• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
با اعتباری معادل ۲ میلیارد ریال؛

مرمت خانه تاریخی تیمورخان ماهان آغاز شد

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش ماهان واقع در شهرستان کرمان از آغاز مرمت خانه تاریخی تیمورخان در روستای قناتغستان طی روزهای اخیر با اعتباری معادل ۲ میلیارد ریال خبر داد...

امین ماهانی اظهار داشت: خانه تیمورخان که دارای مالک شخصی است با اعتبار خانه‌های مشارکتی مرمت می‌شود.
وی بیان کرد: در این عملیات مرمتی برای مرمت پشت بام خانه نیز یک میلیارد ریال اعتبار از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی در نظر گرفته شده است.
خانه تیمورخان مربوط به دوره قاجار متعلق به فردی از چهره های شاخص و شناخته شده همان زمان در منطقه، د ر ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۶۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش ماهان همچنین با اشاره به مرمت آرامگاه شیخ قطب‌الدین عبدالسلام ماهانی تاکید کرد: مرمت کاشی‌کاری گنبد این آرامگاه در سال های گذشته انجام شده و محفظه شیشه‌ای نیز برای سنگ مزار این عارف قرن هشتم تهیه شد.
وی ادامه داد: سنگ فرش محوطه اطراف آرامگاه نیز در حال مرمت است و فاز اول این عملیات مرمتی با همکاری خیران انجام می‌شود که نظارت این عملیات بر عهده میراث‌فرهنگی قرار دارد.
ماهانی خاطرنشان کرد: مرمت جداره این آرامگاه، ساخت سرویس بهداشتی و همچنین خریداری انشعاب آب برای این مجموعه تاریخی از جمله اقداماتی بوده که در سال‌های گذشته توسط خیران ماهان انجام شده است.
به گزارش ایرنا،شیخ قطب الدین عبدالسلام ماهانی از عرفای بزرگ سده هفتم هجری است که بقعه این عارف مشهور در روستای لنگر بخش ماهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۸ آذر ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
بخش ماهان از مناطق ییلاقی و تاریخی کرمان محسوب می شود که باغ جهانی شاهزاده، بقعه شاه نعمت الله ولی، عمارت شترگلو، روستای سکنج و غیره از مهمترین جاذبه های تاریخی و گردشگری ماهان محسوب می شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9074
اخبار مرتبط
نظرات شما