• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

بورس کالای ایران در مسیر رشد قرار دارد

خطیبى گفت: امروزه قیمت بسیاری از محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می‌شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشور‌های دارای بورس مرجع دارد.

خطیبى گفت: امروزه قیمت بسیاری از محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می‌شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشور‌های دارای بورس مرجع دارد.

به گارش اقتصادنیوز؛ محمدعلى خطیبى نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به اثرات مثبتی که مکانیسم  بورس کالا  برای صنایع مختلف به خصوص پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به همراه داشته اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته شاهد ضابطه، نظم و کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا در معامله فرآورده‌هاى نفتى و پتروشیمى بوده‌ایم به طوریکه شفافیت به وجود آمده در روند دادوستد‌ها بی سابقه بوده است که دلیل این اتفاق ها، عرضه محصولات در بورس کالاست.

بیشتر بخوانید: بورس کالا یک ساختار توسعه‌ای در صنعت کشور است 

وی ادامه داد: امروزه قیمت بسیاری از محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می‌شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشور‌های دارای بورس مرجع دارد؛ ما نیز در ایران باید با ایجاد مشوق‌هایی، زمینه رشدعرضه محصولات در بورس کالای ایران را فراهم کنیم تا بتوانیم در حوزه صادرات و اثرگذاری بر قیمت‌های منطقه‌ای بهتر عمل کنیم.

نماینده سابق ایران در  اوپک  با بیان اینکه امروز بسیاری از کشور‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بورس‌های کالایی، بر قیمت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیر می‌گذارند و ما باید این رویکرد را دنبال کنیم، گفت: شمار زیادی از قیمت محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می‌شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشور‌های دارای بورس مرجع دارد.

به عقیده خطیبى، افرادی که به دنبال رقابت سالم هستند و از شفاف شدن آمار معاملات خود هراس ندارند، همواره حامی بورس هستند و از این رو مسئولان ارشد اقتصادی همواره باید بر جذابیت‌های بورس به منظور حضور شرکت‌ها و کالا‌های بیشتر بیافزایند.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه آمار‌ها و روند معاملات، بیانگر روند رو به رشد بورس کالای ایران است، افزود: بنده معتقدم باید با ایجاد مشوق هایی، زمینه رشد عرضه‌ها و ورود بازیگران جدید داخلی و خارجی را در بورس کالا بیشتر کرد زیرا هر چه دامنه رقابت گسترده‌تر و شمار بازیگران بیشتر باشد، شاهد شفافیت بیشترى در معاملات خواهیم بود.

خطیبى با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از معاملات پر ابهام در صنعت پتروشیمی که واسطه رونق معاملات در بورس کالا رقم خورده است، اتفاقی ارزشمند در اقتصاد ما به شمار می‌رود، گفت: اگر فعالان صنعت با مشکلی در روند معاملات بورس کالا روبه‌رو می‌شوند، باید با بررسی مشکل در کارگروه‌های مشخص در جهت رفع آن مشکل و بهبود جریان دادوستد‌ها تلاش کنند.

وی افزود: تجربیات مثبت از بورسی شدن محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی باعث شده تا شاهد عرضه چند نوبتنفت خام در بورس انرژی باشیم که در صورت اجراى قدرتمند، این عرضه‌ها مى تواند راهى براى رشد فروش این کالا به شکل سالم و شفاف باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: یکی از مزایای عرضه یک محصول در بورس کالا، انحصارشکنی یک تولیدکننده است. چراکه وقتی آمار شفاف می‌شود، امکان رفتار سلیقه‌ای و بازی عرضه کننده در بازار وجود ندارد، از این رو وقتی معامله محصولی خارج از بورس انجام می‌شود، امکان نظارت بر عملکرد شرکت‌ها نیز به مراتب پایین می‌آید و آن زمان است که زمینه برخی سوء استفاده‌ها برای عده‌ای خاص مهیا می‌شود؛ از این رو تاکید می‌شود که دولت با ایجاد مشوق‌هایی برای ورود شرکت‌ها به بورس کالا و عرضه محصولاتشان در این بازار، زمینه شفافیت حداکثری و جلوگیری از هرگونه فسادی را مهیا کند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/62
اخبار مرتبط
نظرات شما