• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
نشست خبری دکتر فدایی برگزار شد؛

پرسش هایی صریح از استاندار کرمان

استاندار کرمان با تاکید بر این مطلب که پرسش و پاسخ های بین خبرنگاران و مسئولان موجب کاهش تخلفات و سوء استفاده های احتمالی می شود، گفت: گردش آزاد اطلاعات و دسترسی مردم به اطلاعات جز حقوق شهروندان است و اصحاب رسانه این حق را برآورده می کنند و شرایطی را ایجاد می کنند که مردم از اطلاعات مورد نیاز بهره مند شوند.

فدائی اظهار داشت: کار اصحاب رسانه موجب ایجاد و توسعه عدالت اجتماعی می شود زیرا مردم وقتی بدانند دولت چه برنامه ها و امکاناتی دارد به معنای آن است که این موارد در دسترس گروه خاصی نخواهد بود و همه مردم به آنها دسترسی خواهند داشت.
وی افزود: اصحاب رسانه به جامعه امید داده و موجب انسجام و یکپارچگی در بین مردم می شوند و در جاهای که دولت و کشور نیاز به حضور مردم دارند با تبیین، تشریح و توضیح نیازها و امکانات زمینه این مشارکت و همراهی را فراهم می کنند.
*** اشتغال مهمترین موضوع در کشور و استان/ایجاد 41 هزار و 709 شغل در استان 
استاندار کرمان در ادامه با بیان این مطلب که اشتغال مهمترین موضوع در کشور و استان به شمار می رود، گفت: باید با برنامه ریزی مناسب سعی کنیم در حد توان نرخ بیکاری را کاهش دهیم که در این راستا در سال گذشته 41 هزار و 709 شغل در استان کرمان ایجاد شده و 124 درصد هدف گذاری ها در این زمینه محقق شده است.
فدائی با بیان این مطلب که در سال گذشته همچنین برای 2 هزار و 215 نفر در حوزه کارورزی انعقاد قرارداد انجام شده است، اظهار داشت: در حوزه اشتغال های خرد، خانگی و خوداشتغالی نیز در سال گذشته 11 هزار و 291 فقره تسهیلات پرداخت شده است.
عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان تاکید کرد: درحوزه اشتغال روستایی با واگذاری 2 هزار و 54 فقره تسهیلات به مبلغ 309 میلیارد تومان زمینه اشتغال فراهم شده و با این اقدام در حوزه های پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و بروز حاشیه نشینی نیز اقدام شده است.
وی با بیان اینکه در زمینه واگذاری تسهیلات اشتغال روستایی رتبه هفتم را در استان های کشور به خود اختصاص داده ایم، عنوان کرد: در سال گذشته به 60 طرح 921 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به 307 طرح پرداخت شد که در این زمینه نیز رتبه پنجم کشوری را داشته ایم.

*** تامین آب استان در اولویت است/تدوین طرح های تامین آب در استان
استاندار کرمان در ادامه سخنان خود به مسائل آب استان نیز اشاره و بیان کرد: در بسیاری از شهرهای استان از نظر کمیت و کیفیت آب با مشکلاتی روبر هستیم و امسال اعتبارات بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته ایم و طرح هایی را مطرح کرده ایم که مورد استقبال وزارت نیرو قرار گرفته است.
فدائی با اشاره به اینکه برای تامین آب شهر و استان کرمان نیز برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تدوین شده است، تاکید کرد: طرح کوتاه مدت و اضطراری کرمان که سال ها معطل بوده، در سال جاری اجرایی شده است و این طرح در مراحل انتهایی خود است و بر اساس این طرح، چاه های جدیدی برای تامین آب شهر کرمان وارد مدار شد.
وی با اشاره به اجرایی شدن طرح فاضلاب در زرند، کرمان و سیرجان با مشارکت بخش خصوصی، گفت: در مجموع 2 هزار و 500 میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در حوزه فاضلاب در استان سرمایه گذاری شده است.
وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که وزارت نیرو متولی تامین آب است و این وزارت برای تامین آب شهر کرمان مطالعاتی را از سال ها قبل آغاز کرده است، گفت: شهر کرمان در حال حاضر در زمان پیک مصرف هزار لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.
استاندار کرمان گفت: در این رابطه وزارت نیرو سه طرح انتقال آب از سد خرسان، انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری و انتقال آب از خلیج فارس را مطرح کرده است و قطعا در مطالعات این طرح ها به موضوعات زیست محیطی و سایر موارد مربوط توجه شده است.
وی یادآور شد: برای انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری تاکنون 600 میلیارد تومان هزینه شده است اما این پروژه به دلیل مسائل کارشناسی تعطیل است و درجلسات تخصصی درباره آن تصمیم گیری خواهد شد و در صورتی که تداوم این طرح به لحاظ کارشناسی مشکلی نداشته باشد، این کار ادامه خواهد یافت.
وی تاکید کرد: در تمامی زمینه ها به کار کارشناسی اعتقاد جدی داریم .

*** تاکید بر لزوم توجه به رونق تولید در استان
استاندار کرمان در ادامه این نشست خبری گفت: در حوزه رونق تولید، پس از نامگذاری سال جاری به عنوان رونق تولید نامه ای را به تمامی ادارات ارسال کرده و شش محور برای تحقق رونق تولید مطرح شده است.
فدائی افزود: فعال سازی 30 واحد تولیدی راکد با پرداخت تسهیلات رونق تولید یکی از اقدامات انجام شده در استان کرمان در بخش صنعت و معدن بوده است.
وی با اشاره به این مطلب که واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در استان 16 درصد رشد داسته است، ادامه داد: رشد 21 درصدی برق مصرفی واحدهای صنعتی نشان دهنده افزایش ظرفیت تولید و فعالیت آنها است.

*** 17 طرح بزرگ در استان کرمان آماده بهره برداری است  
استاندار کرمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه 17 طرح بزرگ در استان کرمان آماده بهره برداری است، گفت: برای اجرای این پروژه ها 14 هزار میلیارد تومان هزینه شده و آماده افتتاح هستند که با بهره برداری از آن 10 هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
فدائی با بیان این مطلب که در هفته دولت سال گذشته جمعا 920 طرح با هزینه کرد سه هزار و 166 میلیارد تومان بهره برداری شد، ادامه داد: در دهه فجر نیز 658 طرح با هزینه کرد 14 هزار و 707 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.
وی تصریح کرد: در دهه فجر سال گذشته 91 طرح با پیش بینی اعتبار 552 میلیارد تومان در استان کلنگ زنی شده است.
عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان گفت: برای رفع فقر و محرومیت در استان ایجاد 10 هزار واحد مسکونی برای محرومان در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه مصوب شده است.
استاندار کرمان گفت: 700 نیروگاه خورشیدی 5 کیلووات در سال گذشته برای مددجویان کمیته امداد افتتاح شده و هزار واحد نیز در سال جاری به بهره برداری می رسد.
*** تداوم نشست خبری استاندار کرمان با پرسش های اصحاب رسانه
استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی آخرین اقدامات انجام شده برای انتقال حساب شرکت های صنعتی و معدنی به استان، گفت: براساس قانون شرکت های معدنی موظف هستند حساب های خود را به استانی منتقل کنند که معادن آنها در آن استان قرار دارد زیرا این اقدام تاثیر اقتصادی به سزایی دارد که از آن جمله این است که تا منابع مالی بانک ها در آن استان افزایش یافته و و می توانند تسهیلات بیشتری بدهند.
وی بیان کرد: بخشی از انتقال حساب شرکت های معدنی و صنعتی به استان انجام شده اما این کار به صورت کامل انجام نشده و به این واحدها اعلام شده که این روند را تکمیل کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انتقال حساب شرکت های صنعتی و معدنی در منابع مالی بانک های استان  تاثیرداشته ام رضایت بخش نبوده و کامل نیست و امیدواریم بقیه کار انجام شود و آنچه قانون گذار پیش بینی کرده به طور کامل محقق شود.

*** به لزوم توسعه متوازان استان کرمان اعتقاد داریم
استاندار کرمان درادامه با تاکید بر این مطلب که به توسعه متوازن اعتقاد داریم، گفت: به دنبال توسعه متوازن استان هستیم و در این زمینه معیارها و شاخص ها تعیین شده است.
فدائی با تاکید بر این مطلب که شاخص های مقایسه ای توسعه از مبانی برنامه ریزی در استان کرمان بوده است، گفت: برنامه ها بر اساس شاخص های مقایسه ای توسعه برای تحقق توسعه متوازن در استان تدوین شده تا در برنامه زمانبندی مشخص و معقولی میزان توسعه استان به متوسط کشوری و میزان توسعه شهرستان ها به متوسط استان برسد.
استاندار کرمان عنوان کرد: در سفر مقامات کشوری به استان نیز همواره به موضوع توسعه متوازان استان توجه و تاکید شده است.
وی در ادامه با اشاره به تحولات ایجاد شده در جنوب استان کرمان گفت: کارهای بسیار زیادی در این مناطق انجام شده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.
استاندار کرمان تاکید کرد: معیار مدیریت استان برای توزیع اعتبارات و تخصیص اعتبارات شاخص های توسعه متوازن است.

*** حضور معین های اقتصادی در استان کرمان را مغتنم می دانیم
استاندار کرمان در پاسخ به سوال دیگری نیز با تاکید بر این مطلب که حضور معین های اقتصادی در استان کرمان را مغتنم می دانیم، گفت: توسعه استان را نمی توان منحصر به معین های اقصادی دانست و باید وظایف قانونی خود را طبق قانون انجام دهیم.
فدائی با اشاره به این مطلب که اصل استفاده از ظرفیت های اقتصادی استان برای توسعه بسیار خوب است، گفت: استفاده از ظرفیت توسعه و سرمایه گذاری شرکت های صنعتی و معدنی کار خوبی است و ایرادی ندارد.
وی یادآور شد: برای استفاده از ظرفیت شرکت های معدنی و صنعتی اهرم قانونی نداریم و در این زمینه براساس تفاهم نامه ها اقدام می شود.
فدائی با اشاره به این مطلب که 23 هزار میلیارد تومان تفام نامه با همکاری معین های اقتصادی در استان کرمان امضاء شده است، گفت: سرمایه گذاری ها حدود هزار میلیارد تومان است.
استاندار کرمان تصریح کرد: برنامه سه ساله معین های اقتصادی را دریافت کرده و بررسی می کنیم و حضور آنها را در استان مغتنم می دانیم و از موضوع تفاهم و علاقه آنها و از همکاری آنها در مسیر توسعه استان استفاده می کنیم.

*** موضوعی از تقسیمات جغرافیایی در استان نداریم 
استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به سوالاتی درباره تقسیمات کشوری در استان کرمان، گفت: اطلاعی از طرح تقسیمات کشوری در استان نداریم و چنین موضوعی را جایی ندیده ام و از اصل مطرح بودن آن اطلاعی ندارم.

*** رتبه فضای کسب و کار استان باید ارتقاء یابد 
استاندار کرمان در ادامه با اشاره به لزوم ارتقای فضای کسب و کار استان، گفت: فضای کسب و کار از موضوعات مهمی است که در جلسات زیادی بر روی آن بحث شده است و در این حوزه در کشور مشکل داریم.
فدائی با اشاره به این مطلب که رتبه کسب و کار کشور در سطح دنیا 124 است، افزود: این آمار به معنای آن است که سرمایه گذار 123 انتخاب قبل از ما دارد.
وی با بیان این مطلب که فضای کسب و کار پارامترهای مختلفی دارد، گفت: بخشی از فضای کسب و کار  به  حوزه های قضایی و اداری بستگی دارد.
استاندار کرمان بر لزوم وجود پنجره واحد اقتصادی برای توسعه فضای کسب و کار در استان، گفت: در ابتدا مواردی برای ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری به صورت الکترونیکی مطرح شد که با توجه به آماده نبودن زیرساخت های لازم، در ابتدا پنجره واحد فیزیکی تشکیل شده و روند ایجاد پنجره واحد الکترونیکی نیز دنبال می شود.
فدائی با اشاره به لزوم تغییر ساختاری در پنجره واحد اقتصادی به منظور تسهیل روند سرمایه گذاری، گفت: در این رابطه تاکید شده جلسات پنجره واحد با حضور شخص استاندار و مدیران مربوطه برگزار شود تا قدم بزرگی در بهبود فضای کسب و کار برداشته شود.
*** آب از موضوعات اساسی در استان کرمان است 
استاندار کرمان در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع که در دو دهه آینده به علت کم آبی نمی توان در استان کرمان زندگی کرد، صحت دارد یا خیر، گفت: این موضوع را به صورت رسمی و کارشناسی شده ندیده ام اما بحث آب بحث مهمی است و با توجه به اقلیم جهان و استان باید در این رابطه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
فدائی افزود: همواره مطرح می شود که جنگ آینده در سطح دنیا جنگ آب است و البته موضوعات مرتبط با آب در کشور به صورت ملی نیز مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت برای تامین آب استان داریم و مردم باید ارزش آب را بدانند.
وی با تاکید بر این مطلب که مساله آب مساله مهمی است، گفت: موضوعات مختلفی را برای تامین آب در استان کرمان دنبال کرده ایم و برنامه هایی برای کنترل برداشت آب داده ایم که وزارت نیرو نیز استقبال کرده اند.
فدائی تصریح کرد: مردم باید ارزش واقعی آب را بدانند و مصرف آب متناسب با ارزش آب باشد.
استاندار کرمان به موضوع برخی پروژه های عمرانی از جمله صاروج پارس نیز اشاره و بیان کرد: پروژه صاروج پارس از پروژه های مهم کرمان است و یکی از موارد سرمایه گذاری خارجی در استان به شمار می رود و مهم این است که چگونه از آن استقبال می کنیم و آیا زمینه را برای حضور سرمایه گذاران دیگر فراهم می کند یا خیر.
فدائی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در کشور این است که یا کارشناسی ضعیف است و یا مدیریت های ما به کارشناسی توجه نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه این پروژه مجوز های لازم را دارد، گفت: جلسات متعددی را برای رفع مسائل مطرح شده درباره این پروژه برگزار کرده ایم.
وی در پاسخ به سوالی درباره پروژه های نیمه تمام شهری نیز گفت: در ابتدای قبول مسئولیت  استانداری کرمان سوابق این پروژهها را بررسی کرده و جلساتی با معاونان مرتبط با این حوزه برگزار کرده ایم و از آنجا که این پروژه ها مصوب بوده و هزینه های زیادی برای آنها انجام شده، آنها را اجرا کرده و به اتمام رسانده ایم که نمونه آن پل سیدی و تقاطع غیرهمسطح آزادی است.
استاندار کرمان  بیان کرد: تعدادی از پروژه ها هستند که آغاز نشده اند و باید بازنگری از نظر ولویت در آنها انجام شود.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بلوار کوثر در آینده ای نزدیک و با سرمایه گذاری بخش خصوصی، تصریح کرد: باید برای ایجاد تراموا در کرمان برنامه ریزی و اقدام کرد.
*** برنامه رفع آسیب های اجتماعی در استان دنبال می شود
استاندار کرمان در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که وجود آسیب های اجتماعی واقعیت انکار ناپذیری است که در کشور نیز وجود دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت خاص درباره این مسائل با مدیران اجتماعی و سازمان اجتماعی وزارت کشور جلسه و برنامه هایی را تنظیم و ابلاغ می کنند.
فدائی با تاکید بر این مطلب که برای رفع آسیب های اجتماعی در استان کرمان برنامه هایی را در دست اجرا داریم، افزود: اخیرا در شهر کرمان و برخی شهرها دفاتر تسهیلگری برای بررسی مسائل حاشیه شهر تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: بیکاری، ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی است و با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری بسیاری از این آسیب ها برطرف می شود.

*** لزوم حفظ ارزش افزوده مواد معدنی د راستان 
استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای جلوگیری از خام فروشی در استان کرمان گفت: بهره برداری از معادن در توسعه اشتغال استان نقش به سزایی داشته و البته اعتقاد داریم که با جلوگیری از خام فروشی و ایجاد صنایع تکمیلی باید به حفظ ارزش افزوده این مواددر استان توجه لازم را داشت.
وی با اشاره به این مطلب که برای جلوگیری از خام فروشی باید زنجیره تولید را در استان کامل کرد، گفت: زنجیره فولاد در استان کرمان کامل شده است و اصل براین است که ارزش افزوده همه تولیدات را در استان داشته باشیم اما در مواردی باید به جای دپوی این مواد معدنی، با فروش آنها زمینه ایجاد صنایع تبدیلی آنها در استان را فراهم کرد.
فدائی ادامه داد: برای رسیدن به اوضاع بهینه باید قوانین و آئین نامه های واضح، روشن و کارشناسی شده داشته باشیم.


*** در اجرای قانون انتخابات تعارف نداریم 
استاندار کرمان در ادامه مساله انتخابات را از موضوعات بسیار مهم برشمرد و گفت: انتخابات موضوع بسیار مهمی است و اصول کار ما در این زمینه روشن است.
وی ادامه داد: به سیاست دولت و وزارت کشور اعتقادا داریم و تابع آن هستیم که انتخابات قانونی، سالم و بامشارک حداکثری برگزار شود زیرا رای مردم حق الناس است و باید حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: از تمامی امکانات موجود برای برگزاری انتخابات قانونمند و سالم استفاده و شوخی و تعارف با کسی نداریم زیرا وظیفه شرعی و قانونی ماست.
استاندار کرمان تصریح کرد: با هیچ گروه، حزبی و جناحی تعارف و شوخی نداریم و وظایف قانونی و شرعی خود را انجام می دهیم و همه شرایط را مهیا می کنیم تا انتخاب خوب و سالم برگزار شود.
*** دیواری بین خبرنگاران و مسئولان وجود ندارد 
استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود دیوارهای مرئی و نامرئی بین مدیران و خبرنگاران، تاکید کرد: هیچ دیوار مرئی و غیر مرئی نمی بینیم و اصحاب رسانه همواره برای حضور در جلسات دعوت شده اند.
وی ادامه داد: همچنین سازوکارهای جدیدی برای پاسخگوئی مدیران به اصحاب رسانه در جلسات شورای اداری فراهم شده است که پس از نهایی شدن، اعلام خواهدشد.

*** دستوری برای توقف پروژه پتروشیمی داده نشده است
استاندار کرمان در بخش دیگری از نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور دستور توقف پروژه پتروشیمی در کرمان، گفت: دستور توقف یا لغو اجرای پروژه پتروشیمی را نداده ام و تا کنون ده ها جلسه در این زمینه برگزار کرده ام.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمی فجر کرمان و پتروشیمی بافت مصوب شده و پتروشیمی جازموریان در مرحله پیگیری است، گفت: تامین مالی پروژه پتروشیمی بافت در دست پیگیری است و باید با تشکیل یک کنسرسیوم در این زمینه اقدام شود که پیگیری ها در دست انجام است.
وی تصریح کرد: روش تامین مالی پتروشیمی فجر کرمان نیز از قبل مشخص بوده و بانک پاسارگاد سرمایه گذار است و در این باره جلسات متعددی را داشته ایم.
وی سرمایه گذاری مورد نیاز برای هر یک از پروژه های پتروشیمی را 1.7 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: هیچ یک از پروژه های پتروشیمی در کرمان تعطیل نشده اند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/754
اخبار مرتبط
نظرات شما