• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود؛

اهرم قوی «لاستیک بارز» برای صعود

افزایش نرخ ارز سبب شد تا شاهد رشد هزینه‎های تولید و به دنبال آن، افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‎ها باشیم. اما در برخی شرکت‎ها نظیر «لاستیک بارز»رشد این دو عامل یکسان نبود و نیاز به رشد نرخ‎ها بیش از گذشته احساس می‎شود.

«گروه صنعتی بارز» با نماد «پکرمان» در سال 97 برای هر سهم خود 277 ریال سود تحقق بخشید که در مقایسه با سال 96 افت 25 درصدی را حکایت می‎کند.

در حالی که سود ناخالص رشد 5 درصدی را رقم زده بود و افزایش درآمد سرمایه‎گذاری‎ها از رقم 59 به 368 میلیارد ریال به نقطه پرش خوبی تبدیل شده بود اما؛ تحمل 811 میلیارد ریال زیان ناشی از تسعیر دارایی‎ها و بدهی‎های ارز عملیاتی شرایط را تغییر داد.

اهرم قوی «پکرمان» برای صعود / ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود

 

نگاهی به حاشیه سود ناخالص نشان می‎دهد که در سال‎های گذشته روند صعودی بوده و تا سطح 30 درصد نیز ارتقاء یافته اما در دو سال اخیر به سبب رشد نرخ ارز و بهای تولید، حاشیه سود ناخالص افت محسوسی داشته است.

به عبارتی، افزایش بهای تمام شده و مواد اولیه در دوره‎های اخیر، شرکت‎های لاستیک ساز را به چالش کشاند و اجازه ندارد بهبود شرایط فروش در رقم سود نمود پیدا کند.

اهرم قوی «پکرمان» برای صعود / ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود

 

این شرکت‎ها مدتی است که به دنبال افزایش نرخ لاستیک هستند تا بتوانند بخشی از افزایش بهای تمام شده تولید را جبران و از خسران بیشتر جلوگیری کنند.

در واقع، بیش از آن که افزایش تورم و نرخ ارز بر سود «پکرمان» اثر مثبت بگذارد، به زیان شرکت تمام شد و اجازه رشد نرخ‎ها به میزان افزایش هزینه‎ها داده نشد و از سوی دیگر، بابت تسعیر دارایی‎ها و بدهی‎ها متحمل زیان شد.

همان‎طور که در ساختار بهای تمام شده «پکرمان» مشخص است، نسبت مواد اولیه مصرفی به بهای تمام شده روند صعودی داشته و حجم بیشتری را به خود اختصاص داده است. بنابراین، «پکرمان» باید اثر افزایش نرخ خرید مواد اولیه را به نوعی خنثی و جبران کند؛ به خصوص آن که باید توجه داشت که در سال 97 حدود 50 هزار تن مواد اولیه از داخل خریداری و 32 هزار تن از طریق واردات تأمین کرده است.

اهرم قوی «پکرمان» برای صعود / ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود

 

به طور کلی، باید چنین گفت در صورتی که هزینه‎های تولید کنترل شود و پا به پای آن، نرخ محصولات افزایش یابد، شرایط برای لاستیک‌‎سازانی همچون «پکرمان» بهبود خواهد یافت. چرا که در سال 97 مقدار تولید این شرکت افت چندانی نسبت به سال قبل از آن نداشت و برخلاف بسیاری از شرکت‎ها که درگرداب رکود گرفتار شدند، توانست سطح تولید خود را حفظ کند.

بنابراین، با اندک افزایش نرخ محصولات و یا کاهش هزینه‎ها، سودآوری «پکرمان» با اهرم بالایی رشد خواهد کرد و مجددا در کانال صعود قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/564
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما