• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
یادداشت؛

رنج یا گنج

معدن کاران بخش خصوصی و حتی غیر خصوصی در شرایط فعلی مانند کسانی هستند که باید با انعطاف بدنی بالا ،پوشش ویژه ، چشم مسلح و ... طوری از بین موانع عبور کنند که نه صدای کسی بلند شود و نه خود آسیب جسمی ببینند...

عبدالرضا تحسینی
رییس خانه معدن کرمان

در فیلم های پلیسی مراکز حساس از سیستم امنیتی خاصی برخوردارند که پرتو نورهای مرئی یا نامرئی در جهت های مختلف و از کف تا سقف راهروها و معابر را در بر گرفته و چنانچه به هر دلیلی این پرتو قطع شود سیستم اعلان خطر به کار میفتد و بعضا خود این پرتو از لیزر است که میسوزاند و آسیب می رساند. معدن کاران بخش خصوصی و حتی غیر خصوصی در شرایط فعلی مانند کسانی هستند که باید با انعطاف بدنی بالا ،پوشش ویژه ، چشم مسلح و ... طوری از بین موانع عبور کنند که نه صدای کسی بلند شود و نه خود آسیب جسمی ببینند.
تا یکی دوسال قبل شاید عمده مشکل فعالان بخش معدن  عبور به سلامت از بین آیین نامه ها و بخشنامه ها ( و نه قوانین ) و معارضین محلی بود اما در حال حاضر افزایش قیمت نجومی لوازم مصرفی معمولی و پیش پا افتاده از روغن و فیلتر و نظایر آن تا هزینه های فوق العاده تعمیرات و قطعات ،و اجاره ماشین آلات و تجهیزات ، موانعی پیچیده تر از قبل بر سر راه آنان ایجاد کرده است.
با بر هم خوردن روال معمول واردات و توزیع اقلام مصرفی و قطعات یدکی افزون بر افزایش خارق العاده قیمت ها ، موضوع لوازم قلابی و نامرغوب به موضوعی جدی و تعیین کننده تبدیل شده است.
از سوی دیگر کاهش منابع دولت از محل فروش نفت " خام " برای تامین نیازهای خود ، سیاست گزاران کلان کشور را یکباره به یاد معایب "خام "فروشی در معادن انداخته است ! و از آنجا که معدن را گنجی در عمق یک متری  می پندارند که با دست یا حداکثر با یک بیل دستی دست یافتنی است ، و بلافاصله در بازار به وجه رایج تبدیل می شود از این نمد بخش بزرگی را به دلایل  متفاوت طلب می کنند . فارغ از اینکه معدن دار چگونه به ماده معدنی دست پیدا می کند و چگونه آن را در داخل یا خارج از کشور می فروشد و وجه دریافتی را کی و چگونه دریافت خواهد کرد.
واقع قضیه این است که معدن می تواند گنج باشد به شرطها و شروطها . که اولین شرط آن درک وضعیت معدن کاران از سوی تصمیم سازان و تصمیم گیران است . لازم است به جای یک جانبه نگری ، همه جانبه نگری در پیش گرفته شود و توجه شود سخت گیری بر فعالان بخش معدن نهایتا به تعطیلی کسب و کار آنها یا کاهش سطح فعالیت می انجامد که حداقل بیکاری کارکنان را در پی دارد و این خود مشکلات پیچیده تر و پرهزینه تری را برای سیاست گزاران به دنبال دارد.
این شرایط با همراهی ، همدلی و درک متقابل بهتر و آسان تر سپری خواهد شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1958
اخبار مرتبط
نظرات شما