• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان، خبر داد

۲۸۳ میلیون دلار؛ سرمایه گذاری خارجی جذب شده استان کرمان

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان در نشست خبری هفته دولت گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در استان ۲۸۳ میلیون دلار بوده که ۲۰۸ میلیون دلار آن مربوط به تولید و مونتاژ خودرو و بخش دیگر مربوط به پروژه صاروج پارس، ریگان خودروی بم و ... است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان با اشاره به عملکرد بورس گفت: در چهار ماهه امسال ۱۲۸۶ میلیون سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۵۴ میلیارد ریال در بورس منطقه ای معامله شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر تعداد سهم ۸ درصد و از نظر ارزش ۳۶۸ درصد رشد نشان می دهد.
حمید شیخ اسدی اظهار کرد: حوزه ماموریتی وزارت اقتصاد بسیار گسترده است و هفت حوزه در استان ها به عهده وزارت اقتصاد است که بخش مالیاتی، بانک ها، بیمه، گمرکات، بورس، اوراق بهادار و اموال تملیکی را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه از یک سو باید به درآمدها از بخش مالیاتی فکر کنیم که نیاز به برنامه ریزی دارد، افزود: شرایط اقتصادی در سال های اخیر به نحوی بود که به دلیل تحریم ها نفت را از دست دادیم و باید به دنبال درآمدهای پایدارتر باشیم.

شیخ اسدی با اشاره به اینکه هزینه کرد درآمدها هم به تدبیر نیاز دارد، تصریح کرد: باید هزینه ها به نحوی توزیع شود که رعایت عدالت باشد و از سوی دیگر تخصیص ها یکجا پرداخت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر هزینه کرد به عهده ذی حسابان است، بیان کرد: کل اموال دستگاه های اجرائی از قبیل ساختمان، زمین، امکانات رفاهی، تجهیزات و وسائل نقلیه در حوزه نظارت مالی تحت عنوان اداره اموال دولتی ثبت و ضبط می شود.

شناسایی ۱۸۷ ملک مازاد در ۱۸ دستگاه های اجرائی استان

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان با اشاره به اینکه امسال بحث مولدسازی و فروش اموال دولتی به عهده وزارت اقتصاد گذاشته شد و یکی از مهم ترین موارد در دستور کار ماست اظهار کرد: با توجه به مصوبه هیئت وزیران بخشی از منابع باید از محل مولدسازی و فروش املاک مازاد دستگاه های اجرائی تامین شود که ۲۳۰۰ میلیارد تومان سهم استان کرمان است.

شیخ اسدی تصریح کرد: تاکنون ۱۸۷ ملک مازاد در ۱۸ دستگاه های اجرائی استان شناسائی شده که ۸۶ مورد از این املاک سند دارد و سند مابقی املاک دریافت نشده و از ۱۸۷ ملک شناسائی شده ۷۸ مورد مستندسازی و به تهران ارسال شده تا بتوانیم با توجه به اختیارات داده شده امسال آنها را به فروش برسانیم.

وی بیان کرد: ۱۶ مجوز فروش املاک را دریافت کرده ایم و آماده فروش از طریق تشریفات قانونی هستیم که پول حاصل از فروش به استان برمی گردد.

شیخ اسدی با اشاره به اینکه با وجود تحریم های ظالمانه و عدم فروش نفت نباید انتظار داشت خزانه وضعیت مطلوبی داشته باشد، گفت: ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل فروش املاک مازاد و مولدسازی پیش بینی شد و این کار به مستندسازی دارائی های دولت نیز کمک می کند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش املاک مازاد به استان برمی گردد، گفت: ارزش ۱۸۷ ملک شناسایی شده در سطح استان حدود ۱۸۳ میلیارد تومان است که تا امروز تنها یک ملک به ارزش ۶۲ میلیون تومان فروخته ایم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه ای نداریم و کار به خوبی انجام می شود، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم درآمد حاصل از فروش املاک مازاد از طریق قانونی کسری اعتبارات جاری دستگاه های اجرائی و تکمیل طرح های سرمایه گذاری هزینه شود.

شیخ اسدی با اشاره به عملکرد اقتصاد و دارائی استان کرمان در حوزه خزانه داری بیان کرد: در سال های گذشته کار به صورت دستی انجام می شد که کرمان جزو استان های پیشرو در اجرای خزانه داری الکترونیک است و حضور فیزیکی را کامل حذف کردیم و مدارک فیزیکی نیز حذف شده و کار در بستر شبکه اطلاعات صورت می گیرد.

یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار حجم سرمایه گذاری خارجی استان در دولت تدبیر و امید

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حوزه هیئت ماده ۲۵۱ در زمینه رسیدگی به پرونده های مالیاتی در استان است و ۲۱۱۱ پرونده در هیئت های ۲۵۱ طرح موضوع شده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان درباره سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: از سال ۹۲ تا کنون ۳۹ طرح سرمایه گذاری خارجی در استان کرمان مجوز دریافت کرده که یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار حجم سرمایه گذاری است و ۲۵ طرح مربوط به نیروگاه های خورشیدی است.

وی اظهار کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در استان ۲۸۳ میلیون دلار بوده که ۲۰۸ میلیون دلار مربوط به تولید و مونتاژ خودرو و بخشی مربوط به پروژه صاروج پارس، ریگان خودروی بم و ... است.

۴۵۰۰ میلیارد تومان، درآمد مالیاتی استان کرمان در سال ۹۸

شیخ اسدی در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۸ درآمدهای مالیاتی استان کرمان ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۷ میزان ۴۹ درصد رشد داشت و در چهار ماهه امسال میزان وصول درآمدهای مالیاتی تقریبا ۲۱۸۵ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ میزان ۷۲ درصد رشد را نشان می دهد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان با اشاره به اینکه امسال ۸ درصد از سهمیه ماهیانه جلوتر هستیم و ۴۵ درصد سهمیه سالیانه وصول شده است گفت: در بخش درآمد غیرمالیاتی، عدد مصوب امسال ۳۴۰ میلیارد تومان است که ۶۱ میلیارد تومان عملکرد پنج ماهه استان است و ۴۴ درصد سهمیه ماهیانه و ۱۸ درصد سالیانه وصول شده است.

وی درباره عملکرد شبکه بانکی استان عنوان کرد: میزان سپرده بانک های دولتی در پایان سال ۹۸ میزان ۴۳۶ هزار میلیارد ریال بوده که ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته و مانده سپرده ها در پایان تیرماه ۹۹ میزان ۱۵ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال است.

شیخ اسدی تصریح کرد: مانده تسهیلات اعطائی در پایان ۹۸ مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بود که ۲۶ درصد رشد نسبت به سال قبل داشته است.

کاهش واردات استان کرمان در چهار ماهه اول سال جاری

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: صادرات گمرکات استان در سال قبل ۴۲۵ هزار تن با ارزش ۸۸۸ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۷ از نظر وزنی ۳۴ درصد و ارزش دلاری ۸۵ درصد افزایش دارد.

وی افزود: صادرات امسال ۸۹ هزار تن به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۶ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۱۱ درصد رشد را نشان می دهد.

شیخ اسدی تصریح کرد: واردات استان کرمان در چهار ماهه سال جاری ۱۱ هزار تن به ارزش ۷۳ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴درصد از نظر وزنی و ۸۱ درصد از نظر ارزشی کاهش دارد.

وی بیان کرد: میزان حق بیمه تولیدی چهار شرکت بیمه ایران، دانا، آسیا و البرز در سال گذشته در استان کرمان ۸ هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال و میزان خسارت پرداختی این شرکت ها ۶ هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان کرمان با اشاره به عملکرد بورس گفت: در چهار ماهه امسال ۱۲۸۶ میلیون سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۵۴ میلیارد ریال در بورس منطقه ای معامله شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر تعداد سهم ۸ درصد و از نظر ارزش ۳۶۸ درصد رشد نشان می دهد.

وی با تاکید بر لزوم ورود آگاهانه به بازار سرمایه افزود: مردم ما احساساتی وارد بورس و خارج می شوند که تاکید داریم باید مشاور داشته و با آگاهی ورود کنند تا موجب پشیمانی و مشکلات مالی برای آنها نشود.

شیخ اسدی تصریح کرد: در حوزه فروش اموال تملیکی در سال گذشته اموال منقول ۱۰۳ میلیارد ریال و غیرمنقول ۲۳۱ میلیارد ریال بوده است.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2330
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما