• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
چرا توفیق اجباری افزایش نرخ ارز کام صادرکنندگان را شیرین نکرد؟

بنـد صـادرات

چرا صادرات در اقتصاد ایران چهره‌ای مطلوب از خود نشان نداده و اساسا موانع توسعه صادرات کجاست؟ این پرسش در ویژه‌نامه «گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد» که به بهانه روز ملی صادرات تدوین شده است مطرح شده و اقتصاددانان و کارشناسان، در بند ماندن صادرات در این سال‌ها را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.این ویژه نامه امروز منتشر خواهد شد.

چرا توفیق اجباری افزایش نرخ ارز کام صادرکنندگان را شیرین نکرد؟ سال‌های طولانی اقتصاددانان به سیاستمداران توصیه می‌کردند که نرخ ارز را سرکوب نکنند تا اقتصاد از مواهب قیمت واقعی ارز بهره‌مند شود. نرخ ارز در طول یک سال گذشته با افزایش مواجه شد، اما منتقدان و اهالی کسب‌وکار می‌گویند نه تولید افزایش یافته و نه روند صادرات تغییر کرده است.
برخی تحلیلگران معتقدند سیاست‌گذاری اقتضایی در دوران سخت اقتصادی، کام صادرات را تلخ کرده و ضربات مهلک به صادرات از سمت خودتحریمی‌ها وارد شده است. فارغ از انتظار رشد صادرات به دلیل جهش ارزی، عمده‌ترین سوالاتی که این‌روزها صاحبان کسب‌وکار و ذهن اذهان عمومی را به‌خود مشغول کرده است را می‌توان در این پرسش کلی خلاصه کرد؛ چرا صادرات در اقتصاد ایران چهره‌ای مطلوب از خود نشان نداده و اساسا موانع توسعه صادرات کجاست؟ این پرسش در ویژه‌نامه «گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد» که به بهانه روز ملی صادرات تدوین شده است مطرح شده و اقتصاددانان و کارشناسان، در بند ماندن صادرات در این سال‌ها را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.

سایر محورهای ویژه‌نامه

در این ویژه‌نامه علاوه بر بررسی «کارنامه صادراتی در نیمه اول سال جاری»، «سیاست‌گذاری‌های بد و اقتضایی»، «چگونگی گسترش فساد تجاری»، «موانع توسعه صادرات در شرایط تحریم»، «دیپلماسی صادرات‌محور» و «سیاست ارزی مطلوب در توسعه صادرات» بررسی شده است. در عین حال در این ویژه‌نامه در گفت‌وگویی با مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، ریسک‌های صادراتی و ماموریت‌های صندوق ضمانت صادرات در مواجهه با دست‌اندازهای تجاری زیر ذره‌بین قرار گرفته است. در فصل آخر این ویژه‌نامه هم آخرین وضعیت صادرات جهان و چشم‌انداز آن مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین کشورهایی که در صدر جدول صادرات دنیا قرار گرفته‌اند معرفی شده‌اند. در این میان، اثر جنگ تجاری هم روی صادرات جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1044
اخبار مرتبط
نظرات شما