• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
پدربزرگش،اکبر صنعتی در سال 1265 اولین پرورشگاه را در کرمان تاسیس کرد. اکبر صنعتی از خانواده شالبافان کرمان بود، در کودکی بر اثر بیماری حصبه و تب شدید، شنوایی خود را از دست داد.او فاقد تحصیلات رسمی بود و با سفر به هندوستان،استانبول، روسیه و دگر جاهای دنیا، از راه تجربه و مشاهده به شناخت جهان رسید.اولین سرمایه وی از طریق تولید کلاه نظامی قابل شست و شو فراهم شد، که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت.
«حذف نفت از بودجه دولت در چه شرایطی به واقعیت می‌پیوندد؟»؛این پرسش محوری سالنامه تحلیلی اقتصاد کرمان ویژه نوروز 99 است که هم اکنون از طریق مراکز عرضه مطبوعات در دسترس شما مخاطبان و همراهان اولین و پرمخاطب ترین رسانه اقتصادی استان کرمان،قرار دارد.
وزیر پیشین اقتصاد و رئیس دانشگاه تهران در انتهای دهه ۴۰ درگذشت. نام علینقی علیخانی، با اصلاحات ثمربخش اقتصادی در دهه ۴۰ گره خورده است. برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی از او به‌عنوان معمار صنعتی‌سازی کشور یاد کرده و معتقدند که کنار گذاشتن او از ریل سیاست‌گذاری با پایان صنعت‌گرایی کشور همراه بوده است. از نگاه کارشناسان، تسهیل فضای کسب‌وکار، خروج ایران از رکود تورمی و ورود به دوره رونق غیرتورمی و توسعه صادرات به جای تمرکز بر واردات با ابتکار عمل او حاصل شد.
اتاق بازرگانی کرمان در سال 1287 هجری شمسی با عنوان "مجلس تجارت کرمان" تاسیس و اولین هیات رییسه اتاق متشکل از آقایان سیدیحیی معین زاده، حاج آقای محسن یزدی، حاج علی اصغر یزدی، آخوند ملایوسف، حاج معین‌التجار، معاون تجار و سید هاشم معین‌زاده بود. این نهاد تا سال 1347 تحت نظارت روسای اداره اقتصاد آن دوران اداره شد و پس از آن تا کنون مدیریت اتاق از طریق برگزاری انتخابات بین اعضای آن و در نهایت تعیین هیات رییسه و رییس مشخص می‌شود. در سال 1347 هجری شمسی انتخابات این نهاد برگزار شد و محمدحسین اژدری به عنوان رییس، علی ارجمند و علی اصغر صداقت به عنوان نواب رییس، عباس اژدری به عنوان خزانه دار و جواد ابراهیمی به عنوان منشی هیات رییسه انتخاب شدند.
موضوع ساخت راه‌آهن در ایران نخستین‌بار در عهد ناصری همزمان با دیگر تحولات مدرن در ایران پدیدار شد و بسیاری از کسانی که خواهان پایه‌ریزی نظم مدرن بودند، از آن حمایت کردند. حتی طرح‌های بسیاری نیز به این منظور وجود داشت که به سبب فقدان امکانات زیربنایی عملیاتی نشد.
روز ۲۰ دی سال ۱۲۳۰ هجری شمسی، میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدراعظم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار، به دستور شاه به قتل رسید.
۲۶ دی‌ ۱۳۵۷ در پی تشدید اعتراضات مردمی که سراسر کشور را فرا گرفته بود محمدرضا شاه از ایران خارج شد. او در مصاحبه کوتاهی به خبرنگاران گفت: «مدتی است احساس خستگی می‌کنم و احتیاج به استراحت دارم. ضمنا گفته بودم پس از اینکه خیالم راحت شود و دولت مستقر شود، به مسافرت خواهم رفت. این سفر اکنون آغاز می‌شود و تهران را به سوی آسوان در مصر ترک می‌کنم. امروز با رای مجلس شورای ملی که پس از رای سنا داده شد، امیدوارم که دولت بتواند هم در جبران گذشته و هم در پایه‌گذاری آینده موفق شود.»
صفحه 1