• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان مطرح کرد

آثار اقتصادی معافیت صادرات محصولات کشاورزی از بازگشت ارز

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: اگر بحث معافیت صادرکنندگان محصولات کشاورزی از بازگشت ارز حاصل از صادرات در صحن مجلس تصویب و در بودجه سال آینده لحاظ شود، این مهم به سود اقتصاد استان و کشور خواهد بود.

محمدعلی محمدمیرزائیان، در نشست مشترک جمعی از اعضای کمیسیون بازرگانی و کشاورزی افزود: با توجه به اینکه کرمان استان صادراتی است و عمده صادرات آن مربوط به محصولات کشاورزی به ویژه پسته، خرما و صیفی‌جات جنوب است، کاهش مشکلات مربوط به بازگشت ارز می تواند صادرات را رونق بخشد. وی با اشاره به اینکه در این طرح معافیت محصولات خدمات فنی و مهندسی از بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز وجود دارد، ادامه داد: همه فعالان بخش خصوصی استان های کشور که صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی دارند می توانند این موضوع مهم را از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری 200 تا 220 هزار تن پسته تولید شده و همچنین 25 هزار تن محصول نیز از سال گذشته در انبارها مانده، اما حجم صادرات کم بوده به طوری که هنوز 160 هزار تن پسته برای صادرات داریم. میرزائیان، تصریح کرد: تغییر نرخ پسته جهانی معمولا بر اساس سنت صورت می گیرد، اما در برخی ارقام پسته حتی تا یک دلار نیز افت قیمت جهانی داشته‌ایم، اما افزایش نرخ دلار در ایران باعث شد قیمت پسته افت نکند.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان اظهار کرد: مصرف پسته در داخل کشور از 10 هزار تن به 4 تا 5 هزار تن رسیده و مصرف مغز پسته نیز 40 درصد کاهش یافته است. وی در بخش دیگری از اعزام هیاتی از استان کرمان به کشورهای ساحل عاج و آفریقای جنوبی در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به موقعیت مناسب این کشورها برای کشت های فراسرزمینی، باید همه ابعاد این بخش بررسی و اطلاعات دقیق و کامل جمع آوری شود تا کشاورزان و سرمایه گذاران با دست پر وارد این کشورها شوند.

آنالیز کیفیت و قیمت گذاری کودهای کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در این نشست به افزایش هزینه های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: قیمت نهاده های کشاورزی و کودها افزایش یافته که این موضوع در کنار سایر مسائل دیگر قیمت تمام شده محصول را بالا می برد. محمدرضا ترابی بیان کرد: همچنین کشاورزان خواستار قیمت گذاری کودها و آنالیز و بررسی کیفیت کودها هستند زیرا عرضه کودهای بدون کیفیت نیز افزایش یافته است.

بارندگی ها میزان تولید و کیفیت خرما را افزایش داده است

دبیر انجمن خرمای استان کرمان نیز در این نشست به تشریح وضعیت خرما در سال جاری پرداخت و گفت: بارندگی های بسیار در استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان میزان تولید و کیفیت خرما را افزایش داده است. مقداد تکلوزاده، با بیان اینکه امسال یک میلیون و 250 هزار تن خرما در کشور صادر شده است، افزود: هزینه های تولید افزایش یافته، دیگر صادرات خرما توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل صادرات کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 650 هزار تن خرما در انبارهای کشور وجود دارد که باید تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از آنها صادر شود زیرا حدود 70 درصد مصرف خرما در بسیاری از کشورها اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با ماه مبارک رمضان خواهد بود. تکلوزاده، با اشاره به اینکه از ابتدای پاییز تاکنون با کاهش قیمت خرما روبرو بوده‌ایم، تصریح کرد: خریدهای توافقی، خریدهای تضمینی، قیمت گذاری محصول در ابتدای فصل فروش در کنار کاهش قیمت خرما باعث می شود مقداری خرما امسال در سردخانه ها بماند و کشاورزان متضرر شوند.

95 هزار تن خرما در سردخانه های شرق استان وجود دارد

در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در حال حاضر 95 هزار تن خرما در سردخانه های شرق استان وجود دارد که با توجه به درخواست های انجمن خرما و اتاق کرمان، حمایت های مورد نیاز برای توسعه بازار این محصول را به دولت اعلام می کنیم. عباس سعیدی، در ادامه به ابعاد مختلف اشاره شده در رابطه با کودهای مورد نیاز برای کشاورزی اشاره و اظهار کرد: امسال 30 درصد کود نسبت به سال گذشته بیشتر توزیع شده، همه کودها به آزمایشگاه ها ارسال شده‌اند و فروشنده‌ها باید با داشتن گواهی ثبت، کودهای آنالیز شده را بفروشند.

وی با اشاره به اینکه قیمت کودهای کشاورزی از چند روز پیش افزایش یافته است، از کشاورزان خواست برای تهیه کود به مراکز فروش مجاز مراجعه کنند. سعیدی، در رابطه با موضوع کشت فراسرزمینی در کشورهای ساحل عاج و آفریقای جنوبی، بیان کرد: انتظار می رود اطلاعات دقیق و راهنمایی های کامل و جامع در رابطه با وضعیت کشت در این کشورها در اختیار کشاورزان و سرمایه گذاران قرار گیرد تا با توجه به داشتن صرفه اقتصادی تولید بعضی محصولات، از این فرصت برای صادرات مجدد استفاده کرد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران دولتی مرتبط با مباحث مطرح شده به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1428
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما