• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
تفاهم‌نامه همکاری کرمان‌موتور و دانشگاه علم و صنعت امضا شد؛

رویکرد آینده پژوهی کرمان موتور

در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور که با همکاری دانشگاه علم و صنعت و با حضور کارشناسانی از صنعت خودرو ایران، چین و ایتالیا برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای بین کرمان موتور و دانشگاه علم و صنعت به امضا برسد...

معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور با تشریح وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت خودروی ایران، گفت: مقالات تخصصی زیادی در زمینه صنعت خودرو در ایران تهیه شده ولی این مقالات باید به دانش فنی تولید نمونه تبدیل شوند و پس از آن به دانش فنی تولید انبوه مبدل شوند.
محمدعلی  بوترابی با تاکید بر اینکه حضور کرمان موتور در دانشگاه علم و صنعت خیر و برکت زیادی را به همراه خواهد داشت، افزود: دانشگاه و صنعت باید قابلیت های یکدیگر را بسنجند چرا که با ایجاد رابطه محکم بین صنعت و دانشگاه، مشکلات صنعت قابل رفع است.
وی تاکید کرد کرمان موتور تئوری تولید انبوه به ثروت را محقق کرد ضمن آن که راه اندازی مرکز نوآوری این شرکت قدمی عالی برای دانشگاه به شمار می رود.
معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: امضای تفاهم نامه تاسیس مرکز نوآوری در دانشگاه علم و صنعت با همت کرمان موتور گام بزرگی برای رشد دانشگاه محسوب می شود.
وی با اشاره به امکانات بالای کشور در زمینه تولید و تحقیقات خاطرنشان کرد: با وجود امکانات موجود حدود ۵۰میلیارد تومان نقدینگی تولید می شود این در حالی است که تویوتا به اندازه کل فعالیت اقتصادی های ایران توان ایجاد نقدینگی دارد.
بوترابی ساخت یک خودرو را کار فرهنگی دانست و ادامه داد: در صنعت خودرو  گزاره های علمی به ثروت و قدرت تبدیل می شود و هزار فرایند مهندسی در حال اجرا است.
وی با اشاره به جنبه های مثبت تحریم گفت: چین در ۹ سال تحریم خود تبدیل به چین فعلی شد و ایران نیز با تجربه های پیشین خود در کنار توانمندی های موجود می تواند این مسیر را طی کند.
ضرورت رقابتی تر کردن صنعت خودروسازی
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت همچنین در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور با اشاره به راهکارهای تقویت صنعت خودرو و برنامه راهبردی وزارت صمت افزود: تشکیل کارگروه های نخبگانی برای شناسایی یک مساله و دستیابی به ماهیت موضوع از راه نشانه ها هدف اصلی این برنامه بود. براین اساس در این کارگروه مساله صنعت خودرو تعریف و راه حل کوتاه مدت برای این مساله تعریف شد.
عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به نقش مهم چنین گردهمایی هایی در برنامه راهبردی صنعت خودروسازی کشورخاطرنشان کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، صنعت خودروسازی کشور نیاز دارد که از مونتاژکاری به نوآوری تبدیل شود. ضمن اینکه باید صنعت خودروسازی ایران را دانش بنیان کرد.
وی عدم رقابت پذیری را مشکل اصلی صنعت خودروسازی در این سالها دانست و ادامه داد: تلاش دولت و وزارت صمت در این سالها، رقابتی تر کردن صنعت خودروسازی بوده، اما تبدیل صنعت خودروسازی به صنعتی رقابت پذیر نیاز به برنامه منسجم و دقیق دارد.
به گفته وی، در سال های قبل از ۱۴۰۰، صنعت خودروسازی ایران رکورد سالانه تولید یک میلیون ۶۵۰ هزار دستگاه در سال را هم ثبت کرده بود. اما هیچ گاه عملکرد ثابت و رو به رشدی را از این صنعت شاهد نبودیم و همواره عملکرد صنعت خودروسازی فراز و نشیب داشت.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: در ابتدای تحریم هاتولید صنعت خودروسازی نصف شده و خودروسازان با مشکل انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ ها مواجه شدند که این موضوع نارضایتی های زیادی را هم در پی داشت. دلیل کاهش تولید در دوران تحریم، دانش بنیان نبودن این صنعت و مونتاژکاری به جای نوآوری بوده است. در این سالها دیگر تولید خودرو به صورت عبور مستقیم نبود و عرضه خودرو نیز شفاف نبود. هدف وزارت صمت برای خروج صنعت خودروسازی از بحران، افزایش تولید محصولات و جلوگیری از تولید ناقص و همچنین شفاف سازی عرضه به همراه آزادسازی واردات بود تا بازار رقابتی تر شود.
وی  با بیان اینکه نتیجه اقدامات دولت و وزارت صمت، ثبت رکورد تولید یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ بود، تصریح کرد:  تا کنون تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته و روند رو به رشد تولید همچنان حفظ شده است.
توکلی لاهیجانی همچنین به رشد ۲۲ درصدی تولید خودروهای سواری و تجاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ به سال گذشته اشاره گرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از تحقق افزایش تیراژ تولید، وزارت صمت و دولت باید جلوی شکننده بودن تولید را بگیرد. به این منظور نیاز بود تا صنعت خودروسازی کشور در مسیر دانش بنیان شدن گام بردارد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به ظرفیت های صنعتی موجود در ایران و تعداد خودروهای در حال تردد، گفت: تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در ایران به صورت سالانه متصور است که بخشی از این ظرفیت به صادرات به کشورهای مختلف اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: صرف مونتاژکاری موجب ایجاد وابستگی صنعت خودروسازی به روابط خارجی می شود که این همان شکننده شدن تیراژ تولید است.
توکلی لاهیجی با اشاره به پیوند بین صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: اقدام کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صتعت را گام مهمی در تعمیق پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.
وی به لزوم توسعه پلتفرم مشترک بین خودروسازان اشاره و خاطرنشان کرد: با اشتراک پلتفرم، بخش زیادی از هزینه های تحقیق توسعه برای هر شرکت به دلیل اشتراک در فعالیت ها کاسته می شود. این مهم در صورتی محقق می شود که کلید تحقیق و توسعه و تولید در دست خودروسازان باشد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ادامه داد:  هم اکنون صنعت خودروسازی دنیا فرصت های جدیدی را برای شرکت ها فراهم کرد که این فرصت ها شامل برقی سازی، هوشمند سازی، حمل و نقل اشتراکی، اتصال پذیری و … بوده که باید  برای جبران فاصله تا دنیا خودروسازان داخلی تمرکز بیشتری روی این موارد داشته باشند.
ساخت داخل نیازمند سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان موتور نیز درمراسم یاد شده  از رویکرد آینده پژوهی کرمان موتور خبر داد و گفت: در گذشته استراتژی ها بر مبنای بقا و زیان بود از این رو بسیاری از پروژه ها متوقف شد اما در شرکت کادک در چهار سال اخیر بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که همچنان ادامه دارد.
علی بهرامی با بیان این که در  دهه ۶۰ و ۷۰ در فرایند طراحی  خودروسازی و صنعت قطعه ادبیات خودکفایی حاکم و براین اساس زنجیره تامین ایجاد شد، تصریح کرد: یکی از چالش های ۴۰ سال اخیر این بود که با وجود فراهم بودن امکان واردات، داخلی سازی قطعات قیمت، خودرو با نرخ بین المللی وارداتی را اقتصادی تر می کرد بنابراین اگر داخلی سازی به سمت طراحی جدید و همراه با فناوری روز حرکت نکند، منافع چندانی برای ساختار تولیدی نخواهد داشت.
وی ساخت داخل را نیازمند سرمایه گذاری دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع چالش بزرگی در حوزه مدیریت است و در صورت داشتن استراتژی شفاف، زنجیره تامین فعلی پاسخگوی نیاز قطعی خودروسازان نخواهد بود بلکه دانش کیفی و فنی به آن ها کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان موتور درمورد قیمت تمام شده نیز افزود:برخی از مواد اولیه در ایران گران تر از نمونه خارجی تمام می شود از این رو باید نمونه ای به تولید برسد که با نمونه خارجی رقابت کند.
در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور که با همکاری دانشگاه علم و صنعت  و با حضور کارشناسانی از صنعت خودرو ایران، چین و ایتالیا برگزار شد تفاهم نامه همکاری علمی و فنی و همچنین تفاهم نامه ایجاد دفتر تحقیق و توسعه فناوری کرمان موتور میان سید مجید اسماعیل زاده، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت و سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور به امضا رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9297
اخبار مرتبط
نظرات شما