• جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024

  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024
مدیرعامل گروه صنعتی بارز مطرح کرد؛

سایه چالش «تامین ارز» بر تولید تایرسازان

شانزدهمین همایش و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش صنعت تایر با هدف بررسی چالش های این صنعت و ارائه راهکار برای خروج از آن برگزار شد.مدیرعامل گروه صنعتی بارز و رئیس انجمن صنعت تایر در این همایش تاکید کرد: وضعیت فعلی ادامه فعالیت تایرسازان را با مشکل جدی روبرو کرده است...

مهندس جمال میرزایی گفت: دولت باید در تصمیماتی که برای صنعت تایر گرفته می شود، تجدیدنظر کند؛ چراکه این صنعت، یک خانواده ۵۰ هزار نفری است و ما به عنوان بنگاه‌های اقتصادی به دنبال سود متعارف هستیم تا بتوانیم اشتغال را حفظ کرده و کالای با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم.
میرزایی با اشاره به التهابات دوسال گذشته افزود: به دلیل شرایط نابرابری که به صنعت تایر تحمیل شده، کارخانجات تولیدی دو سال سخت را پشت سر گذاشته اند؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۱ همه شرکت‌ها به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در وضعیت زیاندهی قرار گرفتند.
در ادامه اظهار داشت: در سال جاری هم با مشکل کمبود ارز مواجه و به تبع آن در ۶ ماهه اول سال، با کاهش تولید روبرو شدیم که این امر، اثر منفی در بازار گذاشت و التهاب تشدید شد؛ ضمن اینکه قیمت‌گذاری دستوری و عدم تامین ارز تولید را زیانده کرده و در چنین شرایطی همکاران ما علاقه‌ای به تولید نداشتند، اگر تولیدی هم شد در جهت رفع نیاز مردم و برداشتن باری از دوش مسئولان نظام بود.
به گزارش روابط عمومی و برندینگ گروه صنعتی بارز،میرزایی با تاکید بر پیگیری‌های این انجمن برای حذف قیمت‌گذاری دستوری، توضیح داد: در ستاد تنظیم بازار جلسه‌ای برگزار شد و مصوبه‌ای داشتیم که ارز ترجیحی از صنعت تایر حذف و قیمت‌گذاری در اختیار انجمن بر اساس ضوابط و سود ۱۷ درصدی باشد و از حالت پیشینی به پسینی برسد. بر این اساس قرار شد قیمت‌گذاری آزاد و ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شود؛ ضمن اینکه ارز ترجیحی تبدیل به نیمایی و ارز آزاد ۵۰ هزار تومانی گردید.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز تصریح کرد: یک اتفاق بد دیگر در صنعت تایر رخ داده و آن این است که دولت برای واردات یارانه می‌دهد که این مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید است و خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم. برخی از گروه‌های محصولی تایر با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود و قدرت رقابت را از تولیدکننده‌ای که با ارز نیمایی و آزاد تولید می‌کند گرفته است.
در پایان با توجه به واردات کالای غیر استاندارد افزود: برای تولیدات داخل قیمت مصوب داریم، اما برای وارداتی‌ها این نرخ‌گذاری وجود ندارد و برخی کالاها وارد می‌شود که اصلا تولیدکننده‌اش مشخص نیست؛ این درحالی است که تایر موضوع حساسی است و می‌تواند برای مصرف کننده خطرات جانی به دنبال داشته باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10145
اخبار مرتبط
نظرات شما