• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
آشنایی با یک قانون ساده برای تنظیم اقتصاد خانوار؛

چطور با 50/30/20 به اهداف مالی خود برسیم؟

شاید تا به حال به این فکر افتاده باشید که مخارج و پس‌انداز خود را نظم و ترتیب دهید ولی راه مناسبی برای آن نیافته باشید. توصیه ما به شما استفاده از یک قانون جالب و کارآمد به نام 50/30/20 است.

 این قانون ابتکاری راهی برای تقسیم و قرار دادن بودجه شما در سه دسته نیاز‌ها، خواسته ها و اهداف مالی است. این دستور العمل می‌تواند به ما کمک کند که تا با جدیت بیش‌تر به دسته بندی بودجه خود بپردازیم. این قانون هم مانند قاعده 72 که در مطلبی جدا به آن پرداخته‌ایم به راحتی قابل فهم و اجرا است. در ادامه متوجه می‌شویم که چطور می‌توانیم از این قانون در زندگی خود استفاده کنیم و اصلا مفهوم 50/30/20 چیست؟
قانون 20/30/50 از کجا آمده است؟
الیزابت وارن، استاد رشته حقوق دانشگاه هاروارد به همراه دخترش آملیا وارن تیاگی در کتاب (All your Worth: The Ultimate Lifetime Money Plan) برای اولین بار به معرفی قانون 50/30/20 پرداخت. این قانون، رفته رفته، به یک قانون اساسی برای خانواده‌های طبقه کارگر تبدیل شد و عده بسیاری توانستند برنامه‌های آینده خود را طبق این قانون مشخص کنند. اندک پس انداز این قشر در این قانون توانست به آن‌ها امیدی برای موفقیت مالی در آینده را به وجود بیاورد.
20/30/50 را چطور به کار بگیریم؟
اول از همه باید درآمد ماهیانه خود را محاسبه کنیم. پرداخت و هزینه‌های خانه و مالیات را از آن کسر کنید و یک آستانه هزینه برای خانه خود مشخص کنید. 50 درصد برای نیازها، 30 درصد برای خواسته ها و 20 درصد برای اهداف مالی. بودجه خود را با توجه به درصدها مشخص کنید. در مسیر اجرای قانون 50/30/20 دقت داشته باشید که آیا در حال اجرای درست درصدها هستیم یا خیر. هزینه‌ها را پیگیری کنیم و در صورت لزوم شرایط دست به تغییرات در هزینه‌های خود بزنیم اما راه را همان‌طور که باید ادامه دهیم. در ادامه بیشتر به سه دسته مطرح شده یعنی نیازها، خواسته‌ها و اهداف مالی می‌پردازیم.
دسته‌بندی نیازها
برای درک بیشتر قانون 50/30/20 به جزییات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. از رقم بزرگ این قانون یعنی 50 شروع می‌کنیم. توجه داشته باشیم که 50 درصد این قانون به نیازهای ما مربوط می‌شود. لازم است به تعریف مفهوم نیاز بپردازیم تا بهتر متوجه شویم که 50 درصد این قانون به چه چیزهایی اشاره دارد. نیاز، آن چیزی است که ما بدون آن نمی‌توانیم ادامه حیات بدهیم. به عنوان مثال ما بدون نوشیدن آب نمی‌توانیم بیش از چند روز دوام بیاوریم. در زندگی شخصی هر کدام از ما 3 نیاز اساسی به طور مشترک وجود دارد که 50 درصد قانون بودجه بندی را تشکیل می‌دهد. این سه نیاز شامل اجاره بها، مواد غذایی و خدمات تاسیساتی مانند برق و آب و گاز می‌شود که باید در بودجه بندی ما بالاترین جایگاه و اولویت را داشته باشند.
دسته‌بندی خواستهها
در قانون 50/30/20 بعد از رسیدگی به نیازها و مشخص کردن جایگاه آن‌ها در برنامه بودجه بندی‌مان به سراغ عدد 30 در این قانون می‌رویم. 30 درصد از بودجه ما باید به خواسته‌مان اختصاص پیدا کند. بی شک این میزان کم‌تر از درصد نیازهای‌مان است اما حضورشان ضروری است. متاسفانه بسیاری از افراد در این زمینه دچار افراط و تفریط می‌شوند. عده‌ای آن‌قدر به تفریحات و برآورده کردن خواسته‌ها می‌پردازند که از برآورده کردن نیازهای‌شان جا می‌مانند. عده دیگر هم چنان به تفریط کشیده می‌شوند که در زندگی تبدیل به یک ماشین مکانیکی تولید پول می‌شوند و هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند. خواسته‌های منطقی ما شامل 4 دسته می‌شوند؛ تفریحات، مسافرت‌ها، رستوران رفتن و استفاده از شبکه‌های مجازی و خدمات تفریحی در این فضا.
اهداف مالی
تمامی پس اندازهای ما چه برای خرید خانه و چه برای رفتن سفر خارجی جزو 20 درصد قانون 20/30/50 می‌شود. در برنامه ریزی بودجه طبق قانون 50/30/20 باید دقت داشت که 20 درصد پس انداز حکم نتیجه را دارد و به خاطر کم بودن میزان درصد نباید به آن بی‌توجهی شود. در واقع تمام زحمات ما در بودجه بندی و برنامه ریزی برای به دست آوردن همین 20 درصد است.
منبع: The Balance
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5122
اخبار مرتبط
نظرات شما