• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
گزارش بانک جهانی ؛

شرق آسیا دچار رکود می‌شود؟

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده اقتصادهای در حال توسعه در جنوب شرق آسیا طی امسال و سال 2024 شاهد رشد آهسته‌تری خواهند بود...

تازه‌ترین گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصادهای در حال توسعه در جنوب شرق آسیا طی امسال و سال 2024 شاهد رشد آهسته‌تری خواهند بود چراکه این منطقه به دلیل تأثیر سیاست‌های مالی سختگیرانه‌ و وضعیت ضعیف اقتصاد جهانی در شوک قرار دارد.
به نوشته بلومبرگ، بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرده تولید ناخالص داخلی در شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام در سال 2023 میلادی 5 درصد و برای سال آینده 4/5 درصد خواهد بود. این بانک پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود تولید ناخالص داخلی این مناطق طی سال جاری میلادی 5/1 درصد و در سال 2024 میلادی 4/8 درصد خواهد بود. بخشی از این کاهش مربوط به چین است چراکه تخمین‌های اولیه از رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2024 میلادی از 4/8 درصد به 4/4 درصد کاهش پیدا کرده است.
طبق اعلام کارشناسان، هر اتفاقی که برای چین می‌افتد تأثیر زیادی در منطقه دارد. در واقع کاهش یک درصدی رشد اقتصادی این کشور می‌تواند رشد اقتصادی منطقه را تا 0/3 درصد کاهش دهد.
بلومبرگ در گزارشی دیگر اعلام کرده فعالیت تولیدی در آسیا ضعیف‌تر شده و رکود طولانی‌مدت این بخش طی سال جاری میلادی هنوز هم ادامه دارد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت فعالیت اغلب کارخانه‌ها در سطح آسیا در ماه گذشته میلادی بدتر شده زیرا تقاضای جهانی برای کالاها همچنان ضعیف است و همین امر باعث کاهش تولید و فعالیت‌های کارخانه‌ای جدید شده است.
در ژاپن،‌ شاخص مدیران خرید (PMI) یا همان شامخ با کاهش نسبی روبهرو شده و از 49/6 درصد در ماه آگوست به 48/5 درصد در ماه سپتامبر رسیده است. شامخ، شاخص بسیار با اهمیت اقتصادی است که به صراحت نمایانگر وضعیت رونق و رکود در بخش های مختلف کسب و کار است.
در تایوان شاخص مدیران تولید با رشد قابل توجهی همراه شده و از 44/3 به 46/4 افزایش پیدا کرده است؛ اما کاهش تقاضای کالا در جهان باعث تأثیر منفی بر تایوان شده که دارای یک اقتصاد صادرات‌محور است.
فعالیت کارخانه‌ها در ویتنام پس از داشتن روند مثبت طی یک ماه، با کاهش روبه‌رو شده تا از این حیث به کشورهایی مانند تایلند،‌ مالزی و میانمار بپیوندد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8897
اخبار مرتبط
نظرات شما