• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
قول استاندار به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء؛

پرداخت 10 میلیارد تومان همزمان با اتمام خط انتقال آب صفارود

استاندار کرمان گفت: با توجه به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اعلام کرده که تا پایان تیرماه جاری 11 کیلومتر انتهایی خط انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان را به اتمام خواهد رساند، استان کرمان نیز متعهد می‌شود که 10 میلیارد تومان بدهی به قرارگاه را نیز تا پایان تیرماه پرداخت کند.

"محمدجواد فدایی" در جلسه بررسی پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء کرمان درباره وضعیت پروژه انتقال آب از سد صفارود و وضعیت آب شرب شهر کرمان گفت: طبق توافق قبلی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مقرر شده بود که پروژه انتقال آب از سد صفارود در دی‌ماه امسال به بهره‌برداری رسد.

وی بیان کرد: پروژه تامین آب شهر کرمان از سد صفارود حدود 50 درصد اجرا شده و حدود 600 میلیارد تومان نیز تاکنون برای این پروژه هزینه شده است که برای تامین مالی این پروژه از محل اعتبارات دولتی غیرممکن بود لذا در سال 96 با حضور مدیران بانک‌های کشور مقرر شد که 10 بانک به میزان یک هزار میلیارد تومان از محل ماده 56 جهت اتمام این پروژه تامین اعتبار کنند که در نهایت این قرارداد در سال 97 به امضا مدیران بانک‌ها، رییس سازمان برنامه بودجه کشور و وزارت نیرو رسید اما به دلیل اعلامات دادستانی استان بانک‌ها در پرداخت این اعتبار تعلل کرده‌اند.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درخواست داریم که فعلا از منابع داخلی خود برای اجرای این پروژه استفاده کند، ادامه داد: اگر این پروژه تعطیل شود، 600 میلیارد تومان هزینه کرد در این پروژه به هدر خواهد رفت.

وی تهدید علیه بهداشت عمومی، مشکلات محیط زیست، تضیع اموال عمومی و عدم رعایت قوانین حکومتی را دلایلی عنوان کرد که دادستانی استان به بانک ملی در خصوص توقف اختصاص اعتبار به این پروژه اعلام کرده است، برشمرد و گفت: از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درخواست داریم تا دو ماه برای تعیین تکلیف منابع مالی پروژه خط انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان صبر کند.

فدایی بیان کرد: با توجه به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اعلام کرده که تا پایان تیرماه جاری 11 کیلومتر انتهایی خط انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان را به اتمام خواهد رساند، استان کرمان نیز متعهد خواهد شد که 10 میلیارد تومان بدهی خود را تا پایان تیرماه به آنها پرداخت کند.

امیدواریم تا پایان تیرماه آب 5 حلقه چاه جدید وارد مدار آبی شهر کرمان شود
"محمدرضا پورابراهیمی" نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: پروژه هایی که قرارگاه سازندگی خاتم در استان کرمان اجرا کرده، کم نظیر است اما اولویت ما در کرمان موضوع آب شرب است که امیدواریم تا پایان تیرماه آب 5 حلقه چاه جدید وارد مدار آبی شهر کرمان شود

وی با اشاره به تونل خط انتقال آب کرمان از سد صفارود به کرمان، تصریح کرد: نباید اجرای هر پروژه باعث ضرر و زیان به مردم شود و لذا وزارت نیرو باید به این موضوع بپردازد تا به مردم بدهکاری نباشد ضمن آنکه باید کارهای کارشناسی در اجرای پروژه‌ها مدنظر قرار گیرد.

هزینه 11 کیلومتر انتهای خط انتقال آب از سد صفارود به کرمان 70 میلیارد تومان است

"ابراهیم علیزاده" مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: طول خط انتقال آب از سد صفارود تا شهر کرمان حدود 77 کیلومتر است و چون شهر کرمان با کسری آب مواجه است لذا 11 کیلومتر انتهای خط کرمان در اولویت اول قرارداده شده تا مشکل شرب شهر کرمان با اجرای این طرح حل شود.

وی با بیان این مطلب که میزان هزینه 11 کیلومتر انتهای خط انتقال آب از سد صفارود به کرمان 70 میلیارد تومان است، تصریح کرد: کل لوله 11 کیلومتر انتهایی این خطر تولید و 50 درصد آن پوشش ضمن آنکه 3 هزار و 720 متر نیز لوله گذاری آن انجام شده است که انتظار می رود 31 تیرماه سال جاری بتوانیم این طرح را به بهره برداری برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به اصلاح اعتبارات 5 طرح آبی استان در پیوست قانون بودجه سال 98 گفت: در پیوست قانون بودجه سال 98 اتفاقات بسیار مهمی برای آب استان رقم خورده؛ به‌طوری‌که اصلاح اعتبار طرح انتقال آب به شهرهای شمالی استان کرمان به میزان 9 هزار و 500 میلیارد تومان صورت گرفته است که با این قانون قفل 20 ساله این طرح شکسته خواهد شد و اکنون می‌توانیم از فاینانس برای اجرای اینط طرح ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: درپیوست قانون 98 سقف اعتبار آبرسانی به کرمان از سد صفارود 3 هزار و 100 میلیارد تومان، سد صفارود 558 میلیارد تومان، سد نساء 557 میلیارد تومان و شبکه آبیاری زهکشی جیرفت 100 میلیارد تومان مصوب شده است.

شهرهای کرمان، رفسنجان و زرند به لحاظ آبی در وضعیت قرمز
محمد طاهری مدیر عامل آبفای استان کرمان نیز در این جلسه بیان کرد: باید این موضوع را عنوان کنیم که بهره برداری از 11 کیلومتر انتهایی خط انتقال آب از سد صفارود به کرمان مشکل آب کرمان را به‌صورت کامل حل نخواهد کرد و ورود آب این 5 حلقه چاه در مدار آب شرب کرمان، باز شهر کرمان در اوج مصرف با یک‌هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم بدانند اگر 31 تیرماه این خط انتقال به ما تحویل داده شود ما به حدود 5 روز وقت نیاز داریم تا بتوانیم این خط انتقال آب شستشو دهیم و سپس آب را وارد مدار کنیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمان اعلام کرد: شهرهای کرمان، رفسنجان و زرند به لحاظ آبی در وضعیت قرمز قرار دارند ضمن آنکه سیرجان نیز در سال آینده به این شهرها اضافه خواهد شد لذا باید یک راهکار بلندمدتی در این زمینه بیندیشیم چون حدود 300 روز دیگر تابستان سال 99 از راه می‌رسد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/612
اخبار مرتبط
نظرات شما