• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور مطرح شد

انتقاد از عملیاتی نشدن بسته‌های حمایتی دولت در استان‌ها

سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان در نشست شورای روسای اتاق‌های استانی با هیات رئیسه اتاق ایران که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، ایجاد ستاد جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه که سازمانی غیرتولیدی است را اقدامی نادرست خواند با این حال از اتاق‌های سراسر کشور خواست تا در این ستاد فعالانه حاضر شوند.

طبیب زاده، سرعت پایین ابلاغ بخشنامه‌های دولت به استان‌ها در شرایط فعلی را مورد انتقاد قرار داد و تشریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پنجره واحد الکترونیکی به همت اتاق‌های سراسر کشور فراهم است و با توجه به منویات رهبری می‌توان زمینه اجرای این پنجره واحد را در کشور مهیا کنیم.
در این نشست، اجرایی نشدن بخشنامه‌های دولت مربوط به حوزه مالیات، تأمین اجتماعی و بانک‌ها در مورد مواجهه با آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد در استان‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفت. به باور روسای اتاق‌های سراسر کشور همچنان دولت در مورد رسیدگی به این مسائل به اتفاق نظر نرسیده است
.

به اعتقاد روسای اتاق‌ها، کمبود ارز مورد نیاز دولت و در نتیجه تلاش برای مدیریت این حوزه و کاهش ثبت سفارش واحدهای اقتصادی منجر به توقف واردات مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی شده و تحقق جهش تولید را با مشکل مواجه ساخته است.
این مسائل باعث شد تا نشست شورای روسای اتاق‌ها عمدتا به موضوع کرونا و مشکلات ناشی از آن بپردازند.
در همین ارتباط، مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران، جبران آسیب‌های اقتصادی و مقابله با بحران اقتصادی ناشی از کرونا را خواستار شد و در عین حال از تلاش‌های اتاق‌ها در این حوزه تقدیر کرد. وی تأکید کرد: باید به کمک یکدیگر مصیبت به وجود آمده را به حداقل برسانیم و در این رابطه کلیه استان‌ها نقش مهمی به عهده دارند.
نایب‌رئیس اتاق ایران بیان مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط و یافتن راهکار برای این بخش از اقتصاد را ضروری خواند و از احتمال بروز بیکاری گسترده در کشور خبر داد.
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران دریافت مسائل استانی در مورد کرونا از استان‌های مختلف را برای رسیدگی به آنها لازم دانست و تصریح کرد: از بهمن سال قبل اتفاقات عجیبی در اقتصاد افتاده و متأسفانه همگی مغفول مانده‌اند. این وظیفه اتاق‌های استانی است که مسائل را بررسی و نظرات خود را ارائه دهند.
در ادامه محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران توصیه کرد که با توجه به ورود افراد جدید به دوره یازدهم مجلس و آشنا نبودن آنها با جایگاه و توانمندی‌های اتاق ایران، روسای اتاق‌ها تعامل با منتخبان هر استان برای ورود به مجلس شورای اسلامی را به طور جدی دنبال کنند.
مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران، از جمع‌آوری اطلاعات و تهیه گزارشی در اتاق ایران بر اساس آسیب‌های فراروی بنگاه‌ها و پیشنهادهای موجود در مورد دوران پسا کرونا خبر داد که در حال تکمیل بوده و به زودی در اختیار همه اتاق‌ها قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: گزارش‌هایی در مورد عملکرد اتاق‌ها و تشکل‌های مختلف در زمینه مقابله با ویروس کرونا، پیشگیری و درمان بیماران تهیه شده و این گزارش در اختیار رئیس اتاق ایران قرار گرفته است.
علیخانی از اتاق‌هایی که هنوز گزارش عملکرد خود را در این رابطه تهیه و ارائه نکرده‌اند خواست تا برای جمع‌بندی نهایی این گزارش عملکرد را به معاونت استان‌ها و تشکل های اتاق ایران  انتقال دهند.
علیخانی تصریح کرد: اتاق ایران در اجرای وظایف قانونی محوله مبنی بر ارایه نظرات مشورتی به قوای سه‌گانه همواره سعی بر آن داشته است که بتواند بهترین راهکارها را جهت مقابله با کاهش تبعات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ارایه کند. در همین ارتباط، معاونت استان ها و تشکل ها اقدام به نظرخواهی و گردآوری نقطه‌نظرات  فعالان اقتصادی اتاق های استانی و تشکل‌ها کرده است که جمع بندی نظرات دریافت شده در خصوص مشکلات و راهکارهای جلوگیری از رکود کسب و کار و در نهایت الزمات جهش تولید به زودی در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دولتی قرار خواهد گرفت.
در جمع‌بندی این نشست، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در ابتدا به مجموعه اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: حدود 151 اقدام عملی در ارتباط با بخش‌های مختلف کشور و مشکلات فعالان اقتصادی انجام دادیم که تا عید فطر مجموعه این اقدامات را در اختیار روسای اتاق‌های سراسر کشور قرار می‌دهیم تا اگر مطلب تکمیلی بر این اقدامات دارند مدنظر قرار گیرد.
شافعی در ادامه به دو مسئله مهم اشاره کرد. بر اساس نظر او دولت در تنگنای شدید قرار دارد. درآمدهای نفتی به وضع بدی رسیده و کسری بودجه را در پی دارد و از طرف دیگر واحدهای اقتصادی با مشکل مواجه هستند و همگی نیاز به حمایت دارند و اما این میزان حمایت با این منابع محدود امکان‌پذیر نبوده و اثرگذاری لازم را ندارد. در حقیقت باید توجه داشت که با تقاضای نامحدود و منابع محدودُ باید اولویت‌بندی اتفاق بیفتد تا اثرپذیری اقتصادی داشته باشد.
رئیس اتاق ایران شرایط امروز را استثنایی و نقطه عطفی در زندگی بشری توصیف کرد و گفت: امروز با پدیده ناشناخته‌ای روبه‌رو هستیم که با ابتکار عمل توانستیم تا حدودی در مقابل آن بایستیم و مشکلات را حل کنیم. اتاق‌های استانی در این شرایط کمک‌های خوبی ارائه دادند که قابل‌تقدیر است.
به اعتقاد شافعی امروز این نگرانی، به حق وجود دارد که در تأمین مواد اولیه تولیدی که به جهش تولید منجر می‌شود، دچار مشکل شده‌ایم، در این رابطه باید تصمیماتی گرفته شود که خوشبختانه گزارشی در حال تکمیل و نهایی شدن است.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1733
اخبار مرتبط
نظرات شما