• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
پیش‌بینی بازارها در هفته تصمیم‌گیری FATF؛

دلار ، طلا و بورس چه می‌شوند؟

در هفته پیش‌رو اجلاس اصلی مربوط به FATF برگزار خواهد شد که باید دید بازارهای ایران نسبت به ورود یا عدم ورود ایران به لیست سیاه FATF چه واکنشی نشان خواهند داد؟ با این حال، به جز این مساله، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی دیگری برای بازارها قابل مشاهده است؟

پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس بازدهی مثبت ۴٫۳ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۰٫۳۷ درصدی، طلا بازدهی منفی ۱٫۳ درصدی و سکه هم بازدهی منفی ۱٫۵ درصدی.

در این شرایط پیش‌بینی شده بود: به نظر می‌رسد در کنار اخبار سیاسی حاوی اطمینان‌بخشی برای سهامداران، اخبار اقتصادی نیز حاکی از نویدهایی برای حمایت بیشتر از بازار سهام است و احتمالا این روند، در بازار ارز و طلا به شکل یک ثبات نسبی خود را نشان دهد.

در واقعیت نیز همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود بازار سهام روند صعودی خود را حفظ کرد اما به دلیلی غیر از اخبار اقتصادی و سیاسی مورد اشاره هفته گذشته، بازارهای طلا و ارز شاهد تغییرات قابل توجه بودند. در هفته اخیر بازدهی مثبت دلار بیشتر شد و بازدهی طلا و سکه هم از حالت منفی به حالت مثبت تغییر یافت.

در هفته اخیر روند بازدهی همه بازارها مثبت بود.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: طلا بازدهی مثبت ۱٫۹ درصدی، سکه بازدهی مثبت ۳٫۰۳ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۲٫۵۳ درصدی و بورس هم بازدهی مثبت ۲٫۹۵ درصدی.

در این شرایط که بازدهی همه بازارها مثبت شده، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

شاید مهمترین اتفاق هفته پیش رو انتخابات مجلس و تصمیم‌گیری FATF درباره وضعیت ایران باشد. هرچند رئیس کل بانک مرکزی ادعا کرده تصمیم آتی FATF چندان بازار ارز را متاثر نمی‌کند اما معاون حقوقی رئیس جمهور گفته است: در صورت نپذیرفتن FATF تقریبا تمامی روابط پولی و مالی بین‌المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد.(ایرنا)

با این حال اخبار مهم سیاسی دیگری نیز در چند روز اخیر بوده است. رایزنی وزیر امور خارجه ایران با وزیران امور خارجه فنلاند و واتیکان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، ادعای یک رسانه آمریکایی مبنی بر صلح‌طلبی امارات نسبت به ایران، اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر مذاکره با طالبان برای کاهش خشونت در منطقه و مهمتر از این‌ها تصویب طرح کاهش اختیارات جنگی رئیس جمهور آمریکا علیه ایران در مجلس سنای آمریکا از بااهمیت‌ترین اخبار سیاسی چند روز اخیر بوده است. در کنار این، آمریکا معافیت عراق از تحریم واردات گاز از ایران را تمدید کرد.

با وجود این اخبار اطمینان‌بخش سیاسی نسبت به بازارها، اما درباره تهدید FATF آمریکا از ایران برای الحاق به FATF بیانیه‌ای صادر و اعلام کرده است: واشنگتن از تهران می‌خواهد تا تعهداتش به کارگروه ویژه اقدام مالی را عملی کند و به استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین  مالی تروریسم این کارگروه پایبند باشد.

با این حال اجلاس بعدی FATF چهار ماه دیگر است و احتمال خیلی کمی وجود دارد که تعلیق ایران در FATF تمدید شود و ایران در لیست سیاه FATF قرار نگیرد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

در هفته اخبار سیاسی مهم، سیگنال‌های اقتصادی هم کم و بیش به چشم می‌آیند. اوپک میزان تولید نفت ایران را نزولی و دو میلیون و ۸۶ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. خبری که طبیعتا برای بازار ارز باید مهم باشد. خبر مهم دیگر برای بازار ارز و البته طلا و بورس تشدید شتاب رشد نقدینگی است که طبق اعلام بانک مرکزی میزان رشد نقدینگی در آذر ماه امسال به رقم کم‌سابقه بیش از ۲۸ درصد رسیده و حجم نقدینگی از  ۲۲۶۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

از سوی دیگر معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه ملی املاک از سال ۹۹ خبر داده که احتمالا این سامانه به شناسایی خانه‌های خالی کمک قابل توجهی کند. شاید این خبر که سیگنال مثبتی برای دیگر بازارها مانند بورس و طلا و ارز باشد.

در عین حال در هفته اخیر رئیس دفتر رئیس جمهور هم اعلام کرد: اجازه نمی‌دهیم گرانی‌ها به مردم فشار آورد. سخنی که نشان از تشدید احتمالی کنترل بازارها داشته باشد که بیشتر شامل بازار ارز خواهد بود.

بنابراین از ناحیه کاهش احتمالی درآمدهای نفتی، تشدید تهدید نقدینگی، در نظر گرفتن محدودیت‌های احتمالی برای آینده بازار مسکن هر سه بازار ارز، طلا و سهام چشم‌انداز رو به صعود پیش رو خواهند داشت اما باید دید آیا اخبار FATF باعث خواهد شد که بورس از دیگر بازارها جا بماند یا اینکه روندی برعکس رخ دهد و با انتشار اخبار اطمینان‌بخش از FATF سرعت رشد قیمت‌ها در بازارهای دلار و طلا فروکش کند و در بازار سهام افزایش یابد.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1483
اخبار مرتبط
نظرات شما