• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
با اختصاص ۲ میلیارد تومان اعتبار جدید؛

پیشبرد پروژه‌های «ارگ بم» سرعت می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از اختصاص ۲ میلیارد تومان اعتبار جدید برای سرعت بخشیدن به پروژه های ارگ تاریخی بم خبر داد.

فریدون فعالی در حاشیه بازدید از ارگ تاریخی بم افزود: بیشتر منابعی که برای حوزه تاریخی بم اختصاص یافته منابع ملی است و تا حدودی مشارکت استانی هم در این امر وجود دارد.
وی افزود: ۹۹ درصد اعتبار پایگاه جهانی بم و منظر فرهنگی آن بابت حقوق هزینه می شود و تنها یک درصد برای خرید مصالح بافی می‌ماند.
ارگ تاریخی بم اعتبار کرمان است
فعالی اظهار داشت: کرمان دارای جاذبه های گردشگری زیادی است اما اعتبار این استان ارگ تاریخی بم است که انتظار می رود کمیته برنامه ریزی شهرستان هم منابعی برای مرمت ارگ تاریخی بم در نظر بگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمان ادامه‌ داد: ارگ تاریخی بم یک پروژه بین الملی است و به دلیل اینکه یک اثر ثبت جهانی است باید از منابع استانی و شهرستانی نیز برای آن اعتبار در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: ارگ تاریخی بم در سفر ریاست جمهوری نیز بصورت ویژه دیده شده است.
به گفته وی ۱۲ کارگاه فعال در ارگ تاریخی بم وجود دارد که در قالب فضاهایی تحت عنوان نمایشگاه ،موزه ،بازارچه صنایع دستی و واحدهای اقامتی تعریف پروژه شده است .
نورپردازی ارگ قدیم بم در دو فاز انجام می شود
فعالی تاکیدکرد: فاز اول نورپردازی ارگ تاریخی که قسمت بیرونی این بنای تاریخی را شامل می شود نیز کارهای ترک تشریفات آن در حال انجام است و بزودی کارفرما انتخاب می شود و ظرف سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.
وی عنوان‌کرد: فاز دوم که روشنایی فضای داخلی ارگ است در سال ۱۴۰۱ در دستورکار قرار دارد و نورپردازی آن کامل خواهد شد.
موزه مردم‌شناسی در ارگ بم راه اندازی می‌شود
فعالی درباره راه اندازی موزه مردم‌شناسی بم نیز گفت: کار مرمت فاز اول موزه مردم‌شناسی که در اصطبل ارگ قرار دارد آغاز شده و بزودی به پایان خواهد رسید.
به گفته وی شهروندان می توانند آثاری را که ارزش نمایش در موزه را دارد با نام خودشان در موزه مردم شناسی ارگ تاریخی بم برای بازدید در اختیار ما قرار دهند.
وی می گوید موزه مردم شناسی ارگ تاریخی بم مقصدی برای گردشگران بین الملی خواهد بود.
تبدیل وضعیت نیروهای پایگاه جهانی از قراردادی به شرکتی
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان درباره دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی مبنی بر تغییر وضعیت نیروهای پایگاه های جهانی از قراردادی به شرکتی توضیح داد: پرداخت حقوق پرسنل پایگاه های جهانی همیشه دغدغه ما بوده است که همیشه با تاخیر از ردیف بودجه عمرانی پرداخت می شد.
فعالی افزود: طی رایزنی های به عمل آمده ردیف مستقل بودجه جاری برای پرداخت حقوق این پرسنل درنظر گرفته شده است و ماهانه حقوق این افراد واریز می‌شود.
به گفته وی به دلیل اینکه نمی‌توانند این پول را وارد اعتبارات استخدامی کنند در قالب یک شرکت حقوق ماهانه پرداخت می شود .
وی می‌گوید، اگر زمانی تبدیل وضعیت نیروها از شرکتی به رسمی صورت بگیرد شامل این افراد نیز خواهد شد در صورتی که قبلا این طرح شامل نیروهای پایگاه های جهانی نمی‌شد.
به گزارش ایرنا، نیروهای پایگاه های جهانی کشور حدود۸۲۰ نفر هستند که از این تعداد ۱۵۶ نفر مربوط به استان کرمان و ۱۲۰ نفر از نیروهای پایگاه جهانی بم هستند.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4634
اخبار مرتبط
نظرات شما