، علی نقوی و مجتبی صمیمی هستند که «اقتصاد کرمان» در این سالنامه منتشر کرده است.
در این سالنامه تحلیلی همچنین تحلیل‌های اقتصادی با عناوین «تولید با رد پای کربن کمتر»، «پیچ و خم جهش تولید دانش‌بنیان در کرمان»، «راهبرد رشد صنعتی کرمان»، «گره‌گشای ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه» و «سرعت‌گیرهای تجارت کرمان» و «رخت نو بر قامت سازمان‌ها» منتشر شده است.
در سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» ویژه نوروز 1403، آثار و نوشتاری از حسین شیبانی، محسن محمدی، بهنام سعیدی، محمدرضا وحیدی، علی اسدی، محمدجواد رستمی، محمدامین عبداله‌نژاد، معصومه سعید، رضا جمیلی، عقیل سیستانی، عباس عینعلی، مهدی نعمت‌الهی، مرضیه کاربخش، فرنوش حمیدپور، محمدرضا دهقانپور و مجید نعمت‌الهی را می‌خوانید.سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» ویژه نوروز 1403 در مراکز فروش مطبوعات در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10857
اخبار مرتبط
نظرات شما