• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
مدیر بومی‌سازی شرکت،تشریح کرد

دستاوردهای بومی سازی در «گهرزمین»

علی زهرودی مدیر بومی سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین درباره فعالیت‌های بومی سازی در این شرکت گفت: مجموعه‌های معدنی در صنعت کشور از اهمیت بالایی برخوردارند و بعد از نفت ثقل اقتصادی کشور ما معادن محسوب می‌شود.

وی افزود: در معادن به دلیل درآمدهای نسبتا مناسب و بازگشت سرمایه بالا خارجی‌ها عرضه اندام بیشتری در این عرصه داشته‌اند و توانستند بازار معدن کشور ما را به دست بگیرند. زهرودی با اشاره به اینکه حضور خارجی‌ها در عرصه معدنی باعث شد تا عنایت کمتری به بحث‌های ساخت داخل و بومی سازی در این صنعت وجود داشته باشد، تصریح کرد: بازگشت سرمایه بالا و عدم ریسک پذیری مدیران مجموعه‌ها باعث شد تا تلاشی برای توسعه طراحی و دانش و فناوری معدن در کشور وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های دوره‌ای باعث شد این روال دچار تغییراتی شود، عنوان کرد: طراحی راهبرد اقتصاد مقاومتی باعث شد تا در بخش معدن هم بتوانیم تا حدودی مباحث بومی سازی را داشته باشیم. زهرودی با اشاره به اینکه شرکت گهرزمین از سال ۱۳۹۵ به صورت جدی بومی سازی را در پیش گرفته است، ادامه داد: مدیریت جهادی این مجموعه با میزان ریسک پذیری بالا باعث شده است تا این شرکت نسبت به دیگر شرکت‌ها متمایز شود؛ چرا که بحث‌های ساخت داخل و مدت زمانی که برای راه‌اندازی آن لازم است می‌تواند سرمایه عظیمی را به شرکت تحمیل کند و در عین حال انتخاب یک تیم جهادی از مهندسین نخبه باعث شد تا بومی سازی در این شرکت رونق پیدا کند.

زهرودی در تعریف بومی سازی عنوان کرد: بومی سازی روش و مکانیزم دستیابی به محصول و فناوری است که با استفاده از توان سخت افزاری و نرم افزاری کشور نسبت به رفع نیاز حتی الامکان اقدام می‌شود. وی با بیان اینکه بومی سازی رابطه تنگاتنگی با فناوری دارد، گفت: فناوری روش‌های مختلفی دارد، مهندسی معکوس، تحقیق و توسعه، انتقال تکنولوژی و کپی سازی از روش‌های بومی سازی است اما در این میان مهندسی معکوس کوتاه‌ترین مسیر است که بسیاری از کشورها از این روش استفاده می‌کنند.

مدیر بومی سازی گهرزمین با اشاره به اینکه در شرکت ما این کار را تقسیم کرده‌ایم، تصریح کرد: مهندسی معکوس را مهندسین شرکت بر عهده گرفته و واحد تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش بنیان واگذار شده که این گام‌های در راه رسیدن به مهندسی عمیق است و این بر سرعت کار ما افزود.

وی با بیان اینکه در مسیر بومی سازی در گهرزمین به روش همسا (همکاری و همیاری مشترک کارفرما با پیمانکار در امور مهندسی و ساخت) رسیدیم، توضیح داد: در این روش ما یک تیم تشکیل داده‌ایم که خودمان پیمانکار را انتخاب و در ریسک کار هم مشارکت می‌کنیم؛ با این روش توانستیم دست به کارهای بزرگی بزنیم، قطعه غلتک‌های آسیاب HPGR (آسیاب غلتکی فشار بالا) یکی از قطعاتی است که از این روش ساخته‌ایم.

زهرودی با تاکید بر اینکه این غلتک‌ها ارزآوری بالایی دارند، ادامه داد: هر کدام از آنها حدود ۲۴۰-۲۵۰ هزار یورو قیمت دارند و در خطوط فرآوری کنسانتره سنگ آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در تمام شرکت‌های بزرگ معدنی به خصوص سنگ آهن از آنها استفاده می‌شود.

وی افزود: این قطعه را با کمک فولاد اسفراین و مجموعه‌هایی در اصفهان و کرمان بومی سازی کرده‌ایم. از قبل بومی سازی این غلتک‌ها در شرکت گهرزمین سالانه نزدیک به یک و نیم میلیون یورو صرفه جویی ارزی داریم.

مدیر بومی سازی شرکت گهرزمین با اشاره به اشتغال آفرینی این اقدامات بدون سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: این روند از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و به خودی خود هر قطعه بومی سازی شده حداقل ۴۰ درصد نسبت به مشابه خارجی ارزانتر است و برآورد ما این است که اگر در کشور همه شرکت‌های معدنی هم‌تراز این قطعات را مورد استفاده قرار دهند از همین قطعه حداقل سالی ۲۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: نیاز است همه مهندسین کشور باور کنند و بپذیرند که ما حتی می‌توانیم بهترین قطعات تولید شده در دنیا را بومی سازی کنیم که حتی عمر کار کردی آنها چندین برابر مشابه خارجی باشد و این تنها راه آزاد شدن کشور و رهایی از بند تحریم‌ها و وابستگی‌هاست.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1427
اخبار مرتبط
نظرات شما