• سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024

  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024
یک بام و چند هوای کرمان؛

از خنک ترین نقطه ایران تا گرمترین نقطه جهان

استان کرمان دارای ظرفیت های و قابلیت های جغرافیائی، اقتصادی، گردشگری متنوع و متعددی است که این دارائی ها، موجب شده پهناورترین استان کشور را به بهشت زمین شناسان (معادن) و استان چهار فصل معرفی کنند.

کرمان پهناورترین استان کشور با 23 شهرستان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و ارتفاعات آن دنباله رشته کوه‌های مرکزی ایران است.

این استان از تنوع آب و هوایی از گرم و شدیداً خشک متمایل به نه چندان خشک تا کویری، و در برخی از نقاط مانند بافت، رابر، کوهبنان، بردسیر و تاحدی شهربابک از هوایی معتدل و سرد برخوردار است.

تنوع اقلیمی در استان کرمان بسیار زیاد بوده و مناطق کوهستانی سرد و پر برف مثل رابر، بزنجان، بافت، چهارگنبد، سرچشمه، راین، کوهبنان، گوغر، خبر، سیرچ، ساردوئیه، لاله زار و دهبکری و نیز مناطق گرمی مثل شهداد و جازموریان را در خود جای داده‌است.

بلندی‌های استان کرمان دنباله رشته کوه‌های زاگرس و رشته کوه مرکزی ایران است که از چین خوردگی‌های آتشفشانی آذربایجان آغاز می‌شود و تا بلوچستان امتداد می‌یابد و دنباله آن را در فلات مرکزی، حوزه‌های پست داخلی و کویر چندین بار قطع می‌کنند.

بارندگی‌های ۳۰تا ۶۰ میلی‌متری دشت نرماشیر و شهداد و ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌متری کوه‌های رابر، دهبکری و جبالبارز و حتی بیش از ۴۰۰ میلی‌متر در بافت و نیز وجود تنها پارک ملی جنوبشرق ایران و بزرگترین پارک ملی جنوب ایران یعنی پارک ملی خبر در جنوب غربی شهرستان بافت خود گویای مناطق اکولوژیک متفاوت در این استان است.

شهر لاله زار در استان کرمان، در جنوب شرقی شهرستان بردسیر با ارتفاع ۲۷۷۵ متر از سطح دریا بلندترین شهر کشور و بام ایران است که بین شهرهای بردسیر و بافت قرار گرفته‌است.

شهر لاله زار در کنار یکی از بلندترین کوه‌های ایران یعنی کوه لاله زار قرار گرفته که ارتفاع کوه لاله زار بیش از ۴۳۰۰ متر است و وجود مزارع گل محمدی و باغ‌های فراوان شرایطی خاص را برای این منطقه رقم زده‌است.

سوغات شهر لاله زار گلاب و عسل است. همچنین بسیاری از میوه جات سردسیری نیز در این شهر یافت می‌شود.

عطر گل محمدی لاله زار یا عیار آن نیز از سایر کشورها ۵۰ درصد بیشتر است و هر ساله گلاب این منطقه توسط کشورهایی چون انگلستان، آلمان، روسیه و کانادا خریداری می‌شود.

هرچند در کشور ما نام گل محمدی و گلاب با نام کاشان و قمصر گره خورده اما کیفیت کم‌نظیر محصول گلاب استان کرمان همیشه مورد تأکید کارشناسان داخلی و بین‌المللی بوده و شاید کمتر کسی بداند مرغوب‌ترین گلاب دنیا در کرمان به دست می‌آید و وسیع‌ترین گلستان‌های کشور در دل دشت‌های کم آب و بادخیز استان کرمان قرار دارند و دره‌ی زیبای لاله‌زار در مدتی کمتر از سه دهه به یکی از مهم‌ترین کانون‌های تولید گل و گلاب ایران بدل شده است.

وجود بزرگترین کارخانه‌ی گلاب‌گیری کشور به نام زهرا در لاله زار بردسیر و نخستین واحد تولیدی است که موفق به دریافت گواهینامه‌ی ارگانیک در تولید گلاب و روغن گًل شده است.

طی سال‌های اخیر، برگزاری جشنواره‌ی گل و گلاب در استان کرمان مرسوم شده و هزاران گردشگر از استان کرمان و استان‌های مجاور را به خود جذب می‌کند.

منطقه لاله زار شهرستان بردسیر در استان کرمان با میانگین دمای سالانه 11 درجه زمستان هایی سرد دارد که در بیش از 98 درصد روزهای سال خنک ترین نقطه استان و بعضا روزهایی در زمستان و حتی تابستان مانند 30 تیرماه امسال خنک ترین نقطه کشور است.

به گزارش ایسنا، در سوی دیگر در ۸۷ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان بخش شهداد قرار دارد که از جنوب غرب به مناطق کوهستانی و سردسیر سیرچ و از شمال شرق به مناطق کویری و گردشگری بِکر از قبیل کلوت متصل است.

شهداد در گذشته مرکز ایالت آراتا بوده‌ و قدیمی‌ترین پرچم فلزی در جهان با عنوان درفش شهداد در این منطقه کشف شده ‌که اکنون در موزه ملی نگهداری می‌شود.

شهداد با نام تاریخی خبیص در حاشیه لوت مرکزی قرار گرفته و بزرگ‌ترین بخش استان کرمان به‌شمار می‌رود.

کویر شهداد در بخش شهداد و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان کرمان و در دشت لوت قرار گرفته‌است. کویر شهداد لقب زیباترین و در عین حال گرمترین نقطه جهان را به خود نسبت داده است.

در ۸۰ کیلومتری کویر شهداد منطقه ای به نام گندم بریان یا «ریگ سوخته» وجود دارد که در تابستان دمای آن از 70 درجه سانتیگراد رکورددار گرمترین نقطه جهان شده‌است، به دلیل نداشتن جاده و راه مشخص دستیابی به آن به سختی و تنها با همراهی تعداد معدودی که آشنا به مسیرها هستند، امکان‌پذیر است.

بعد از اعلام نظر دکترکردوانی پدر کویرشناسی ایران و تأیید ناسا، پرچم ایران به عنوان گرمترین نقطه جهان در این منطقه برافراشته شد.این منطقه در شرق رودخانه شور قرار دارد و به دلیل گرمای بسیار زیاد هوا حیاتی در آن وجود ندارد.

از دیدنی‌های شهداد می‌توان به قلعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، گورستان‌های باستانی، آب انبار حاج محمد تقی، کارگاه فلز کاری باستانی، آسیاب آبی، باغ شهرداری، باغ کشاورزی و امام زاده زید اشاره کرد.

گندم بریان پست‌ترین منطقه داخلی کشور ایران نیز محسوب می‌شود و این موضوع نیز از دیگر دلایل گرمای شدید آن است. بنا بر تحقیقات کارشناسان در گندم بریان در منطقه‌ای به طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ کیلومتر هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند.

فصل زمستان و اوایل بهار زمان مناسبی برای بازدید گردشگران از این منطقه است. کوه‌های پوشیده از برف و سرد ارتفاعات سیرچ کرمان نیز از این محل قابل مشاهده است.

وجه تسمیه

بر اساس برخی روایات این منطقه چون در مجاورت جاده ابریشم قرار داشته در طول سال کاروان‌های زیادی از آنجا عبور می‌کرده‌اند و در فصل گرم سال به چشم خود دیده بودند که گندمهایشان در اثر شدت گرما برشته می‌شود و بر همین اساس نام گندم بریان را بر آن نهادند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2095
اخبار مرتبط
نظرات شما