• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
شوک پیروزی ترامپ بر بازارها در سال 2016؛

معامله‌گران این بار آماده هستند؟

این گزارش به مرور تأثیرات پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 بر بازارهای مالی پرداخته و تبعات ورود دوباره او به کاخ سفید بر این بازارها را مورد بررسی قرار داده است...

پیروزی غیرقابل انتظار دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، بازارهای مالی را با شوک همراه کرد؛‌ اگر ترامپ بتواند برای دومین‌بار به کاخ سفید برگردد، معامله‌گران بیش از پیش آماده خواهند بود.
به نوشته بلومبرگ، به نظر می‌رسد ترامپ برای به دست آوردن نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات 2024 آمریکا، مسیر هموارتری نسبت به هشت سال قبل در پیش دارد. و نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت میان او و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، یک رقابت بسیار نزدیک باشد.
افزایش احتمال ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید باعث شده وال‌استریت از هم‌اکنون که حدود 11 ماه تا انتخابات باقی مانده، تأثیرات بازگشت احتمالی او را مورد بررسی قرار دهد.
البته از هیچ موضوعی نمی‌توان اطمینان حاصل کرد و چشم‌انداز پیروزی ترامپ می‌تواند تحت تأثیر پرونده‌های کیفری علیه او یا چرخش غافلگیرکننده وقایع در صندوق های رأی، به خطر بیفتد. از سوی دیگر، انتخابات 2024 آمریکا نتوانسته به شکل قابل توجهی بر بازارها تأثیر بگذارد؛ بازارها در حال حاضر روی موضوعاتی مانند مسیر آتی اقتصاد،‌ تنش‌های ژئوپولیتیکی و این موضوع که فدرال رزرو چه زمانی نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد، متمرکز شده‌اند.
اما ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود موضوعاتی را مطرح کرده که می‌تواند تأثیرات بالقوه‌ای بر بازارها داشته باشد. به‌طور مثال،‌ او اعلام کرده 10 درصد تعرفه بر کالاهای وارداتی اعمال می‌کند و سیاست کاهش مالیات را که در سال 2017 از آن رونمایی کرد، همیشگی خواهد کرد. اقدامات یادشده می‌توانند بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا را تحت فشار قرار دهند، شاخص دلار را تقویت کنند و پول ملی شرکای تجاری ایالات متحده را به شکل منفی تحت تأثیر قرار دهند.
بلومبرگ در ادامه واکنش بازارها به پیروزی ترامپ در سال 2016 را مرور کرده و واکنش بازارها در صورت ورود دوباره ترامپ به اتاق بیضی کاخ سفید را پیش‌بینی کرده است.
سرنوشت افزایش بازده اوراق قرضه
بازار اوراق قرضه آمریکا در حال حاضر از یک پویایی بسیار متفاوت‌تر نسبت به سال 2016 برخوردار است زیرا در آن زمان، بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره را به‌تازگی آغاز کرده بود و قصد داشت به این روند ادامه دهد. انتظارات آن زمان - به علاوه نگاه به این موضوع که برنامه ترامپ برای کاهش مالیات، به عنوان یک محرک برای اقتصاد عمل خواهد کرد - باعث شد سرمایه‌گذاران به فروش گسترده اوراق قرضه اقدام کنند و همین امر، بازده اوراق خزانه‌داری 10 ساله آمریکا در سه‌ماهه چهارم 2016 را افزایش داد و به بالاترین سطح هفت‌ساله خود رساند. صندوق‌های اوراق قرضه نیز بزرگ‌ترین خروج پول نقد از سال 2013 را تجربه کردند.

اکنون سوال این است که سیاست‌های پیشنهادی ترامپ چه به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه و چه به عنوان رئیس‌جمهور آتی، چگونه می‌تواند انتظارات کنونی بازارها از کاهش نرخ بهره را تغییر دهد.
اما تأثیرات مالی انتخابات احتمالا در سال 2024 ملایم‌تر خواهد بود زیرا یک مسئله کلیدی این است که آیا کاهش مالیات سال 2017 توسط ترامپ که در سال آینده میلادی منقضی می‌شود، تمدید خواهد شد یا خیر، نه لزوما برنامه جدید برای کاهش بیشتر مالیات. به علاوه، جو بایدن بر اجرای یک سیاست مالی انبساطی نظارت دارد و این سیاست در حالی اجرا می‌شود که دولت با کسری بودجه بزرگ و نرخ بیکاری بسیار پایین روبه‌روست.
همچنین این موضوع که حزب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بر کنگره کنترل دارد یا خیر، یک موضوع کلیدی دیگر است زیرا یک دولت تقسیم‌شده ممکن است با بن‌بست مواجه شود.
دو تن از اقتصاددانان موسسه مالی گلدمن ساکس اعلام کرده‌اند احتمال اینکه جمهوری‌خواهان - نه دموکرات‌ها - کنترل کاخ سفید و کنگره را بر عهده بگیرند، بیشتر است. به گفته این اقتصاددانان، این اتفاق منجر به افزایش احتیاط از سوی بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از برافروختگی اقتصاد خواهد شد و همین امر، بازده اوراق قرضه‌ - بویژه اوراق قرضه دارای مدت طولانی‌تر - را بالاتر می‌بَرد.
دلار قوی
بازده بالاتر می‌تواند برای دلار خوب باشد. شاخص دلار در سال گذشته میلادی با پایین آمدن بازده اوراق قرضه و فاصله گرفتن از اوج خود، کاهش یافت. کاهش بازده اوراق قرضه به دلیل انتظارات از پایین آمدن نرخ بهره توسط فدرال رزرو رخ داد و در سطحی پایین‌تر از اوج بازده در سال 2022 قرار گرفت.
در حالیکه شاخص دلار آمریکا با پیروزی ترامپ در سال 2016 با افزایش قابل توجهی همراه شد،‌ قدرت دلار در سال 2017 کاهش یافت زیرا سرعت رشد اقتصاد آمریکا پایین آمده بود و اروپا با افزایش رشد اقتصادی همراه شده بود.
اما سیاست ترامپ در رابطه با اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی، اگر با موفقیت همراه باشد می‌تواند به وسیله محدود کردن واردات و متوقف ساختن جریان دلار در خارج از آمریکا،‌ قدرت پول ملی ایالات متحده در برابر ارزهای دیگر را تقویت کند.
«پزو»ی مکزیک که در سال گذشته میلادی با افزایش ارزش همراه شده بود، طی روزهای اخیر 2 درصد از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده است. انتظار می‌رود یوآن چین هم با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، با فشار بیشتری روبه‌رو شود.
تحلیل‌گران بانک مرکزی آلمان در یادداشتی نوشتند که انتخابات احتمالا باعث خواهد شد شاخص دلار در سال جاری میلادی در محدوده سال 2023 باقی بماند، حتی اگر فدرال رزرو نرخ‌های بهره را کاهش دهد.
بالاتکلیفی بازارهای سهام
 بازیابی بازار سهام آمریکا که باعث شد شاخص اس‌اندپی 500 در روز جمعه (29 دی) به یکی از بالاترین سطوح خود صعود کند، بیشتر از همه به این موضوع بستگی دارد که آیا فدرال رزرو نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد و اینکه آیا اقتصاد به جای رکود، به یک فرود نرم دست پیدا می‌کند یاخیر.
در اوایل سال 2016، بازارهای سهام در سراسر جهان در مقایسه با امروز، وضعیت نامتوازن‌تری داشتند و احتمال افزایش نرخ بهره و مازاد ذخایر نفت در سراسر جهان، بر این بازارها تأثیر گذاشته بود. در آگوست 2015، تصمیم چین برای کاهش ارزش یوآن منجر به سقوط سهام در این کشور شد و این مسئله به سایر بازارها نیز سرایت کرد. همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شوک دیگری در اواسط 2016 شد. با این وجود، شاخص اس‌اندپی 500 برای بیشتر روزهای آن سال روندی رو به رشد داشت و دو ماه پس از پیروزی ترامپ نیز با جهش همراه بود.
اما در مجموع می‌توان گفت که سیاست‌های اعمال‌شده در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ باعث شد شاخص اس‌اندپی 500 به شکل منفی تحت تأثیر قرار بگیرد.

به گزارش اکوایران،همین موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به پیش‌بینی برندگان و بازندگان بازار سهام در صورت پیروزی مجدد ترامپ، محتاط باشند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10318
اخبار مرتبط
نظرات شما