• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان خبر داد

تامین اعتبار نورپردازی ارگ بم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: هزینه نورپردازی ارگ تاریخی بم ۵۰ درصد از سوی اعتبارات ملی میراث فرهنگی و ۵۰ درصد استانی تامین می‌شود.

سومین گروه کاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ریاست دکتر آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با سه دستور کار پیگیری ارائه چارچوب و نحوه انجام طرح راهبردی ساختاری سند توسعه گردشگری استان، گزارش پایگاه جهانی ارگ بم و منطقه نمونه گردشگری زیبا تپه ر محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، تهیه سند جامع گردشگری را لازمه استان دانست و گفت: طرح پیشنهادی کنونی به شورای توسعه استان ارسال می‌شود تا مراحل بعدی آن از جمله امکان تامین اعتبار برای مشاور و غیره دنبال شود.
آیت‌اللهی موسوی همچنین با اشاره به گزارش پایگاه میراث جهانی ارگ بم افزود: نورپردازی ارگ تاریخی بم 2.2 میلیارد تومان هزینه لازم دارد که 50 درصد از سوی اعتبارات ملی سازمان و 50 درصد استانی با پیگیری فرمانداری تامین می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان همچنین در خصوص خانه تاریخی حاج آقا علی در رفسنجان عنوان کرد: با تعیین تکلیف تغییرات مدیریتی در شهرداری رفسنجان، کار دنبال خواهد شد و این مجموعه تاریخی فعال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر تغییر و تحولات مدیریتی در سطح شهرستان رفسنجان نبود، الان خانه حاج آقا علی بازگشایی شده بود.
آیت‌اللهی موسوی ابراز داشت: تا زمانی که هیچ کاری در بناهای تاریخی صورت نمی‌گیرد، مدعی ندارد، اما زمانی که احیا و کاری آغاز می‌شود، مدعیان زیادی حتی کسانی که توانایی کار ندارند پیدا می‌کند.
فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان عنوان کرد: نگاه حوزه گردشگری در شهرها با توجه به ظرفیت‌های مختلف آنها، متفاوت خواهد بود.
پیروز ارجمند مدیرعامل شرکت فراکاوان بازار گردشگری ایرانیان و مشاور طرح توسعه گردشگری استان کرمان به ارائه طرح اولیه پرداخت و بیان کرد: سند توسعه جامع گردشگری، صرف سند مکتوب و پژوهشی نیست، بلکه باید منتج به پروژه و رویداد شود.
وی عنوان کرد: در ارتباط با سند جامع گردشگری استان کرمان آمادگی داریم سند عملیاتی هم برای حداقل 10 پروژه بزرگ بنویسیم و مباحث تبلیغاتی و برندینگ آن را دنبال کنیم.
محسن قاسمی مدیر پایگاه میراث جهانی ارگ بم به گزارشی از اقدامات صورت گرفته پرداخت و عنوان کرد: در سال‌های گذشته آنچه به تحقیقات و مطالعات پرداخت شد باید به منصه ظهور برسانیم، لذا در سه حوزه مطالعات و پژوهش و مستندنگاری، کارگاه‌های مرمتی و ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری فعالیت‌ها انجام شد.
وی ادامه داد: 400 اثر در منظر فرهنگی بم شناسایی شده که 200 اثر آن قابلیت و ظرفیت ملی شدن را دارد و تا پایان امسال 30 پرونده را در منظر فرهنگی بم آماده خواهیم کرد.
قاسمی از تفاهم‌نامه با شهرداری بم برای راه‌اندازی موزه تاریخ و باستان‌شناسی ارگ بم خبر داد و افزود: حفاظت الکترونیک و پایش تصویری ارگ بم و محیط پیرامون آن انجام شده و در حال حاضر امنیت داخل و خارج ارگ برقرار است.
مجوز فعالیت منطقه نمونه گردشگری زیبا تپه در محور ماهان – بم نیز با تامین مدارک لازم از سوی مشاور به مدت یک سال تمدید شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2702
اخبار مرتبط
نظرات شما