• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
آخرین ساعات تبلیغات انتخابات اتاق بازرگانی کرمان؛38 نفر به میدان آمده اند

روز سرنوشت

اقتصاد کرمان: امروز آخرین روز از مهلت تبلیغات کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی کرمان است و فردا از ساعت ۸ صبح، هرگونه فعالیت انتخاباتی ، تخلف محسوب می‌شود. روز شنبه نیز موعد حضور فعالان بخش خصوصی پای صندوق‌های رای است

و اما از جمع 18 نفره کاندیداها در بخش بازرگانی محمدابراهیم علوی،آرش علوی،فخری اله توکلی،محمدحسین اکبری و حمید عزت آبادی پور در دوره هشتم در هیات نمایندگان اتاق کرمان عضویت داشته اند و در این دوره نیز از اقبال مناسبی برخوردارند.چهار کاندیدای ایتلاف تغییر یعنی امید فدایی،مسعود دهقانی، و محمدرضا بهرامی هم مورد توجه فعالان اقتصادی استان هستند و علی اکبر مشرفی به عنوان چهره ناکام دوره های قبل هم برای بخت آزمایی مجددی پا به این انتخابات گذاشته است.مشرفی که در سال 97 با غیبت های فراتر از حد مجاز در شورای شهر خبرساز شده بود در  نیمه سال 97 هم خانه صنعت و معدن که عملا در دوره ریاست او به رکود و انزوا رفته بود را به تیم جدیدی واگذار کرد.
در بخش بازرگانی غلامرضا رضامند و اکبر حیدری پور دو فعال صنعت پسته رفسنجان هم حضور دارند که فعالان پرتعداد این صنعت را در انتخابات اتاق کرمان نمایندگی کنند..
محسن زاینده رودی را می توان نماینده دانشگاهیان استان در انتخاب اتاق بازرگانی دانست که باید دید در زمانه جدایی صنعت و دانشگاه تا چه اندازه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
در همین حال چهره های جوان،تحصیلکرده و موفقی همچون پیام مختاری،حسین مهرابی،حامد بدرآبادی و محمدرضا حیدری پور هم در بخش بازرگانی نام نویسی کرده اند که می تواند محکی برای شعار میدان دادن به جوانان باشد.
در بخش صنعت،سید مهدی طبیب زاده رییس دوره هشتم،عباس جبالبارزی رییس کمیسیون صنعت و معدن و محمدعلی محمد میرزاییان عضو هیات نمایندگان همین دوره، حضور دارند که از احتمال رای آوری بالایی هم برخوردارند.
شاخص ترین چهره دیگری که در بخش صنعت حضور دارد علی عباسلو عضو هیات رییسه اتاق در دوره هفتم و یکی از مدیران کارنامه دار صنعت فولاد کرمان و ایران است که در این دوره نیز مورد حمایت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در لیست ملی که منتشر کرده اند، قرار گرفته است.
در بخش صنعت چهره هایی از مدیران صنعتی موفق استان نظیر علی نقوی، علی احسان،حامد عاشورزاده و محمد امینیان هم حضور دارند.جوانترین چهره این لیست مجید نورانی است که فناوران و فعالان استارتاپی استان را هم نمایندگی می کند.
در بخش کشاورزی 6 نفر وارد رقابت با یکدیگر شده اند.جلیل کاربخش راوری و حسین نجف آبادی پور دو عصو هیات نمایندگان دوره هشتم شناخته شده ترین اعضای این لیست شش نفره اند.محمدرضا ترابی از لیست ایتلافی پیشگامان توسعه و محمد بمی ناصری از لیست اتاق کارا هم شانس از سوابق لازم برای حضور در جمع منتخبان برخوردارند.دو چهره جوانتر این لیست مرتضی محمدی و جهانبخش بهزاد نژاد هستند که مرتضی محمدی در سال 97 موفق شد به هیات مدیره اتحادیه ملی صادرکنندگان خشکبار ایران راه یابد.
در جمع معدنی ها احتمالا سخت ترین رقابت در جریان باشد آنجا که چهار چهره شناخته شده وبا سابقه در کنار هم به رقابت خواهند پرداخت هرچند تنها یکنفر از این جمع یعنی محسن ضرابی سابقه چند دوره حضور در هیات نمایندگان و هیات رییسه اتاق کرمان را دارد.ضرابی همچنین چند دوره ریاست اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان را هم در کارنامه خود دارد.
محمد ربانی،بابک اسماعیلی و علی سلاجقه 3 چهره دیگر حاضر در لیست معدنی ها هستند که هرکدام از سابقه قابل اعتنایی در مدیریت  واحدهای صنعتی و معدنی استان برخوردارند و تقریبا از شانس و اقبال برابری برای راه یابی به جمع منتخبان این دوره برخوردارند.
 گزارش اقتصاد کرمان می افزاید بیشترین کاندیداها به شهرستان های سیرجان و رفسنجان تعلق دارند.بانوان کارآفرین و فعال در اقتصاد استان همچنان غایب این صحنه هستند و تنها نماینده آنها در جمع 38 نفره این دوره فخری اله توکلی است که چندین دوره متوالی در هیات نمایندگان اتاق کرمان حضور دارد.
بر اساس این گزارش و در شرایطی که دوره تحول کسب و کارها فرا رسیده و زمان حضور نمایندگان اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی استان در نهادی که به بخش خصوصی تعلق دارد،فرا رسیده اما فعالان این بخش تنها یک نماینده در جمع کاندیداها دارند.
بر اساس گزارش اقتصاد کرمان در این دوره از انتخابات،شمار واجدان شرایط رای دادن در پی بخشنامه اخیر مربوط به حداقل 18 ماه عضویت اعضای اتاق به عنوان شرط لازم برای حضور درانتخابات، ریزش قابل توجهی دارد که در سایر استان ها هم این اتفاق به وقوع پیوسته است.
بر اساس این گزارش، انتخابات اتاق های بازرگانی یازدهم اسفند در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعداز ظهر انتخابات پارلمان بخش خصوصی برگزار می‌شود. البته امکان تمدید زمان رای‌گیری نیز وجود دارد.
در این راستا، اتاق بازرگانی،‌صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز طی گزارشی تصویر آماری کاندیداهای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی را در سراسر کشور منتشر کرد. بر اساس گزارش منتشر شده، ‌در سراسر کشور درانتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی سراسر کشور، ۱۵۴۷ نفر در کل اتاق‌ها برای ۴ حوزه اصلی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۳۵ نفر از طریق صندوق آرا انتخاب می‌شوند. البته مطابق بررسی‌ها در دوره قبلی انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، در مجموع ۱۶۵۳ نفر برای حضور در اتاق‌های بازرگانی ثبت‌نام کرده بودند. اما سهم هر اتاق برای ورود به هیات نمایندگان متفاوت است. تمامی اتاق‌های شهرستان‌ها باید دارای ۱۵ عضو هیات نمایندگان باشند. به عبارتی کاندیداهای تایید صلاحیت شده در سایر اتاق‌ها برای کسب ۱۵ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هیات‌رئیسه تمامی اتاق‌ها ۵ نفر است. اما موضوع دیگری که در مورد تمام اتاق‌های بازرگانی به‌جز اتاق تهران مطرح است،‌ تعداد کرسی‌هایی است که هر اتاق می‌تواند در اتاق ایران به‌دست آورد. سایر اتاق‌ها نسبت به اعضای آن اتاق می‌توانند دارای کرسی در اتاق ایران باشند. اعضای اتاق‌ها را دارندگان کارت‌های عضویت و بازرگانی حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند. بر اساس ضوابط، تا ۱۵۰ نفر عضو، یک کرسی به آن اتاق در پارلمان اقتصاد کشور داده می‌شود. اما چنانچه تعداد اعضای یک اتاق بالاتر از ۱۵۰ نفر باشد، به ازای هر ۱۰۰ نفر یک کرسی به آن اتاق در پارلمان بخش خصوصی کشور تعلق می‌گیرد. از این رو سهم کرسی هر اتاق در پارلمان بخش خصوصی در هر دوره ثابت نیست و بین یک تا ۱۵ نفر می‌توانند از هر اتاق در پارلمان بخش خصوصی کشور حضور داشته باشند. در این راستا در طول چهارسال امکان دارد به تعداد اعضای اتاق‌ها افزوده شده باشد و آن اتاق بتواند سهم بیشتری را از کرسی‌های اتاق ایران در اختیار گیرد
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/192
اخبار مرتبط
نظرات شما