• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه؛

«دانشگاه شهید باهنر» و «اتاق بازرگانی کرمان» تفاهم‌نامه امضا کردند

«دانشگاه شهیدباهنر» و «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان» با هدف پرورش نیروی انسانی ماهر در دانشگاه، حل مسائل بخش صنعت به کمک دانشگاه، جذب اعتبارات مالی برای طرح‌های تحقیقاتی مشترک از منابع داخلی و خارجی، انجام اقدامات اجرایی در خصوص ارتباط عمل بخش صنعت به منظور پاسخگویی به نیاز‌ بنگاه‌های اقتصادی در دانشگاه شهید باهنر کرمان، تفاهم‌نامه امضا کردند.

محمدعلی طاهررئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: امروزه نقش دانش و نوآوری در رشد و توسعه صنایع برای همه مشخص شده و تعامل دانشگاه با صنعت یک ضرورت است.
وی خاطر نشان کرد: در برخی از کشورها تمامی بودجۀ دانشگاه‌ها از صنعت تامین می‌شود در صورتی که در دانشگاه ایران با توجه به اینکه خیلی در این زمینه رشد داشته‌اند و رفتند به سمت صنعت اما هنوز بودجه قابل ملاحظه ای از طریق دولت تامین می‌شود برای اینکه آن استقلال دانشگاه حفظ شود نیاز به یکسری بودجه‌های پایدار است و یکی از راههای که می‌توان بودجه پایدار را برای دانشگاه تامین کند ارتباط با صنعت است. در کشوری مثل ایران که به شدت وابسته به درآمدهای نفتی است، توسعه بخش‌های مولد اقتصاد، می تواند گام مهمی در مقاوم سازی اقتصاد به شمار آید.
دکترطاهر با اشاره به پتانسیل  بالای اعضای هیأت علمی و امکانات موجود در دانشگاه گفت: چند سالی است ارتباط فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها با صنعت بیشتر شده اما فارغ التحصیلان از طریق این تفاهم نامه ها می توانند ارتباط بهتری با صنعت داشته باشند و راحت تر وارد بازار کار شوند، در ضمن آیین‌نامه‌هایی که در وزارت علوم به تصویب می‌رسد همگی حاکی از این است که این ارتباط لازم است.
وی خاطر نشان کرد: ان شاالله که این تفاهم نامه مسائل مربوط به ارتباط صنعت با دانشگاه را پررنگ کند و منفعت دو سویه باشد هم برای صنعت و هم دانشگاه.
سید مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان هم در نشست امضای این تفاهمنامه گفت: با تغییر رویکرد اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش گریزناپذیر است به عنوان یک انتخاب نیست بلکه به عنوان یک اجباری است که نقش دانشگاه بسیار پررنگ می‌شود که چه نوع تغییر و رفتار انجام دهیم که بتوانیم مطمئن باشیم که منابع حاصله درآمدهای فعلی صرف صنایعی می‌شود که متعلق به استان است دانشگاه به عنوان یک پناهگاهی برای صنعت است و امیدواریم این تفاهم نامه آغاز کار سیستماتیک قراربگیرد.

حسین نظام آبادی‌پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه نیز در ادامه گفت: تمامی تلاش این تفاهم نامه بر این است که کلیۀ حلقه‌های مفقوده اکوسیستم فناوری و نوآوری را برطرف کند که در این راستا کارهای خوبی اتاق بازرگانی با دانشگاه انجام داده است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه همچنین در زمینه فعالیت‌های و عملکردهای تفاهم نامه و اقدامات صورت گرفته توضیحاتی را ارائه کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3529
اخبار مرتبط
نظرات شما