• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
حذف رقابت های غیرمنطقی از فضای پولی و مالی کشور؛

ادغام بانک های نظامی با موفقیت انجام شد؟

ادغام بانک های نظامی در بانک سپه یک الگو برای ساماندهی به نظام بانکی کشور است تا با حذف شعب اضافه، دارایی های مازاد، رقابت های غیرمنطقی از فضای پولی و مالی کشور از بین برود.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی
در سال جاری فرایند ادغام پنج بانک و موسسه پولی و بانکی در بانک سپه نهایی شده است و در عمل بانک سپه به عنوان تنها بانک برای نیروهای نظامی، مسلح و انتظامی فعالیت می کند. بانک مرکزی هم چنین برای ساماندهی بهتر جریان پول و متمرکز شدن حساب ها و نظارت بیشتر بر انجام عملیات بانکی در بخشنامه ای اعلام کرد که بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر دولتی مجاز به افتتاح حساب برای نیروهای مسلح نیستند. به نظر نمی رسد این اقدام بانک مرکزی ربطی جریان پولشویی پیدا کند یا برای تغییر دیدگاه مجامع جهانی به اقتصاد کشورمان انجام شده باشد. به هرحال ایران هنوز FATF را قبول نکرده است و مبنای روابط بانکی و مالی کشورهای دیگر با ایران، براساس دستورالعمل های کارگروه اقدام مالی مشترک است.
هم چنین، در سال های گذشته براساس قوانین بانکی شرکت های دولتی صرفا باید پول خود در حساب های بانک های دولتی نگهداری می کردند که این مورد هم برای نظم دهی به حساب ها و جریان عملیات بانکی در کشور انجام شده بود اما اکنون شرکت های دولتی می توانند در هر بانکی حساب داشته باشند. به هرحال بانک های خصوصی از منابع خود با توافق سپرده گذاران در پروژه های استفاده می کنند و شاید این توافق با شرکت های دولتی یا بخش های عمومی دیگر حاصل نشود، بنابراین این بخش ها باید منابع  خود را در بانک های مربوط نگهداری کنند.
اکنون با ادغام بانک های نظامی، ساماندهی جریان پول در کشور نظم بیشتری یافته است و به نظر من، این ادغام موفقیت آمیز انجام شده است. پنج بانک بزرگ و موسسه در یک بانک دیگر بدون هیچ تنش و مشکلات در عملیات بانکی سپرده گذاران و مشتریان ادغام شده است و هم چنین ساماندهی و مدیریت موسسات و بانک ها به خوبی انجام می شود. به نظر من، ادغام بانک های نظامی در بانک سپه یک الگو برای ساماندهی به نظام بانکی کشور است تا با حذف شعب اضافه، دارایی های مازاد، رقابت های غیرمنطقی از فضای پولی و مالی کشور از بین برود و با فعالیت بانک های کارآمد، در نهایت تامین مالی که اصلی ترین وظیفه نظام بانکی است، به بهترین شکل انجام شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2443
اخبار مرتبط
نظرات شما