• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
سکاندار آتی وزارت صمت با چالش «خودرو» چه می کند؟

رزم «صمت» با گرانی خودرو

ازآنجاکه وزاری صنعت همگی خواسته یا ناخواسته بیش از هر صنعتی درگیر خودروسازی می شوند، به احتمال فراوان رزم حسینی نیز به شکلی ویژه دغدغه خودرویی خواهد داشت.با فرض اینکه «رزم حسینی» راهی وزارت صمت شود، آیا وی به مصوبات خودرویی اخیر پایبند می ماند یا آنها را تغییر خواهد داد؟...

با اعلام رسمی نهاد ریاست جمهوری، علی رضا رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد تا هفته آینده جلسه رای اعتماد وی برگزار شود. معرفی رزم حسینی اما در حالی است که طی چند هفته گذشته، جعفر سرقینی مسوولیت سرپرستی وزارت صمت را بر عهده داشت و در این مدت، چند تصمیم خودرویی مهم نیز از سوی وی گرفته شد. حالا با توجه به معرفی رزم حسینی به مجلس و احتمال بالای کسب رای اعتماد وی از نمایندگان، این پرسش پیش می آید که تکلیف مصوبات خودرویی چند هفته اخیر و حتی چند ماه گذشته چه خواهد شد؟ با فرض اینکه رزم حسینی راهی وزارت صمت شود، آیا وی به مصوبات خودرویی اخیر پایبند می ماند یا آنها را تغییر خواهد داد؟
ازآنجاکه وزاری صنعت همگی خواسته یا ناخواسته بیش از هر صنعتی درگیر خودروسازی می شوند، به احتمال فراوان رزم حسینی نیز به شکلی ویژه دغدغه خودرویی خواهد داشت. در حال حاضر نه صنعت خودرو از جنبه تامین و تولید اوضاع چندان مناسبی دارد و نه بازار؛ از همین رو احتمال می رود رزم حسینی دست به تغییراتی در مصوبات خودرویی بزند، به ویژه در حوزه فروش. وزارت صمت طی پنج ماه گذشته بیش از هر صنعتی برای خودرو مصوبه داشته که بیشتر آنها به حوزه فروش مربوط می شوند. ابتدا در اردیبهشت ماه و پس از آنکه بازار خودرو طوفان قیمتی شدیدی را به خود دید، مسوولان وزارت صمت تصمیم گرفتند روش های فروش را تغییر دهند تا از این مسیر، منحنی قیمت را نزولی کنند. خروجی تصمیمات، جایگزینی فروش فوق العاده به جای فوری، حذف سود مشارکت (به جز در مواردی خاص) و همچنین قرعه کشی بین ثبت نام کنندگان خودرو بود. بر این اساس، قرار شد هر سه ماه یکبار فروش فوق العاده خودروسازان برگزار و در کنار آن، پیش فروش و فروش مشارکتی هم اجرا شود. با این حال اما هیچ کدام از این تصمیمات نتوانست آرامشی پایدار به بازار خودرو بدهد و منحنی قیمت پی در پی صعود کرد، تا آنجا که کف قیمت خودرو در بازار به 100 میلیون تومان هم رسید. پس از این اتفاق، سرقینی سرپرست وزارت صمت تغییراتی را در فروش خودروسازان ایجاد کرد تا بازار را آرام کند. بر این اساس، اولا بازه زمانی فروش فوق العاده، از فصلی یک بار به ماهی یک بار تغییر کرد و ثانیا برای ثبت نام در این فروش، شرط واریز 10 درصد مبلغ خودرو در نظر گرفته شد. طبق تصمیم وزارت صمت همچنین شرط نداشتن پلاک خانوار نیز برای شرکت در فروش فوق العاده خودرو حذف شد. حالا با توجه به اینکه سرقینی عملا دیگر مسوولیتی در وزارت صمت نخواهد داشت، سکاندار بعدی این وزارتخانه ممکن است مصوبات خودرویی قبلی را لغو و تصمیمات جدیدی برای فروش خودروسازان بگیرد. خودروسازان طبق مصوبه اخیر وزارت صمت، باید طی نیمه دوم امسال هر ماه 25 هزار دستگاه محصول را از طرق فروش فوق العاده عرضه کنند. آیا وزیر جدید صمت که به احتمال فراوان رزم حسینی خواهد بود، طرحی جدید را برای فروش خودرو لحاظ خواهد کرد؟ همچنین باید منتظر ماند و دید وی پس از انتخاب به عنوان وزیر صمت، با چالش رشد قیمت خودرو چه خواهد کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2543
اخبار مرتبط
نظرات شما