• جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024

  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024
پیش از اوج بار مصرف 1402؛

پست دائم برق جیرفت احداث می‌شود

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت تسریع در پیشبرد طرح آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت گفت: پست دائم برق در شهر جیرفت پیش از ورود به پیک مصرف برق در سال ۱۴۰۲ احداث می‌شود...

علی‌اکبر محرابیان در آئین آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت گفت: خوشبختانه به برکت ایام الله دهه فجر در کنار افتتاح طرح‌های مهم آب و برق در استان کرمان و عملیات اجرایی برخی طرح‌ها آغاز می‌شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه موضوع آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد طی یک سال گذشته پیگیری شده است، افزود: امروز عملیات اجرای این طرح آغاز می‌شود و امید است با اقدامات صورت گرفته این مهم در حداقل زمان به سرانجام برسد و آب را تحویل مردم بدهیم.
وی تاکید کرد: امسال پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد تا از ردیف‌های بودجه وزارت نیرو ردیف قابل توجهی برای پیشبرد این پروژه تخصیص داده شود.
محرابیان همچنین درباره تامین برق پایدار این شهر ادامه داد: تلاش می‌شود قبل از ورود به پیک مصرف در تابستان ۱۴۰۲  و تا اردیبهشت سال آینده، پست دائم برق در این شهر نصب شود، همچنین در خصوص برق شهر نجف‌آباد نیز پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا پیمانکار هرچه سریعتر فرایند اجرایی پروژه را آغاز کند.
محرابیان درباره برق‌رسانی به معادن در این شهر نیز اظهار کرد: موارد مورد نیاز از سوی وزارت نیرو پیگیری می‌شود.
بنا بر این گزارش، هدف از اجرای این طرح، تامین آب شرب مورد نیاز شهرهای جیرفت و عنبرآباد به میزان 29.1 میلیون مترمکعب در سال از محل سد مخزنی جیرفت است.
انتظار می‌رود این پروژه با اعتباری بالغ بر 8350  میلیارد ریال طی مدت 2 تا 3 سال آینده با تامین اعتبارات لازم به بهره‌برداری برسد.
به منظور احداث خط انتقال از سد جیرفت تا تصفیه خانه، 32.4 کیلومتر لوله با قطر 1000 میلیمتر فولادی با ظرفیت 1550 لیتر در ثانیه مورد نیاز است.
همچنین 38.5 کیلومتر لوله چدن داکتیل با قطر 450 میلی‌متر و ظرفیت 152 لیتر در ثانیه به منظور انتقال از تصفیه‌خانه تا مخزن آب شرب عنبرآباد احداث می‌شود.
لازم به توضیح است: سد جیرفت به عنوان یکی از بزرگترین سدهای ایران حدود ۳۰ سال قبل برروی رودخانه هلیل رود شهرستان جیرفت احداث شد که نقش مهمی در تامین منابع آبی مورد نیاز جنوب کرمان دارد، هر چند با وجود پیش بینی تامین آب شرب و بهداشتی از این سد، تاکنون از آن صرفا برای مصارف کشاورزی استفاده شده است.
در چنین شرایطی با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های گذشته و افت کیفیت و محدودیت‌های تامین آب شرب سالم و بهداشتی، یکی از بزرگترین پروژه‌های آبرسانی در استان به منظور تامین پایدار آب مردم شهرهای جیرفت و عنبرآباد توسط شرکت آب منطقه‌ای کرمان آغاز می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6596
اخبار مرتبط
نظرات شما