• پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024

  • پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024
تورم تولیدکننده معدن در بهار ۱۴۰۲؛

اولین آمار از تورم پیشران در 1402

آخرین گزارش از تورم تولیدکننده بخش معدن در بهار 1402 نشان می‌دهد که این شاخص تنها در تواتر فصلی کاهش یافته این در حالیست که تورم تولیدکننده نقطه‌ای و سالانه با افزایش روبرو بوده است...

میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات بخش صنعت در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است. با توجه به این که تورم تولیدکننده معدن در زمستان سال گذشته 25.8 درصد بوده، می‌توان گفت که تورم تولیدکننده بهار امسال 12.8 واحد درصد کاهش یافته است.
بیش‌ترین و کمترین تورم تولیدکننده فصلی در بهار 1402 به ترتیب مربوط به گروه «سایر معادن» و «کانه‌های فلزی» بوده است که تورم 20.6 درصد و 11.9 درصدی را ثبت کرده‌اند.
ثبت کمترین تورم نقطه‌ای بهار امسال به نام «زغال سنگ»
بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات بخش معدن در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 40.7 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بخش صنعت در بهار امسال 7 واحد درصد نسبت به تورم تولیدکننده نقطه‌ای بهار 1401 افزایش یافته و به 40.7 درصد رسیده است.
گروه «سایر معادن» در تورم نقطه‌ای نیز بیشترین نرخ را نسبت به سایر گروه‌ها رقم زده که برابر با 58 درصد است. در مقابل، کمترین تورم نقطه‌ای معادل 26.1 درصد است که به گروه «زغال سنگ» مربوط می‌شود.
کمترین تورم تولیدکننده سالانه در گروه «کانه‌های فلزی»
آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت تورم تولیدکننده در بخش معادن نشان می‌دهد که میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان این بخش در چهارفصل منتهی به بهار امسال نسبت به چهارفصل منتهی به بهار سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، نرخ تورم تولیدکننده سالانه بخش معدن معادل 25 درصد ثبت شده است.
 گروه «سایر معادن» نه تنها بالاترین تورم فصلی و نقطه‌ای را رقم زده، بلکه در تورم سالانه نیز با ثبت نرخ 59.3 درصدی، بیشترین تورم تولیدکننده سالانه را بین سایر گروه‌های معدنی محقق کرده است. کمترین تورم سالانه نیز مربوط به گروه «کانه‌های فلزی»‌ با ثبت رقم 21.6 درصد است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8384
اخبار مرتبط
نظرات شما