• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
تحلیل محیط کسب و کار کرمان در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی؛

هم اندیشی برای بیرون کشیدن کرمان از قعر جدول

پنجاه و سومین نشست شورای استانی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی صبح امروز در حالی با موضوع بررسی وضعیت محیط کسب و کار در استان برگزار شد که سایه انتشار نتایج تازه ترین پایش محیط کسب و کار کشور که بر اساس آن کرمان به جمع سه استان انتهایی این رده بندی سقوط کرده است،بر این نشست،سنگینی می کرد.

پس از تشریح جزییات به دست آمده در این پایش از سوی رییس اتاق بازرگانی کرمان و مهر تاییدی که نماینده کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بر درستی فرآیند و نتایج این پایش زد،استاندار کرمان خواستار بررسی مسیرهای طی شده توسط استان های موفق در این زمینه شد و تصریح کرد اگر قرار است بود و نبود پنجره واحد سرمایه گذاری در استان یکی باشد بهتر است تعطیل شود و در مورد مجموعه برنامه ها بازنگری صورت گیرد.نکته جالب این نشست اما موضع گیری نمایندگان دستگاه ها و سازمان های دولتی بود که در پایش محیط کسب و کار استان، نمره قبولی نگرفته بودند و معتقد بودند عملکرد مناسبشان از سوی فعالان اقتصادی شرکت کننده در این پایش نادیده گرفته شده است.
رتبه بیست و نهم کشوری در فضای کسب و کار زیبنده استان نیست
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: متاسفانه از سال ۹۶ به بعد در اندازه گیری شاخص های فضای کسب و کار در کشور، استان کرمان افت رتبه داشته و بهار امسال استان رتبه بیست و نهم کشور را داریم که بعد از ما فقط تهران و سیستان و بلوچستان هستند که این زیبنده ما نیست.
سیدمهدی طبیب زاده صبح امروزدر جلسه شورای استانی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: همه اتفاق نظر دارند که لازمه توسعه این است که فضای کسب و کار خوبی داشته باشیم.
وی افزود: متاسفانه از سال ۹۶ به بعد در اندازه گیری شاخص های فضای کسب و کار در کشور، استان کرمان افت رتبه داشته و بهار امسال استان رتبه بیست و نهم کشور را داریم و بعد از ما فقط تهران و سیستان و بلوچستان هستند که این زیبنده ما نیست.
طبیب زاده با اشاره به اینکه تغییر این وضعیت نیاز به کار بزرگی دارد و همه در یک کشتی هستیم، تصریح کرد: اتاق بازرگانی مسئول پیمایش فضای کسب و کار در منطقه است و شاخص ها، عواملی هستند که بر بنگاه های اقتصادی اثر دارند اما از حیطه قدرت آن بنگاه خارج هستند و دولت و دستگاه های اجرائی مسئول برون رفت از این بن بست هستند.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت کسب و کار باید همه همراه باشیم و نیاز به تلاش جمعی در همه رده های مدیریتی، کارشناسی و ... داریم اظهار کرد: براساس معیارهای تدوین شده، توسط ۲۰۰ فعال اقتصادی در بخش های مختلف پرسشنامه ها تکمیل و تحلیل آن را کشور انجام می دهد و با این تحلیل ها، وضعیت فضای کسب و کار استان اعلام می شود.
طبیب زاده تصریح کرد: ممکن است انتقادی به هر دستگاهی وارد شود که اگر به حق است باید در راستای اصلاح گام برداریم و متاسفانه می بینیم گاهی وقتی مسئله ای به مسئول بالاتر منتقل می شود، وضعت بدتر می شود.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به ظرفیت های استان بیان کرد: می توانیم به رتبه سوم کشور در فضای کسب و کار برسیم و شاخص های این وضعیت(رتبه سوم) را نیز احصاء و برنامه ریزی کرده ایم.
اگر پنجره واحد سرمایه‌گذاری تاثیری ندارد، تعطیلش کنید
استاندار کرمان گفت: ۴۵۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی استان کرمان در سال گذشته بوده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان مازاد درآمد داشتیم که تنها ۴ درصد مالیات مشاغل بوده و با همه این موارد، رتبه آخر کشور را در پرداخت مالیات داریم.
دکترمحمدجواد فدائی در نشست شورای گفت و گو با تاکید بر اینکه باید در زمینه فضای کسب و کار گزارش قابل استناد باشد افزود: از بهمن ۹۶ پنجره واحد سرمایه گذاری در استان برای صدور مجوزها فعال شده و اگر این کار اثری نداشته، باید تعطیل شود.

فدائی با اشاره به اینکه وقت و انرژی زیادی برای سهولت روند صدور مجوزها گذاشته ایم، تصریح کرد: اگر گزارش درباره فعالیت پنجره واحد سرمایه گذاری قابل استناد باشد، به معنی این است که ۲۴ استان بهتر از ما هستند و باید برویم از آن استان ها یاد بگیریم و به روش غلط خودمان ادامه ندهیم.
استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ۴۵۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی استان کرمان در سال گذشته بوده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان مازاد درآمد داشتیم که تنها ۴ درصد مالیات مشاغل بوده و با همه این موارد، رتبه آخر کشور را در پرداخت مالیات داریم.
فضای کسب و کارِ کرمان قابل قبول نیست
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون فضای کسب و کار در حال بازنگری در مجلس است، عنوان کرد: فضایی که قانون کسب و کار در آن نوشته شد در تلاش بود رویکرد تعامل بین دولت و بخش خصوصی و ارکان نظام را تعریف کند و امروز شرایط ما با زمان تدوین قانون متفاوت و سخت تر شده است.
دکترپورابراهیمی در جلسه استانی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: قوانین و مقررات یکسان بر همه استان ها حاکم است اما به دلیل تصمیماتی که در هر استان گرفته شده، وضعیت فضای کسب و کار متفاوت شده است.
وی افزود: پیشنهاد این است طی دو سه هفته آینده مولفه های ذیل هر یک از شاخص های پایش محیط کسب و کار و آسیب ها با هر دستگاه اجرائی مطرح و برای رفع آن اقدام شود.
نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت فضای کسب و کارِ استان کرمان قابل قبول نیست و باید تلاش کنیم هرچه سریع تر به وضعیت خوب برگردیم بیان کرد: دستگاه های اجرائی نیز باید آسیب شناسی کنند و به ما اعلام شود که براساس بررسی ها چه اقدامی انجام داده و باید در پایش ماه های آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون فضای کسب و کار در حال بازنگری در مجلس است، عنوان کرد: فضایی که قانون کسب و کار در آن نوشته شد در تلاش بود رویکرد تعامل بین دولت و بخش خصوصی و ارکان نظام را تعریف کند و امروز شرایط ما با زمان تدوین قانون متفاوت و سخت تر شده است.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه ضمانت اجرائی مصوبات لازم است، گفت: به زودی پیش نویس اصلاح قانون را آماده می کنیم اما در مجموع با آسیب شناسی، می توانیم رتبه و جایگاه استان کرمان را در فضای کسب و کار ارتقاء بدهیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: روند فضای کسب و کار در استان کرمان رو به بهبود نیست و این به نفع استان و فعالان اقتصادی نخواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2280
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما