• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
پورابراهیمی خبر داد:

راه اندازی مجدد کارخانه روغن نباتی گلناز به زودی

با پیگیری های انجام شده توسط دکتر پورابراهیمی و تشکیل نشست با حضور معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، مدیران عامل بانکهای ملی و سپه و نیز مدیران شرکت روغن نباتی گلناز، توافقاتی در زمینه راه اندازی مجدد این کارخانه در آینده نزدیک انجام شد.

بعد از تعطیلی 2ماهه شرکت روغن نباتی گلناز و پیگیری های دکتر پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور، در جلسه ای که به منظور حل مشکل و راه اندازی مجدد این کارخانه انجام شد، مقرر شد با مساعدت بانکهای ملی و سپه و نیز همکاری معاونین وزرای صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و فروشگاههای زنجیره ای، این کارخانه در آینده ای نزدیک مجددا به بهره برداری برسد.
در این جلسه ورزیده کار طهرانی رئیس هیات مدیره شرکت روغن نباتی گلناز با اشاره به مشکلات ناشی از نقدینگی و نیز حادثه آتش سوزی در این شرکت گفت: اتفاقات رخ داده مشکلات گسترده ای از جمله تعدیل 1000 نفر از پرسنل برای مجموعه ایجاد کرد و متاسفانه در دو ماه گذشته با تعطیلی کامل خط تولید مواجه شده است. وی یکی از مشکلات شرکت روغن نباتی گلناز را نیاز به روغن خام به منظور تولید دانست و افزود: به دلیل مشکلات مالی ایجاد شده، تسهیلات بانکی شرکت معوق شد و متاسفانه رقم این معوقات در سالهای اخیر به شدت بالا رفته است.
در ادامه دکتر سیف مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی نیز ضمن ارائه گزارش از صنعت روغن در کشور گفت: حجم زیادی از مواد اولیه و روغن خام وارد کشور شده و این مهم به منظور بهبود شرایط تولیدکنندگان روغن در کشور است و آماده ایم تا با نظر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به روغن نباتی گلناز نیز کمک کنیم.
دکتر مودودی معاون وزیر رئیس سازمان توسعه تجارت هم توضیحاتی در رابطه نحوه همراهی این معاونت با شرکت روغن نباتی گلناز به منظور بهبود شرایط کارخانه و بازگشت به تولید ارائه کرد.
دکتر قبادی معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت نیز با اشاره به وضعیت کنونی کشور و لزوم تامین نیازهای اساسی مردم گفت: با توجه به فعالیت شرکت روغن نباتی گلناز در زمینه تولید نیازهای اساسی مردم، وزارت صنعت نیز آماده کمک به این واحد در زمینه تامین مواد اولیه و نیز خرید محصولات این شرکت به منظور فعالسازی و تولید مجدد هستیم.
مدیران عامل بانکهای سپه و ملی نیز در این جلسه گزارشی از مطالبات معوق سیستم بانکی از شرکت روغن نباتی گلناز ارائه کردند.
دکتر پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با تشکر از معاونین وزرا و مدیران عامل بانکها گفت: با توجه به شرایط خاصی که برای شرکت روغن نباتی گلناز در سالهای اخیر اتفاق افتاده، بیش از 1000 نفر از پرسنل شرکت تعدیل شده اند، اما برای ما به هیچ عنوان پذیرفته نیست که این شرکت تعطیل شود.
وی ضمن انتقاد از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت افزود: متاسفانه مشکلات شرکت در سالهای اخیر بیان نشده و این مهم باعث افزایش این مشکلات و تعطیلی کارخانه شده است که در این رابطه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره باید پاسخگو باشند.
پورابراهیمی با اشاره به ظرفیت بالای تولید شرکت و نیاز به محصول روغن به عنوان کالای اساسی در کشور، سه مکانیزم را برای راه اندازی مجدد کارخانه ارائه کرد. وی گفت: تامین مواد اولیه روغن شرکت توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی وزارت جهاد کشاورزی با عقد قرارداد و تامین مالی از طریق بانکهای عامل و با تضمین خرید محصولات در مرحله اول به منظور راه اندازی خط تولید شرکت، راهکار اساسی است. وی در توضیح مکانیزم دوم در زمینه راه اندازی کارخانه گفت: همکاری و هماهنگی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، به منظور عقد قرارداد خرید توسط شرکتهای توزیع روغن در کشور راهکار دوم خواهد بود به این منظور که رابطه تضمین قراردادهای خرید و پیش پرداختهای آن را عملیاتی کند و راهکار سوم امکان استفاده از ظرفیت مواد اولیه روغن به صورت عبور موقت به داخل کشور به منظور تولید و صادرات است که توسط سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت و همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران قابل انجام خواهد بود.
در ادامه نشست این سه پیشنهاد توسط معاونین وزرا، بانکهای عامل و مدیران کارخانه، پذیرفته شد و دکتر پورابراهیمی با اشاره به الزام پیگیری مجلس در زمینه خروج شرکت روغن نباتی گلناز از لیست سیاه بانکها از طریق بانک مرکزی گفت: با توجه به بدهی بسیار زیاد این شرکت به سیستم بانکی، بایستی توافقی بین روغن نباتی گلناز، بانکها و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام شود تا شرکت روغن نباتی گلناز امکان دریافت سرمایه در گردش را داشته باشد.
در ادامه پورابراهیمی با اشاره به لزوم راه اندازی هرچه سریعتر شرکت روغن نباتی گلناز گفت: با توجه به مساعدت های صورت گرفته و نیز وجود ظرفیت های بسیار زیاد در این شرکت، هیچ توجیهی در زمینه عدم راه اندازی این کارخانه قابل پذیرش نیست و در کوتاه ترین زمان بایستی راه اندازی مجدد این کارخانه انجام شود.
گفتنی است پس از این جلسه نشستی به منظور تنظیم صورت جلسه و نهایی کردن توافقات برگزار شد که در پایان موارد زیر مورد توافق معاونین وزرا، بانکهای عامل، انجمن فروشگاههای زنجیره ای و مدیران شرکت روغن نباتی گلناز قرار گرفت و مقرر شد در کوتاه ترین زمان، بازگشایی کارخانه انجام گیرد.
1. مقرر شد 30هزار تن از مخازن شرکت روغن نباتی گلناز برای ذخیره سازی روغن دولتی توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی اجاره شود.
2. مقرر شد ماهیانه 5هزار تن روغن تولید شده توسط شرکت روغن نباتی گلناز، به صورت کارمزدی برای توزیع در فروشگاههای زنجیره ای، توسط این فروشگاهها خریداری شود.
3. ارائه پیشنهاد توسط فروشگاههای زنجیره ای به منظور اجاره 5 ساله کارخانه گلناز و راه اندازی مجدد تولید در این کارخانه.
4. واردات روغن خام و مواد اولیه با واسطه گری فروشگاههای زنجیره ای، به منظور تولید روغن در کارخانه روغن نباتی گلناز
5. مقرر شد موضوع استمهال تسهیلات معوق شرکت روغن نباتی گلناز با برنامه زمان بندی ارائه شده توسط این شرکت در بانک مرکزی بررسی و مساعدت شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/93
اخبار مرتبط
نظرات شما