• پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024

  • پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024
تورم تولیدکننده زیر گروه‌های بخش معدن؛

«فلزات» تورم پیشران معدن را منفی کرد

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش قیمت کانه‌های فلزی علت اصلی منفی شدن تورم تولید کننده بخش معدن در تابستان 1401 بوده، این در حالیست که تورم فصلی سایر معادن در تابستان مثبت بوده است.

تورم تولید کننده بخش معدن در تابستان امسال منفی 2 درصد برآورد شده، به بیان دیگر میانگین قیمت مواد معدنی در مبدا عرضه آن در تابستان سال جاری نسبت بهار 2 درصد کاهش یافته است. این در حالیست که در بهار سال گذشته این تورم تولید کننده این گروه بالاتر از 38 درصد به ثبت رسیده است، به طور کلی می توان گفت که تورم تولید در بخش معدن در چند فصل گذشته روندی نزولی داشته و در هر فصل نسبت به فصل پیشین اش شاهد کاهش نرخ تورم بوده ایم. به تبع کاهش تورم فصلی، شاهد کاهش قابل توجه تورم نقطه به نقطه نیز برای این بخش بودیم، تورم نقطه ای تولید کننده در این بخش ار بالای 154 درصد در بهار سال گذشته به حدود تنها 13 درصد در تابستان 1401 رسیده است.
بررسی ها نشان می دهد علت اصلی تورم منفی در بخش معدن، کاهش قابل توجه قیمت جهانی مواد معنی و از دست رفتن بازار ایران بوده است. با دامپینگی که توسط روسیه در مورد قیمت مواد معدنی در جهان صورت گرفت یا به بیان ساده تر روسیه مواد معدنی را به قیمت پایین تر عرضه کرد، قیمت قیمت های جهانی پایین آمد و به دنبال آن شاهد تغییراتی در شاخص قیمت تولید کننده معدن در داخل بودیم. به عنوان مثال صادرات فولاد و معدنی ها در تابستان به شدت به دلیل کاهش قیمت جهانی کاهش یافته و ترازنامه معدنی ها در بورس نشان می دهد سوددهی به دلیل همین کاهش قیمت به شدت کم شده است. از همین رو نیز تورم کانه های فلزی به عنوان مهم ترین گروه معدن در محاسبه تورم در تابستان منفی 3.7 درصد برآورد شده است. این در حالیست که تورم این گروه در بهار مثبت 5.6 درصد بوده است. همچنین تورم گروه ذغال سنگ نیز از 11.4 درصد در بهار به منفی 3.6 درصد رد تابستان رسیده است. اما تورم تولید کننده سایر معادن مثبت 13 درصد بوده که نشان می دهد علت اصلی منفی شدن تورم کل بخش کانه های فلزی بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5462
اخبار مرتبط
نظرات شما