• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
داده‌های مرکز آمار از تورم مناطق شهری و روستایی در آذر ۱۴۰۲؛

طوفان تورمی آخر پاییز روستاها را درنوردید

داده‌های تورم مرکز آمار در آذرماه 1402 نشان می‌دهد، تورم ماهانه و نقطه به نقطه نسبت به آبان افزایش و تورم سالانه کاهش یافته است. همچنین، شدت تورم در مناطق روستایی بیش‌تر از مناطق شهری بوده و بنظر می‌رسد علت آن بالا رفتن تورم خوراکی‌ها باشد...

تورم ماهانه کل کشور در آذر 1402 نسبت به آبان­ماه افزایش یافته است. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که این نرخ در مناطق شهری و روستایی نیز با افزایش مواجه شده است. به طور مشابه، نرخ نقطه به نقطه این شاخص هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی روند صعودی به خود گرفته است.
همچنین بررسی آمار منتشر شده توسط مرکز آمار حکایت از آن دارد که هر سه نرخ ماهانه، نقطه‌ای و سالانه تورم در مناطق روستایی طی آذر سال جاری بیشتر از مناطق شهری بوده است. به نظر می‌رسد بالا رفتن نرخ تورم در شهرها و روستاها در آخر پاییز امسال، بیش‌تر متاثر از بالارفتن قیمت کالاهای خوراکی بوده است.
تورم آذر 1402 در یک نگاه
اخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار، حاکی از آن است که شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در مناطق شهری و روستایی طی آذر 1402 نسبت به ماه قبل بیشتر شده است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه کل کشور از 2.2 درصد در آبان به 2.9 درصد در آذر افزایش یافته است.
نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز با افزایش یک واحد درصدی نسبت به آبان به 40.1 درصد رسیده است. در مقابل، نرخ سالانه تورم در کل کشور روند نزولی در پیش گرفته است.البته این نرخ برای کل کشور است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در مناطق شهری و روستایی رفتار متفاوتی از خود به جای گذاشته است.
تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی بهم رسید
تورم ماهانه آذرماه امسال در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر برابر شد و به 2.9 درصد رسید. به عبارت دیگر قیمت یک سبد مصرفی مشخص برای خانوار در آذر 1402 نسبت به آبان، 2.9 درصد بیشتر بوده است.
البته برابر بودن تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی به این معنا نیست که این نرخ در هر دو منطقه به یک اندازه نسبت به آبان افزایش یافته، بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تورم ماهانه در روستاها شدیدتر از شهرها بوده است؛ به طوری که تورم ماهانه مناطق شهری در آذر ماه 0.7 واحد درصد نسبت به آبان بیش‌تر شده اما این افزایش برای مناطق روستایی یک واحد درصد بوده است.
تب تورم نقطه به نقطه روستاها بالاتر از شهرها
داده­های مرکز آمار ایران نشان می­دهد، تورم نقطه به نقطه شهرنشینان در آذر سال جاری کمتر از روستانشینان بوده است. این نرخ نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات در آذر سال جاری چند درصد نسبت به آذر سال گذشته تغییر کرده است.
نتایج بررسی داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در اذرماه امسال به 40.1 درصد رسیده است. این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه آبان امسال، افزایش 0.8 واحد درصدی داشته است.
تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی شدیدتر از تورم مناطق شهری بوده و با 1.8 واحد درصد افزایش نسبت به این نرخ در آبان­ماه بر پله 40.3 درصدی قرار گرفته است.
تورم سالانه به عقب بازگشت
محاسبه تورم سالانه نسبت به تورم ماهانه و نقطه به نقطه پیچیده­تر است و بازه بلندمدت تری را برای بررسی در نظر می­گیرد. این شاخص از نسبت «میانگین تغییرات قیمت سبد کالا در دوازده ماه منتهی به آذر سال جاری» بر «میانگین تغییرات قیمت سبد کالا در دوازده ماه منتهی به آذر سال گذشته» به دست می‌آید.
تورم سالانه مناطق شهری در آذر امسال 0.5 واحد درصد کمتر از آبان­ بوده و به 44.1 درصد رسیده است. به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به آذر امسال نسبت به میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به اذر 1401،  افزایش 44.1 درصدی داشته است. این رقم در بازه منتهی به آبان 1401، معادل 44.6 درصد بوده است.
تورم سالانه مناطق روستایی نیز با شدت بیش‌تری نسبت به مناطق شهری کاهش یافته است. در مناطق روستایی تورم سالانه در آذر سال جاری به سطح 46 درصد رسیده است. این نرخ در آبان، 46.8 گزارش شده که 0.8 واحد درصد کمتر از آذر ماه است.
به گزارش اکوایران، باید توجه داشت که درآمد خانوارهای روستایی نسبت به درآمد خانوارهای شهری کمتر است. بنابراین در مناطق روستایی افراد بخش بیشتری از درامد خود را صرف خرید "خوراکی، اشامیدنی و دخانیات" می­کنند. اما در مناطق شهری سهم بیشتری از درآمد افراد به خرید کالاهای "غیرخوراکی و خدمات" اختصاص پیدا می­کند. از طرفی، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در آذر امسال تورم خوراکی‌ها شدیدتر از تورم غیرخوراکی‌ها بوده است. بنابراین می‌توان گفت شدیدتر بودن تورم در مناطق روستایی، حاکی از تورم بیشتر کالاهای "خوراکی، آشامیدنی و خدمات" است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10019
اخبار مرتبط
نظرات شما