• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت؛

ماشین‌آلات رکورددار تورم تولید صنعت

در بین محصولات صنعتی بیشترین تورم ماهانه برای چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده و بیشترین تورم نقطه به نقطه برای ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است...

تورم تولیدکننده شاخصی است که رشد هزینه‌های تولید و همچنین رشد قیمت کالاهایی که به دست مصرف‌کننده خواهد رسید را نشان می‌دهد.
 مرکز آمار ارقام تورم تولیدکننده را به صورت فصلی منتشر می‌کرد. اما جدیدترین گزارش این مرکز به صورت ماهانه منتشر شده و ارقام تورم تولیدکننده در دی ماه 1402 گزارش شده است.
 صنعت یکی از بخش‌های مهم اقتصاد است که تورم نقطه به نقطه تولیدکننده آن در این ماه برابر با 21 درصد بوده است. به عبارتی قیمت کل کالاهای صنعتی به طور میانگین 21 درصد نسبت به موقعیت مشابه سال قبل رشد کرده است. اما توزیع تورم در میان زیرگروه‌های مختلف این بخش یکسان نبوده است.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در دی ماه امسال رکورد تورم ماهانه برای چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده و و رکورد تورم نقطه به نقطه برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است.
رکورد تورم ماهانه تولیدکننده برای محصولات چاپی
  مرکز آمار بخش صنعت را به 23 زیرگروه تقسیم کرده است که انواع محصولات صنعتی را که در صنایع مختلف تولید می‌شوند در بر می‌گیرد.
  کل کالاهای بخش صنعت در دی ماه 1402 به مقدار 1.1 درصد تورم ماهانه داشته‌اند. اما در میان زیرگروه‌ها رکورد تورم ماهانه برای زیرگروه چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده بوده است. کالاهای این گروه که صنایع تولید محصولات چاپی و صوتی و تصویری را در بر می‌گیرد، در دی ماه 2.8 درصد نسبت به آذر ماه گران شده‌اند. در دی ماه محصولات شیمیایی و تجهیزات حمل و نقل نیز تورم ماهانه زیادی را تجربه کرده‌اند و می‌توان گفت این هزینه تولید این زیرگروه‌ها در کوتاه‌مدت افزایش یافته است.
 با وجود این که تورم ماهانه تولیدکننده در 20 زیرگروه صنعت مثبت بوده یک زیرگروه تورم ماهانه منفی را تجربه کرده است. تورم ماهانه فراورده‌های نفتی برابر با 0.6- درصد بوده و به عبارتی هزینه تولید محصولات نفتی کاهش یافته است.
 در مقایسه با دی ماه سال قبل نیز همه زیرگروه‌های صنعت به جز یک زیرگروه تورم مثبتی را در شاخص قیمت تولیدکننده تجربه کرده‌اند.
رکورد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برای ماشین‌آلات و تجهیزات
 تورم نقطه به نقطه کل بخش صنعت در دی ماه 1402 برابر با 21 درصد بوده است. به عبارت دیگر تولید تمام کالاهای صنعتی به طور میانگین 21 درصد گران‌تر شده است.
 اما در میان 23 زیرگروه صنعت رکورد تورم نقطه به نقطه برای ماشین‌‌آلات و تجهیزات بوده است. قیمت تولیدکننده این محصولات 53.3 درصد نسبت به دی ماه سال 1401 رشد کرده است. چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده نیز 41.7 درصد در این یک سال افزایش یافته است.
 به گزارش اکو ایران،با این حال تولید یک گروه نیز ارزان تر از سال گذشته تمام شده است. فلزات پایه زیرگروهی است که تورم 2.4- درصدی را تجربه کرده و به عبارتی هزینه تولید این دسته از محصولات صنعتی نسبت به دی ماه سال قبل 2.4 درصد کم شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10874
اخبار مرتبط
نظرات شما