• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
همزمان با هفته صنایع‌دستی در اکونوموزه حیاتی انجام شد

افتتاح دبیرخانه «شهر ملی صنایع‌دستی کرمان»

همزمان با هفته صنایع‌دستی، دبیرخانه «شهر ملی صنایع‌دستی کرمان» در اکونوموزه بانو حیاتی افتتاح شد...

معاون فرهنگی شهردار کرمان، در نشستی که همزمان با افتتاح دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی کرمان با حضور معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان و جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی برگزار شد، ضمن تبریک روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، گفت: با تلاش اداره‌کل میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی موفق شدیم کرمان را به‌عنوان «شهر ملی صنایع‌دستی» به‌ثبت برسانیم و امیدواریم با راه‌اندازی دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی کرمان، امور مرتبط با حوزه صنایع‌دستی، به‌صورت خیلی جدی‌تر، دنبال و پیگیری شود.
عبدالرضا شیخ‌شعاعی، اظهار داشت: نیاز بود که دبیرخانه مستقر شود تا یک‌سری از کارها و فعالیت‌ها ذیل این دبیرخانه پیگیری شود و به سرانجام برسد که شهرداری در این زمینه اقدام کرد.
وی افزود: با رایزنی‌هایی که با شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان انجام شد و با جلب نظر موافق آنها، توانستیم فضایی را در اختیار این دبیرخانه قرار دهیم و از آقای عقیل سیستانی، پژوهشگر باسابقه این حوزه، دعوت کردیم با دانش، مهارت، تخصص و تجربه‌ای که در این حوزه دارند، به‌عنوان مسئول دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی در خدمت‌شان باشیم.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان بیان کرد: امیدوارم برنامه‌های بخش‌های مختلف مرتبط با صنایع‌دستی، ازطریق دبیرخانه با هماهنگی و همدلی به نتیجه مطلوب برسد.
شیخ‌شعاعی افزود: ما نیز در شهرداری در حد توان، همکاری می‌کنیم تا این دبیرخانه بتواند محوریت پیدا کند و به‌عنوان متولی صنایع‌دستی کرمان شناخته شود.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز، با بیان اینکه از سال گذشته برای ثبت کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی، زحمت زیادی کشیده شد، گفت: از همکاری همه کسانی که به تحقق این مهم کمک کردند، ازجمله شهرداری، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و هنرمندان کرمان، سپاسگزارم.
کاظم حسین‌زاده، خاطرنشان کرد: در شهرهایی که در یکی از عرصه‌های صنایع‌دستی به‌عنوان شهر ملی معرفی می‌شوند، شکل‌گیری دبیرخانه یکی از دغدغه‌هاست تا بتوان اهداف مترتب بر آن را پیش‌برد که خوشبختانه در کرمان به همت شهرداری، این اتفاق افتاده است.
وی افزود: امیدواریم با تشکیل دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی کرمان بتوانیم بیش از پیش در راستای اعتلای فرهنگ و هنر کرمان گام برداریم و جایگاه هنر و هنرمندان صنایع دستی کرمان ارتقا یابد.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: کرمان استحقاق آن را دارد که به‌عنوان یک برند جهانی در حوزه صنایع‌دستی، هدف‌گذاری و معرفی شود.
محمدعلی کاشی‌تراش، از هنرمندان صنایع‌دستی کرمان در رشته کاشی‌تراشی نیز در این نشست، بیان کرد: امیدواریم با تشکیل این دبیرخانه به مدیریت جناب آقای دکتر سیستانی که در حوزه صنایع‌دستی، دانش و تجربه فراوانی دارند، بتوانیم شاهد تحقق شعار انجمن صنایع دستی کرمان باشیم و درواقع «در خانه هر ایرانی یک صنایع‌دستی کرمانی وجود داشته باشد»؛ چراکه گستردگی و تنوع صنایع‌دستی کرمان این ظرفیت را دارد.
سپس، عقیل سیستانی، مسئول دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی کرمان، ضمن قدردانی از اعتماد و همکاری شهردار و معاونان‌ وی، بیان کرد: یکی از عواملی که باعث توسعه و مطرح‌شدن اقلیم‌ها و ملل مختلف می‌شود، پرداختن به فن و تبحر و هنرهای بومی آن‌هاست.
وی با بیان اینکه هر کشور توسعه‌یافته‌ای به بهترین نحو توانسته حوزه صنایع‌دستی خود را ارتقا دهد، خاطرنشان کرد: ثبت شهرهای ملی در کرمان موجب احیای منسجم و یکپارچه هنرهای صنایع‌دستی می‌شود؛ زیرا می‌توانند هنرها و تکنیک‌هایی را که مختص بوم آن‌هاست، با هویت و اصالت گذشته خود در حیطه جغرافیایی گستره‌تر با گفتمان جهانی مطرح و یک برند قابل اعتماد ایجاد کنند.
این مدرس دانشگاه و دکترای پژوهش هنر، افزود: این تجربه را در گذشته کرمان هم داشته‌ایم؛ گذشته پرآوازه فرش کرمان باعث می‌شد کرمان در عرصه بین‌المللی مطرح باشد و اکنون این اتفاق را در تبریز می‌بینیم که از وقتی به‌عنوان شهر ملی فرش معرفی شده، در تولید فرش پیشگام است.
سیستانی، با بیان اینکه برندسازی و اعتمادسازی بسیار مهم است و کسب و کارهای خرد و کوچک، دیگر راه‌گشا نیست، ادامه داد: ثبت ملی و جهانی یک شهر در عرصه‌های مختلف هنری، موجب بهبود کیفیت و نوآوری و اصالت آن هنر خواهد شد و وضعیت هنرمندان بهبود پیدا می‌کند.
وی یادآور شد: کرمان با توجه به سابقه‌ای که در زمینه هنرهای صنایع دستی دارد، ازجمله شهرهایی است که دیر به شبکه شهرهای ملی و جهانی پیوسته است؛ درحالی‌که امروز باید در جایگاه یک شهر جهانی در زمینه صنایع دستی نقش ایفا می‌کرد.
مسئول دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی کرمان تصریح کرد: متأسفانه ما کرمانی‌ها، نسبت به جایگاه و ارزش‌های اصیل خود چندان آگاه و قدردان نیستیم.
سیستانی خاطرنشان کرد: نقش و تأثیر جهانی‌شدن برند یک شهر در زمینه صنایع‌دستی را در رابطه با افزایش چشمگیر فروش گلیم سیرجان پس از ثبت این شهر به‌عنوان شهر جهانی گلیم می‌بینیم.
وی بیان کرد: گام بعدی، برندسازی برای صنایع‌دستی کرمان در عرصه جهانی است که نیازمند فضای فیزیکی تحت عنوان دبیرخانه بود که با کمک شهرداری شکل گرفته است.
این مدرس دانشگاه افزود: ساختار تشکیلاتی و تخصصی هم در گام بعدی ایجاد خواهد شد.
سیستانی خاطرنشان کرد: تولید محتوا و چاپ و نشر اقلام پژوهشی و تبلیغاتی و همچنین حمایت از چاپ مستند مکتوب در حوزه هنرهای سنتی، جزو برنامه‌های شهرداری و دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی کرمان است.
وی افزود: یکی دیگر از محورهایی که شهرداری در آن ورود کرده، جمع‌آوری گنجینه آثار تاریخی و موزه‌ای هنرهای سنتی و صنایع دستی کرمان است که در موزه‌های مختلف دنیا وجود دارد و بخشی به نام کرمان شناخته می‌شود و برخی نه.
مسئول دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی کرمان ادامه داد: یکی از کارهایی که در زمینه برندسازی صنایع دستی توسط شهرداری کرمان در حال انجام است، اجرای کمپین تبلیغات شهری در سه بخش معرفی رشته‌های صنایع دستی، نام‌آوران و مفاخر استان و برخی از آثار هنرمندان صنایع دستی در سطح شهر است.
سیستانی یادآور شد: به‌مناسبت هفته صنایع دستی، ورک‌شاپ و نمایشگاه هنرمندان صنایع دستی در قالب ۲۰ غرفه در سه‌راه شهید تجلی توسط شهرداری برگزار می‌شود.
به‌ گزارش کرنا،وی بیان کرد: تعداد ۱۰۱ رشته صنایع دستی در کرمان داریم که حدود ۱۴ رشته شاخص کرمان محسوب می‌شود و مسگری چکشی، شال‌بافی و پته‌دوزی، بخشی از رشته‌های صنایع‌دستی شاخص کرمان هستند.
سیستانی خاطرنشان کرد: شهرداری کرمان در نظر دارد در گام نخست، یک طرح تحقیقاتی تحت عنوان ثبت مستندنگاری تاریخی هنر سنتی مسگری چکشی در شهر کرمان در راستای ثبت و مستندنگاری این هنر شاخص کرمان انجام دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7612
اخبار مرتبط
نظرات شما