• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در نشستی با حضور فعالان حوزه کشاورزی استان؛

شرایط «کشاورزی قراردادی» در کرمان بررسی شد

شرایط کشاورزی قراردادی و نمونه قراردادهای پیشنهادی در این رابطه در نشستی با حضور فعالان حوزه کشاورزی استان و جمعی از مدیران این بخش، بررسی شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان در این نشست گفت: موضوع کشاورزی قراردادی مدتی است در نشست های متعدد در سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی و استانداری مطرح شده و در این نشست با حضور فعالان اقتصادی و به ویژه کشاورزان برخی جزئیات آن بررسی و جمع بندی خواهد شد. سیدمحمدرضا موسوی ترابی افزود: باید شرایطی پیش آید که در قراردادهای منعقد شده بین کشاورز و خریدار، حقی از کشاورزان ضایع نشودکه البته امیدواریم بخشنامه ها و قوانین خلق الساعه مشکلی در این زمینه ایجاد نکند.
وی اظهار کرد: در رابطه با قراردادهای خارجی نیز مسئله بازگشت ارز و انتقال پول مهم و در شرایط کنونی بسیار سخت شده، زیرا صادرکنندگانی که تعهدات ارزی خود در سال 97 و 98 را به طور کامل انجام نداده‌اند نمی توانند در سال 99 فعالیت های خود را در سامانه های بانک مرکزی پیش ببرند.
در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: بحث کشاورزی قراردادی به منظور تولید محصولات کشاورزی بر مبنای سفارش مطرح شده به این معنا است که به عنوان مثال در جنوب استان سیب زمینی و پیاز با چه شرایط و قیمتی برای تولید به کشاورز سفارش داده شود. سعید برخوری، اظهار کرد: باید قراردادهای منعقد شده کامل و همه جوانب از جمله جنبه حقوقی را در بر داشته باشد که به همین دلیل نظرات کشاورزان در تنظیم این قراردادها بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه هدف از این قراردادها، متعهدکردن دولت در برابر خرید برخی محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی و پیاز مانند خریدهای تضمینی گندم و کلزا در کشور است، خاطرنشان کرد: خلاء قراردادهای گذشته ضمانت اجرایی آنها بود که سعی شده در قرارداد جدید به این نکات توجه شود و در صورت بروز مشکل، دولت خسارت های وارده را پرداخت کند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: در قراردادهای خارجی نیز دولت باید بپذیرد در صورت اعمال برخی محدودیت های صادراتی، پاسخگوی کشاورزان و خسارت های وارد شده به آنها باشد.
گفتنی است در این نشست تمامی بندهای قرارداد پیشنهادی با حضور کشاورزان و برخی صادرکنندگان بررسی و برخی نظرات و پیشنهادات ارائه شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2658
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما