• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
سهامداران ارزش سهام خود را بدانند

کدام روش آزادسازی را انتخاب کنیم؟

پس از گذشت یک هفته از آغاز آزادسازی سهام عدالت، ابهامات سهامداران در انتخاب روش صحیح هنوز ادامه دارد و به دنبال پاسخ دو سوال درباره بهترین روش و ارزش واقعی هر سهم هستند.

از اولین روز آغاز آزادسازی سهام عدالت بیش از یک هفته می‌گذرد و این فرایند تا روز دهم خرداد ماه امسال ادامه دارد.

ابهاماتی که در نحوه آزادسازی آن وجود دارد موجب شده که سهامداران در انتخاب روش دچار تردید شوند، دو موضوعی که پس از گذشت ۹ روز از آغاز آزادسازی سهام عدالت هنوز سوال برانگیز است ارزش هر سهم و روش به‌صرفه آزادسازی است.

طبق اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت ارزش مقطع واگذاری شرکت‌های مذکور حدود ۲۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده که در ۱۳ اردیبهشت امسال، ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت به بیش از ۴۲۹.۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی طی این مدت ارزش این ۴۹ شرکت بیش از ۱۶ برابر شده است.

بنابراین سهام عدالت افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند(این سهامداران مشمول تخفیف ۵۰ درصدی در سهام عدالت شدند و مبلغ سهامشان یک میلیون تومانی است) و همچنین کسانی که طی سال‌های گذشته نسبت به خرید سهام خود تا سقف یک میلیون تومان اقدام کرده‌اند، معادل ۱۷ میلیون تومان است.

دیگر افراد نیز می‌توانند مبلغ سهام خود را در ۱۶ ضرب کنند، برای افرادی که سهام ۵۳۲ هزار تومانی دارند ارزش آن معادل هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

اما در این بین ممکن است برخی از سهامداران بدون این که ارزش واقعی سهام خود را بدانند اقدام به فروش وکالتی برگه‌های سهام خود کنند.

به عبارت دیگر چون سهمداران اطلاعی از مبلغ واقعی سهام خود ندارند به فروش با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی آن راضی می‌شوند که مسئولان در این خصوص هشدار داده‌اند.

در این خصوص حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سهامداران به هیچ وجه سهام عدالت خود را به صورت وکالتی نفروشند و فریب سودجویان را نخورند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز عنوان کرده است: فروش سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی نیست و نباید اجازه دهیم که عده‌ای دلال و سودجو از سهام عدالت مردم سوء استفاده کنند.

کدام روش را انتخاب کنیم؟

پرسش درباره انتخاب روش صحیح را شاید بتوان به عنوان مهم‌ترین سوال سهام‌داران قلمداد کرد.

درباره این که کدام روش آزادسازی سهام عدالت بهتر است، به نظر می‌رسد ابتدا باید هر سهامدار باید فاکتورهایی مثل داشتن دانش بورسی، نیاز به فروش فوری سهام، ریسک‌پذیر بودن در بازار سرمایه و… را در نظر بگیرد.

سپس اظهارات مسئولان در این خصوص نیز قابل تامل است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص روش آزادسازی گفت: سهامداران اگر اطلاعات کافی و تجربه فعالیت در بازارسرمایه را دارند به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و نوع کنترل سهامشان را به صورت مستقیم تعیین نمایند اما اگر این تجربه را ندارند و ترجیح می‌دهند که سهامشان توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی که توسط مدیرانی مجرب مدیریت می‌شود کنترل شود نیازی به مراجعه به سایت هم نیست و تنها باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باشند.

حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز در پاسخ این که کدام روش سودده‌تر است؟ به تجارت‌نیوز گفت: ماهیت این روش‌ها هیچ فرقی ندارد یعنی از نظر سود و زیان یکی بهتر از دیگری نیست و هر دو تابع قانون تجارت و سازوکارهای بازار سرمایه است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اما گفته است: فعلا مردم به فروش سهام اقدام نکنند چرا که بازار سرمایه درخشان است و با ورود ۵۰ میلیون سهام‌دار سهام عدالت به بورس وضعیت بهتر هم خواهد شد.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی به سهامداران توصیه کرد: مردمی که نمی‌توانند سهام خود را مدیریت کنند، از فروش فوری و شتاب زده آن خودداری کنند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1698
اخبار مرتبط
نظرات شما