• شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 04 May 2024

  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 04 May 2024
تغییر دیدگاه‌ها در مورد بیت کوین؛

بیت کوین راه طلا را خواهد رفت؟

همبستگی بیت کوین با طلا در ماه مارس در میان مشکلات امور مالی سنتی و مشکلات بانک‌ها، تشدید شد...

بیت کوین در ماه مارس بیشتر شبیه یکی از تاریخی‌ترین ارزهای جهان عمل کرد، چرا که بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال، همبستگی قوی با طلا نشان داد. ارزش این دو دارایی در طول ماه در جهت‌ مشابهی حرکت کردند و با وجود بحران بانکی در ایالات متحده و ورشکستگی چندین مؤسسه مالی مانند بانک سیلیکون ولی، روند رو به رشد خود را حفظ کردند. بی‌اعتمادی به بانک‌ها باعث خروج دارایی از آنها و انتقال به بازارهای موازی شد. در این بین طلا و بیت کوین مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند.
به گفته شرکت تحلیلی بلاک چین Kaiko، همبستگی بین بیت کوین و طلا در حدود ۵۰ درصد است. این نشان دهنده قوی‌ترین ارتباط بین این دو دارایی در بیش از یک سال گذشته بوده است.
در طول سال ۲۰۲۲ بیت کوین و طلا عمدتاً ارتباطی نداشتند. در گذشته بیت کوین و به طور کلی رمزارزها به هیچ عنوان یک پناهگاه امن محسوب نمی‌شدند، لذا همراهی و هم جهتی این دو دارایی، طلا و بیت کوین، از اهمیت زیادی برخوردار است.

هم جهتی دو دارایی طلا و بیت کوین
طی ماه گذشته، بیت کوین با رشد ۲۵ درصدی به حدود ۲۸ هزار دلار رسیده است و علیرغم مخالفت‌های نظارتی، سومین ماه مثبت خود را به ثبت رساند. در همین حال، طلا طی ماه گذشته بیش از ۸ درصد افزایش یافته و در روز دوشنبه به بالاترین حد خود یعنی ۱۹۸۸ دلار در هر اونس نزدیک شد.
تغییر دیدگاه‌ها در مورد بیت کوین
به گفته تحلیلگران، بیت کوین در حال پمپاژ است، اما هنوز با بازار سهام همبستگی دارد و کاملا از آن جدا نشده است. ارزهای دیجیتال معمولاً به عنوان یک دارایی امن تلقی نمی‌شوند، آنها معمولاً به عنوان سرمایه گذاری‌های پرخطر مانند سهام در نظر گرفته می‌شوند.  این دارایی‌های ریسکی در سال گذشته با افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو، که به هدف فرونشاندن تورم اعمال شد، با ریزش همراه بودند.

اما تحلیلگران اعتقاد دارند که این امکان وجود دارد که وضعیت بیت کوین به عنوان یک دارایی ریسکی تا حدودی تغییر کند، چرا که درک سرمایه‌گذاران از نقاط قوت آن به عنوان ذخیره ارزش در حال بهبود است. به نظر می‌رسد درحال‌حاضر، مردم در تلاش هستند تا بیت کوین را در یک چارچوب بسیار سنتی قرار دهند. دستیابی کامل به این هدف بسیار دشوار است چرا که تغییرات زیادی را به همراه خواهد داشت.
از طرف دیگر، همبستگی بین بیت کوین و S&P500 ،شاخص اصلی برای سنجش حرکات در بازار سهام ایالات متحده، در ماه مارس به میزان قابل توجهی کاهش یافت و به ۲۰ درصد رسید. همبستگی این دو، در گذشته بسیار زیاد بود، اما از ماه دسامبر تا کنون همبستگی بیت کوین با سهام به طور پیوسته کاهش یافته و اکنون بسیار پایین است.
با این حال،بیت کوین تحت تأثیر عواملی مانند سیاست پولی فدرال رزرو که بر سهام نیز تأثیر می‌گذارد، قرار دارد. بیت کوین به طور کلی نسبت به تغییرات نقدینگی حساس است.
جیمز باترفیل، رئیس بخش تحقیقات CoinShares گفت: بیت کوین اخیرا بیشتر شبیه به یک دارایی امن و کمتر شبیه دارایی‌های مخاطره آمیز رفتار کرده است. برخی شباهت‌های اساسی بین بیت کوین و طلا وجود دارد که قابل توجه است. یکی از عناصر مشترک این دو دارایی این است که عرضه محدود، از ارزش آنها پشتیبانی می‌کند. عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون محدود شده است. طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد. برخی اعتقاد دارند که بیت‌کوین، در واقع، از نظر فنی دارایی سخت‌تری نسبت به طلا است.
از نظر همپوشانی فرهنگی بین بیت کوین و طلا، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها در این جبهه در حال همگرایی هستند. به طور مثال رپر اهل کالیفرنیا، اسنوپ داگ،  با یک کیف پول سخت افزاری طلایی مانند یک زنجیر گران قیمت، وارد رینگ شد. این نشان دهنده تغییر جایگاه ارزهای دیجیتال در بین افراد است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6973
اخبار مرتبط
نظرات شما