• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
مقایسه بازدهی بازار ارز، سکه و بانک در مرداد 99؛

با 100 میلیون،کدام بازار بیشترین سود را می‌دهد؟

سود سپرده سالانه بانک‌ها تنها ۱۶ درصد است. اما در یک سال گذشته، بورس ۱۲ برابر و طلا و سکه بیش از دو برابر این بازار بازدهی داشته‌اند. یعنی سود ۱۶ درصدی بانک‌ها باید با سود ۱۸۹ درصدی بورس، ۳۷ درصدی سکه و ۴۰ درصدی طلا رقابت کند.

بهار امسال با افزایش یک درصدی، سود سپرده سالانه به 16 درصد رسید. این درحالی است که براساس آمار بانک مرکزی تورم سالانه سال گذشته 41 درصد و بر اساس آمار مرکز آمار ایران 34.8 درصد اعلام شده است. درواقع نرخ سپرده بانکی برای آنکه جذاب باشد، باید بیش از تورم باشد. اما دقیقا نصف تورم است.

اما سرمایه‌گذاری همین رقم در دیگر بازارها سود بیشتری عاید مردم کرده است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند نرخ سود بانکی حداقل تا اندازه تورم افزایش پیدا کند.

از ابتدای امسال رشد چشمگیر بازارهایی مثل بورس، مسکن، طلا و دلار هم مزید بر علت شد تا توصیه‌ها برای افزایش نرخ سود سپرده اوج بگیرید.  کارشناسان معتقد بودند که افزایش یک درصدی سود سپرده هیچ تاثیری در میل افراد به سپره‌گذاری ایجاد نمی‌کند و جذابیت سایر بازارها موجب می‌شود در جذب نقدینگی به سرعت از بانک پیشی بگیرند.

از طرفی اخیرا بانک مرکزی نرخ سود در بازار بین بانکی را افزایش داد تا نرخ تورم را به سمت نرخ تورم مد نظرش (22درصد) هدایت کند. با توجه به اینکه اغلب افزایش سود بین‌ بانکی با افزایش سود سپرده همراه خواهد شد، مدتی است انتظارها برای افزایش نرخ سود سپرده شدت گرفته است.

آیا واقعا زمان افزایش نرخ سود سپرده نرسیده است؟ برای رسیدن به پاسخ بهتر برای این سوال لازم است از زوایای دیگر هم به سود سپرده ماهانه نگاه کرد.

بانک از پراید هم عقب ماند

بازدهی سرمایه‌گذاری بانک در یک سال 16 درصد و در یک ماه 1.3 درصد است. به این معنی که اگر شما 100 میلیون تومان را در بانک سپرده‌گذاری کنید ماهانه یک میلیون و 359 هزار تومان سود دریافت خواهید کرد.

حالا باید دید اگر این پول را به جای بانک در جای دیگری مثل دلار، طلا، سکه یا خودرو سرمایه‌گذاری می‌کردید در یک ماه ( فرضا مردادماه) چقدر سود می‌کردید؟

یکم مردادماه هر سکه بهار آزادی نه میلیون و 600 هزار تومان قیمت داشت. شما با 100 میلیون تومان میتوانستید حداقل 10 عدد سکه تمام بهار آزادی خریداری کنید. پایان مرداد ماه قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به 10 میلیون و 500 هزار تومان رسید. به این معنی که شما می‌توانستید با خرید 10 سکه در ابتدای مرداد ماه و فروش آن در انتهای همین ماه 9 میلیون تومان سود کنید. یعنی با همین میزان سرمایه‌گذاری، در بازار سکه می‌توانستید حدود 7 برابر سپرده‌گذاری در بانک بهره ببرید.

همچنین اگر 100 میلیون سرمایه خود را به جای بانک در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کردید می‌توانستید حدود 103 گرم طلا  بخرید. چرا که قیمت هر گرم طلای 18 عیار ابتدای مرداد ماه 970 هزار تومان بود. آخر مرداد ماه قیمت هر گرم طلا به یک میلیون و 90 تومان رسید. یعنی اگر 100 میلیونتان را طلا خریده بودید در عرض یک ماه هشت میلیون و 240 هزار تومان سود می‌کردید، یعنی حدود شش برابر سود سپرده‌گذاری در بانک.

اما اگر ارز می‌خریدید چطور؟ یکم مرداد ماه هر دلار در بازار آزاد 22 هزار تومان معامله می‌شد، این نرخ آخر مرداد به 23 هزار و 150 تومان رسید. شما می‌توانستید با 100 میلیون تومان چهارهزار و 500 دلار بخرید و یک ماهه پنج میلیون و 175 هزار تومان سود کنید.

حتی اگر به جای صرف تمام 100 میلیون پس‌انداز خود با 91 میلیون آن یک پراید X111 می‌خرید می‌توانستید پایان ماه آن را با قیمت 94 میلیون تومان فروخته و سه میلیون سود کنید.

17 ماه انتظار برای خرید یک مترخانه

حالا فرض کنید فردی که نمی‌خواهد ریسکی را در سرمایه گذاری متحمل شود، تصمیم گرفته به سود ماهانه 1.3 درصدی بانکی بسنده کند. همانطور که گفته شد بانک ماهانه یک میلیون و 359هزار تومان سود به 100میلیون تومان می‌دهد. حالا باید دید در حال حاضر( شهریور ماه) با این سود ماهانه چه می‌توان کرد؟

یکشنبه ۲۳ شهریور قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد به یک میلیون و 197هزار و 700 تومان رسید. یعنی با سود یک ماه می‌توان حدودا یک گرم طلا خرید. قیمت دلار نیز اکنون در بازار آزاد به 26 هزار و 500 تومان رسیده است بنابراین با سود بانکی 100 میلیون تومان تنها 51 دلار می‌توان خرید.

بنابر آمار وزارت راه و شهرسازی متوسط هر متر مسکن در تهران به 23 میلیون تومان رسیده است بنابراین حدودا 17 ماه طول می‌کشد که بتوان با سود بانکی 100 میلیون تومان، یک مترخانه در پایتخت خرید. همچنین با قیمت فعلی پراید ( 105میلیون تومان) 77 ماه یعنی بیش از شش سال طول خواهد کشید که بتوانید با سود بانکی صاحب یک خودروی پراید شوید.

برای درک بهتر نرخ سود فعلی باید توجه داشت رقم سود بانکی ماهانه برای مبلغ 100میلیون تومان در حالی یک میلیون و 359 هزار تومان است که براساس گزارش مرکز آمار و داده های مرکز پژوهش‌های مجلس هر خانوار برای تامین اقلام بهداشتی و سبد کالاهای خوراکی مورد نیازشان باید حداقل ماهانه 3.6 میلیون تومان هزینه کنند.

در واقع اگر یک خانوار سرمایه 100 میلیونی خود را به شبکه بانکی بسپارند حتی به اندازه نیمی از هزینه تامین اقلام خوراکی و بهداشتی خود نیز نمی‌توانند سود بانکی دریافت کنند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2460
اخبار مرتبط
نظرات شما