• پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024

  • پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024
گزارش رصدخانه مهاجرت؛

ایرانیان، رتبه هشتم مهاجرت به کانادا

داده‌های جدید اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا می‌گویند ایران هشتمین کشوری است که شهروندانش از کانادا تابعیت دائم گرفته اند...

روزنامه فرهیختگان براساس داده‌های جدید اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا خبر داده است که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱، در‌مجموع ۷۶ هزار و ۳۸۱ ایرانی تبعه‌ی دائم کانادا شده‌اند. ایران پس از هند، چین، فیلیپین، نیجریه، فرانسه، آمریکا و برزیل و قبل از افغانستان و پاکستان در بین ده کشوری قرار دارد که شهروندانشان به این کشور مهاجرت دائم می‌کنند. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ایران رتبه چهارم و بعضی از سال‌ها هم رتبه ششم مهاجرت به کانادا را داشته است.
داده‌‌های مهاجرتی جهان می‌گویند این کشور در سال ۲۰۱۹ در صدر مقاصد اصلی مهاجران کاری در دنیا بود و در‌حال‌حاضر، یکی از اولین مقاصد مدنظر ایرانیانی است که قصد دارند از وطن مهاجرت کنند. ایرانی‌هایی که خیلی وقت است به فکر مهاجرت و کندن‌و‌رفتن از این‌‌‌جا و ساختن چیزی دیگر در جایی بهترند و آمارها هم افزایش مهاجرت و افزایش تمایل به رفتن را تأیید می‌کنند.
براساس آخرین سالنامه رصدخانه مهاجرت و آمارهای سال ۱۴۰۰، ایران از بین ۲۳۲ کشور، رتبه پنجاه‌وچهارم مهاجرفرستی را دارد. همچنین بر‌اساس آمارهای سال ۲۰۱۸، رتبه دانشجوفرستی ایران از بین ۲۴۱ کشور، نوزدهم است. آمارهای ۲۰۲۰ از تعداد ایرانیان در وضعیت پناهجویی در جهان نشان می‌دهند که ایران از بین ۱۹۵ کشور، رتبه چهاردهم را در پناهجوفرستی دارد. همچنین بر‌اساس تعداد ایرانیانی که در وضعیت پناهندگی در جهان هستند، ایران رتبه بیست‌ودوم را از میان ۱۹۴ کشور دارد. در سال ۲۰۲۰ نیز، اتباع ایران تعداد ۱۵ هزار و ۳۳۳ درخواست پناهندگی جدید را در کشورهای مختلف ثبت کرده‌اند.
از سال ۱۹۹۰ تابه‌امروز، سهم مهاجران ایرانی با‌‌توجه‌‌‌به جمعیت افزایش یافته است و از ۱.۴۵ درصد به ۲.۲۳ در سال ۲۰۲۰ رسیده است. در این ۳۰ سال، جمعیت مهاجران ایرانی ۲.۲ برابر شده است. این در حالی است که گفته می‌شود در دوران همه‌گیری کرونا، ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی جدید در بسیاری از کشورهای جهان را متوقف شده بود.
آمارهای سازمان ملل می‌گویند که در اتحادیه اروپا آلمان، سوئد، هلند و فرانسه میزبان بیشترین مهاجران متولد ایران هستند. در خارج از اتحادیه اروپا، انگلستان دومین مقصد مهاجرت ایرانی‌ها محسوب می‌شود که بر‌اساس آمارهای ۲۰۲۰، بیش از ۸۳ هزار نفر ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند. به‌طور‌کلی، بر‌اساس آمارهای منابع بین‌المللی، بیشترین ایرانی‌ها به‌ترتیب در امارات، امریکا، کانادا، آلمان و ترکیه هستند. بااین‌حال، آمارهای شورای عالی ایرانیان در سال ۱۳۹۹ پنج مقصد اول مهاجرت ایرانیان را به‌ترتیب آمریکا، کانادا، انگلستان، امارات و آلمان اعلام کرده است.
مهم‌ترین کانال مهاجرت ایرانی‌ها مهاجرت‌های اقتصادی و کاری است و بر‌اساس پیمایش‌های رصدخانه مهاجرت، بسیاری از مهاجرت‌هایی که از کانال‌های دانشجویی یا پناهجویی انجام می‌شود، نیز به دلایل یا انگیزه‌های اقتصادی صورت می‌گیرند: «در‌این‌میان، میل به مهاجرت در میان گروه‌های حرفه‌ای و فعالان استارتاپ‌ها افزایش پیدا کرده که تحولات اقتصادی سال‌های اخیر از‌جمله مهم‌ترین عوامل تشدیدکننده تمایل به مهاجرت بوده است
علاوه‌بر‌این‌، بسیاری از ایرانی‌ها به مهاجرت تمایل دارند؛ اما امکان آن را ندارند که این موضوع از‌طریق شاخص بالقوه مهاجرت سنجیده می‌شود. طبق آخرین پیمایش گالوپ که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با افرادی از ۱۵۰ کشور مصاحبه کرده بود، امتیاز ایران در این شاخص منفی ۱۶ درصد است. سالنامه این‌طور توضیح می‌دهد که اگر محدودیت‌های جابه‌جایی حذف شوند، جمعیت کلی ایران و جمعیت استعدادها و جمعیت جوانانی که از کشور خارج می‌شوند، بیش از تعدادی است که به ایران وارد می‌شوند. ناگفته نماند بر این نکته هم تأکید شده است که بیشتر کشورها وضعیتی مشابه ایران دارند.
بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، در ویژه‌نامه مهاجرتی سال ۱۴۰۱ گفت: «مشکلات و نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی، به‌خصوص در یک دهه گذشته را باید به‌عنوان اصلی‌ترین عامل افزایش میل به مهاجرت ایرانی در گروه‌های اجتماعی مختلف در نظر گرفت... تشدید میل و تصمیم به مهاجرت در میان اقشار مختلف اعم از کارگران، ورزش‌کاران، پزشکان، استادان دانشگاه، استارتاپ‌ها و دیگران جملگی بیانگر این واقعیت هستند که کشور در‌زمینه نگه‌داشت و به‌کارگیری سرمایه‌های انسانی خود دچار مشکلات جدی است
گروه‌های اجتماعی و شغلی مختلفی امروز تمایل به رفتن دارند. در همین ویژه‌نامه، جامعه‌شناسان گفته‌اند که به‌نظر می‌رسد دافعه‌های سرزمینی کشور بیشتر از جاذبه‌های آن شده و تصویر آینده برای جوانان تصویر هراسناکی است. آنان گسترش ناامیدی و بی‌افقی را به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مهاجرت بی‌بازگشت عنوان کرده‌اند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5881
اخبار مرتبط
نظرات شما