• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان:

بسته شدن مرزها دغدغه فعلی بازرگانان است

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: در شرایط سختی قرار گرفته ایم و بسته شدن مرزها دغدغه جدی برای بازرگانان ایجاد کرده و به مشکلات آنها افزوده است. محمدعلی محمدمیرزائیان، در جمع اعضای کمیسیون بازرگانی افزود: در گمرک سرخس بیش از 200 واگن و بیش از 600 کامیون معطل مانده اند و حتی به کامیون های داخل گمرک نیز اجازه ترخیص داده نشده در صورتی که این کامیون ها ترانزیت هستند و مقصد آنها نه ترکمنستان بلکه قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان است.

وی ادامه داد: مرز عراق نیز  بسته بود که باز شده و همچنین مرزهای دریایی و مرز جاده ای آستارا باز است و کامیون هایی با مقصد کشورهای اتحادیه اوراسیا  از آن تردد می کنند. محمدمیرزائیان بیان کرد: با معاون وزیر امور خارجه، مدیران گمرک ایران، جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای مرتبط گفت و گو شده و حل مشکلات مرزها را پیگیری می کنیم.

رئیس کمیسیون بازرگانی افزود: در رابطه با مرز ترکمنستان با سفیر ایران در این کشور صحبت کردیم که اعلام کردند تنها شخص تصمیم گیرنده برای مرزهای این کشور رئیس جمهور ترکمنستان است که اگر قرار باشد مشکلی حل شود مقامات کشور باید با رئیس جمهور آنها صحبت کنند. وی اظهار کرد: برخی شایعه سازی ها و جوسازی های در مورد بیماری کرونا به اقتصاد کشور ضربه می زند به طوری که در حال حاضر 700 هزار تن سیب درختی، 500 هزار خرما و همچنین حجم زیادی از توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار و... پشت مرزها مانده اند و محصولات از بین می روند.

محمدمیرزائیان بیان کرد: در شرایطی قرار گرفته ایم که به جز مشکل مرزها، مشکلات در برگشت ارز نیز وجود دارد که در این رابطه در حال پیگیری برای رفع مشکلات هستیم که مهمترین این اقدامات مذاکره با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی هستیم که امیدواریم بتوان محصولات کشاورزی را برگشت ارز لغو کرد.

وی در مورد وضعیت پسته به عنوان مهمترین محصول صادراتی استان نیز گفت: ابتدای سال بر اساس آمار انجمن پسته ایران، 220 هزار تن محصول تولیدی وجود داشت و 30 هزار تن نیز از سال گذشته در انبارها مانده بوده که از مجموع آنها تنها 60 هزار تن در سال 98 صادرات انجام شده و بخشی نیز مصرف داخلی بوده و هنوز حداقل 150 هزار تن محصول در کشور باقی مانده است.

رئیس کمیسیون بازرگانی ادامه داد: اگر به صادرات این محصول کمک نشود محصول امسال می ماند و با توجه به پیش بینی 250 هزار تن تولید پسته در سال آینده، پسته امسال به محصول سال بعد هم اضافه می شود و کاهش قیمت را خواهیم داشت. محمدمیرزائیان افزود: در ابتدای سال جاری دلار 11 هزار و 500 تومان و هر کیلوگرم پسته فندقی 94 هزار تومان بود اما در حال حاضر که دلار بیش از 15 هزار و 500 تومان شده قیمت پسته ثابت مانده و نسبت به افزایش قیمت دلار افت قیمت داشته ایم.

وی دلیل کاهش صادرات پسته به چین در سال جاری برخلاف سال های گذشته را عدم تطابق قیمت ها، عرضه محصول پسته آمریکا در بازار چین با قیمت مناسب و همچنین بحث شیوع بیماری کرونا دانست و گفت: در سال جاری تنها بیش از 10 هزار تن پسته به چین صادر شده اما صادرات پسته به اروپا نسبت به سال های گذشته افزایش یافته که رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا در این زمینه ضروری است.

در ادامه نیز معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر انجام همه اقدامات و همکاری ها برای توسعه صادرات استان به ویژه محصول پسته گفت: هر پیشنهادی را برای رونق کسب و کار در استان می پذیریم و اجرای آن را وظیفه خود می دانیم. علی اسدی پور، افزود: موضوع وجود اختلاف بین جواب نمونه های آزمایش افلاتوکسین محصول پسته مطرح شده که پیشنهاد می شود یک نمونه گرفته شده در چند آزمایشگاه تست تا مشکل کار مشخص شود.

وی ادامه داد: همچنین عدم صدور گواهی به اتحادیه اروپا از سوی برخی صادرکنندگان مطرح شده که با توجه به تغییر فرمت صدور گواهی به اتحادیه اروپا و سخت شدن فرآیند، کمی روال صدور گواهی در چند روز گذشته کند شده بود که مشکل برطرف می شود. اسدی پور، تصریح کرد: در صدور گواهینامه قرنطینه در نهایت سرعت و سهولت با رعایت استانداردها تلاش خواهیم کرد زیرا می دانیم اگر صادرکنندگان پسته تلاش نکنند و صادرات نداشته باشیم، پسته استان می ماند.

گفتنی است در این نشست جمعی از صادرکنندگان پسته به بیان مشکلات خود پرداختند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1534
اخبار مرتبط
نظرات شما