• چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 15 May 2024

  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 15 May 2024
تدارک ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور؛

راهکار ملی مس برای چالش‌های انرژی

شرکت ملی مس که فلزی با حاشیه سود بالا و آینده درخشان از نگاه تحلیلگران را تولید می‌کند هم از مشکلات کمبود انرژی مستثنی نیست و به همین خاطر به سراغ تاسیس نیروگاه تولید برق رفته است...

کمبود انرژی برای صنایع در سال‌های اخیر به مشکل بزرگی تبدیل شده است؛ در فصول زمستان و تابستان قطعی‌ها شدت بیشتری پیدا می‌کند. همین موضوع برخی از شرکت‌ها را در این فصل‌ها به مرز تعطیلی کشانده است. شرکت‌های فولادی، سیمانی و پتروشیمی‌ها بیشترین لطمه را به واسطه چالش‌های انرژی تجربه کرده‌اند.
اما شرکت ملی مس که فلزی با حاشیه سود بالا و آینده درخشان از نگاه تحلیلگران را تولید می‌کند هم از مشکلات کمبود انرژی مستثنی نیست و به همین خاطر به سراغ تاسیس نیروگاه تولید برق رفته است. سوال مهمی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا نیروگاه‌های گازی همانند گذشته مقرون به صرفه هستند؟
به نظر کمبود سوخت در کشور نیروگاه‌های تولید برق را نیز با مشکلات زیادی روبرو کرده است، حال اگر ناترازی گاز به واسطه عدم سرمایه‌گذاری مناسب و رشد جمعیت در سال‌های آتی بیشتر شود، اولویت برای تامین گاز نیروگاه‌های بخش خانگی است و بعید نیست گازی به نیروگاه‌های خصوصی شرکت‌ها داده نشود.
از نگاهی دیگر با سرمایه‌گذاری زیاد در دنیا هزینه تولید پنل‌های خورشیدی در 10سال اخیر، 90 درصد کاهش داشته و  کارآیی آن‌ها نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.
با کاهش هزینه پنل‌ها به واسطه پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر هزینه ساخت نیروگاه خورشیدی برای هر کیلووات ساعت حدود 600 دلار است؛ این درحالی‌ست که این عدد برای نیروگاه سیکل ترکیبی که گاز مصرف می‌کنند در محدوده 650 دلار است.
علاوه بر آن‌ها نیروگاه‌های خورشیدی آلودگی زیست محیطی را ندارند و سیاست‌های آینده در جهان مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر  را دنبال می‌کند. ملی مس به تازگی در نظر دارد بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت 1000 مگاوات و یک کارخانه تولید پنل را تاسیس کند که نیازمند سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری است.
این مورد را باید در نظر گرفت، منطقه شناسایی شده برای احداث نیروگاه خورشیدی یعنی کرمان جزء محدوده‌های است که در کشور، بیشترین ساعات آفتابی را در به شکل جغرافیایی در اختیار دارند. این اتفاق می‌تواند الگویی برای سایر شرکت‌ها که با مشکل انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، باشد و صنایع را برای تامین انرژی همسو با سایر کشورهای پیشرفته دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6058
اخبار مرتبط
نظرات شما