• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
خبرهای ضد و نقیض از سرانجام یک تعرفه پر سر و صدا،

کشمکش بر سر تعرفه صادرات خرما

یک روز پس از انتشار خبر پیشنهاد مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی برای حذف تعرفه صادرات خرما در پایان ماه رمضان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار تاکید کرد: با اعمال تعرفه صادراتی، قیمت خرما در بازار داخلی کم می شود و این مصوبه فعلا برقرار است.

داستان از این قرار بود که مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از پیشنهاد حذف تعرفه صادرات خرما با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضای مصرف داخلی این محصول خبر داده بود. شاهرخ شجری در نامه ای خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این که خرما با حدود نیم میلیارد دلار ارزآوری از محصولات استراتژیک صادراتی بخش کشاورزی است، اظهار کرده است: در آستانه فصل برداشت این محصول، پیش بینی می شود امسال با انبوه تولید مواجه باشیم؛ لذا با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضای مصرف داخلی آن، این وزارت با وضع عوارض صادراتی برای این محصول مخالف بوده و پیشنهاد دارد در رویه صادرات آن تغییری ایجاد نشود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار اما احتمال مطرح شده در مورد این مصوبه را رد کرد و  گفت: با اعمال تعرفه صادراتی، قیمت خرما در بازار داخلی کم می شود و این مصوبه فعلا برقرار است.

بر اساس این گزارش؛هفم خرداد ماه مصوبه‌ای درباره اخذ عوارض صادراتی خرما به گمرکات کشور ابلاغ شد که صدای صادرکنندگان را بلند کرد. ابلاغیه‌ای که به گفته صادرکنندگان، صادرات خرما را نشانه رفته و باعث ضربه به بازارهای رقابتی می‌شود.

پس از آن اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران بیانیه‌ای در اعتراض به این تصمیم منتشر کرد و اخیراً کنفدراسیون صادرات ایران نیز با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برای حذف عوارض صادراتی خرما نامه‌نگاری داشته است.

درست یک روز بعد یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانه‌ای که گفته می‌شد از مدافعان اعمال عوارض صادراتی خرما بوده از احتمال لغو این مصوبه خبر داد، خبری که چشم صادرکنندگان را روشن کرد.

قیمت خرما کاهش می‌یابد

با این حال امروز (دوشنبه) محمدرضا کلامی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار احتمال لغو این مصوبه در شرایط فعلی را رد کرد و گفت: این مصوبه برای تنظیم بازار داخل و پایین آوردن قیمت خرما اعمال شده و اجرایی می‌شود.

وی صادرات را مقصر بالا رفتن قیمت این محصول دانست و افزود: با اعمال عوارض صادراتی، خریدار ترجیح می‌دهد خرما را به خریدار داخلی بفروشد چرا که صادرات برایش صرفه اقتصادی ندارد. ولی وقتی بداند از صادرات منفعت بیشتری دارد حاضر به فروش محصول به خریدار داخلی نیست.

این مقام مسئول معتقد است با اخذ عوارض صادراتی قیمت خرمای داخلی حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان می‌شود.

ایرنا گزارش داد؛ کلامی درباره اظهار یکی از مسئولان وزارت جهادکشاورزی مبنی بر حذف این مصوبه اظهار کرد: شخص وزیر کشاورزی و اعضای تنظیم بازار همواره مدافع اعمال عوارض صادراتی بر خرما و دیگر محصولات کشاورزی بوده‌اند. اینکه یک مدیرکل بعد از ابلاغ مصوبه چنین حرفی زده صرفاً نگاهش را بیان کرده و به معنای حذف مصوبه نیست.

وی در پایان تاکید کرد که این تصمیم در راستای حمایت از سفره مردم بوده و باعث کاهش نرخ داخلی این محصول می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/473
اخبار مرتبط
نظرات شما