• دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024

  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024
تهدید به قطع گاز شرکت ها؛

خط و نشان استاندار برای شرکت های معدنی

استاندار کرمان گفت: در حالی که استان کرمان با مشکل منابع مالی مواجه است، ظرفیت قانونی معادن از استان خارج شده و چیزی عاید استان نمی‌شود...

محمدمهدی فداکار در شورای معادن استان با اشاره به قانون تخصیص یک درصد از فروش معادن به مناطق تحت تاثیر مجوار گفت: شرکت‌های معدنی باید طبق متن قانون عمل کنند و در صورت عدم اجرای مصوبه شورا تا پایان هفته آینده، گاز آنها قطع می‌شود و به امور مالیاتی اعلام می‌کنیم که یک درصد از فروش را از حسابشان کسر کند.
فداکار با بیان اینکه استان کرمان در حوزه منابع مالی با مشکل مواجه است، به خسارت ۳۰ هزار میلیارد تومانی محصول پسته استان در سال گذشته اشاره داشت و خاطرنشان کرد: پژوهشکده پسته و علوم گیاهی دانشگاه شهید باهنر 5 میلیارد تومان لازم دارد تا راهکاری برای جلوگیری از سرمازدگی محصول ارائه دهد، لذا اخذ این عوارض برای کمک به آنها و توسعه استان است.
استاندار کرمان با اشاره به بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی استان گفت: استان کرمان با مشکل منابع مالی مواجه است، در حالی که ظرفیت معادن از استان خارج شده و چیزی عاید استان نمی‌شودفداکار عنوان کرد: ما مدافع تولید هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم، اما شرکت‌ها هم باید به تعهدات خود عمل کنند. برای حل مشکل صنایع و جبران کسری گاز، دستورات لازم را ابلاغ کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های معدنی از استان کرمان خارج می‌شود، ۴۵ هزار میلیارد تومان مالیات و حقوق دولتی آنها از استان می‌رود و تمام عایدی که از معادن به استان می‌رسد مسئولیت‌های اجتماعی است که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان می‌شود.
مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان اظهار کرد: به لحاظ قانونی مصوبات شورای معادن لازم الاجرا است و در مواردی که به دلیل بهره‌برداری معادن خسارت‌هایی به ساکنان منطقه و بخش کشاورزی وارد شود، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن تا یک درصد از فروش پس از واریز به خزانه، برای جبران خسارت های مذکور و در صورت وارد شدن آسیب‌های عمومی به فعالیت‌های بهداشتی، عمرانی و ... در منطقه اختصاص می‌یابد.
وی افزود: براساس مصوبه امسال شورای معان استان، تاکنون ۱۲ واحد براساس شکایت دستگاه‌ها (راه، محیط زیست، منابع طبیعی و ...) مبلغ ۲۲۷ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش خود را واریز کرده‌اند.
حسینی‌نژاد خاطر‌نشان کرد: طی سال جاری تاکنون ۱۱ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی معادن استان کرمان بوده و ۲۰۸ میلیارد تومان به استان برگشت داشته است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5870
اخبار مرتبط
نظرات شما