• شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 04 May 2024

  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 04 May 2024
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری کرمان خبر داد

مرمت قلعه تاریخی منوجان از سر گرفته شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: مرمت قلعه منوجان با اعتباری معادل ۲ میلیارد تومان در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های صنعتی از سرگرفته شد...

فریدون فعالی با اشاره به انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های صنعتی در حوزه میراث‌فرهنگی افزود: برای مرمت قلعه منوجان ۲ میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت سنگ آهن گهرزمین به عنوان معین اقتصادی شهرستان منوجان تخصیص یافت.
وی اظهار داشت: تاکنون با همکاری این شرکت صنعتی حصارجنوبی و غربی قلعه منوجان مرمت و کاوش‌های باستان‌شناسی با هدف شناخت لایه‌های فرهنگی آن نیز انجام شده است و با تخصیص اعتبار جدید عملیات مرمت حصار غرب تا شمال غرب نیز اجرا می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: عملیات سنگ فرش خیابان منتهی به قلعه منوجان با تخصیص اعتبار پنج میلیارد تومان توسط شهرداری منوجان در دست اقدام است و برای بازدید از این قلعه تاریخی مسیر دسترسی مناسب از اولویت‌ها است که خوشبختانه با همکاری شهرداری این اتقاق به زودی رقم می‌خورد.
وی ادامه داد: هتل سنتی شهرستان منوجان طی ۲ ماه با اعتباری معادل ۱۵ میلیارد تومان که توسط شرکت گهرزمین تامین شده، تجهیز می شود و می‌توانیم بیش از گذشته میزبان مسافران و گردشگران شهرستان منوجان باشیم.
فعالی با اشاره به ایجاد کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی در منوجان با همکاری معین اقتصادی این شهرستان خاطرنشان کرد: ۳۲ دار بزرگ و ۱۲ دار کوچک برای بافت گلیم و قالی از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان به این کارگاه‌ها اهدا شده تا بتوانیم در توسعه صنایع‌دستی و تامین معیشت و درآمد هنرمندان این منطقه نقش مهمی ایفا کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: خوشبختانه مسئولان مرتبط با صنعت گردشگری در شهرستان‌های جنوبی همکاری خوبی با این اداره‌کل دارند که جای تشکر دارد.
به گزارش ایرنا، قدمت قلعه منوجان که یکی از مهمترین آثار تاریخی جنوب کرمان محسوب می شود به دوره ساسانیان بازمی گردد و در بلندترین نقطه شهر منوجان قرار دارد و در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است.
مصالح به کار رفته در قلعه منوجان خشت و گل است که به این بنا استحکام زیادی داده و قرن ها ساکنان آن را از خطرات محافظت می کرده، هر چند در دهه های گذشته این قلعه رو به ویرانی نموده ولی طی سال های اخیر این بنا مرمت و نوسازی شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7937
اخبار مرتبط
نظرات شما