• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
ترامپ بالاخره به تله افتاد؛

ماجرای یک عکس تاریخی

عکس بازداشت که با عنوان ماگ‌شات در زبان انگلیسی شناخته می‌شود، همان تصویری است که به صورت تمام‌رخ و نیم‌رخ از متهم گرفته می‌شود. دونالد ترامپ بالاخره در فرایند دادگاه‌هایش طعمه این عکس شد. اما آینده این عکس چه خواهد شد؟...

طی ماه‌های گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بارها پایش به دادگاه باز شد تا به پرسش‌هایی در رابطه با اتهامات وارد شده به خود، پاسخ دهد. با این حال، هر بار سعی می‌کرد از یک ماجرا فرار کند: عکس بازداشت یا همان ماگ‌شات! به‌رغم همه تلاش‌ها، بالاخره روز 24 آگوست، پلیس موفق شد از او «عکس بازداشت» بگیرد و در رسانه‌ها منتشر کند. به محض اینکه در ایالت جورجیا برای شرکت در دادگاهش حاضر شد، پلیس طبق قانون عکس بازداشت را از او گرفت، عکسی که برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد. در این عکس، او ابروهایش را در هم کشیده و با اخم به دوربین نگاه می‌کند. این تصویر هم در کنار دیگر عکس‌های بازداشتی از سلبریتی‌ها و مشاهیر قرار خواهد گرفت.
عکس بازداشت که معمولاً یکی از نیمرخ و یکی هم به صورت پروفایلی از روبه‌رو است، توسط یک پلیس فرانسوی ابداع شد. این پلیس در سال 1880 سیستمی را طراحی کرد که براساس آن از متهمان عکس می‌گرفت تا بتواند ویژگی‌های چهره آن‌ها را به خوبی ثبت کند و از این طریق می‌توانست به سادگی آن‌ها را شناسایی کند. با این عکس‌ها، پلیس می‌توانست از قد، جثه و ظاهر متهم آگاهی کامل پیدا کند. اگر این فرد از دستشان می‌گریخت، با همین عکس‌ها می‌توانست از مردم کمک بگیرند و متهم را خیلی زود پیدا کنند.
در آن زمان به عکس بازداشت می‌گفتند: «عکس سخنگو»؛ به این خاطر که با پلیس سخن می‌گفت و ارتباطی برقرار می‌کرد که طبق آن متهم را شناسایی می‌کردند. به مرور متدها و روش‌های جدیدی روی کار آمد که برجسته‌ترین آن‌ها، اثر انگشت بود. با این حال، اثر انگشت هیچ‌وقت جای عکس بازداشت را نگرفت. به هر حال، در این عکس، متهم در کانون ماجرا قرار می‌گیرد و به شکلی متفاوت زیر ذره‌بین است. در واقع این سند به بخشی از عملیات پلیسی تبدیل شد.
پرسشی برای زمان
افراد معروف به شکل‌های مختلفی از تصاویر بازداشتی خود بهره گرفته‌اند. ترامپ هم در این زمینه بیکار ننشست و تلاش کرد از عکس بازداشت خود بهترین بهره را بگیرد. او توانست از این عکس، پول به دست آورد. کارزاری از طرف ترامپ به راه افتاد که عکس بازداشت او را روی ماگ‌ها، تی‌شرت‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر چاپ کردند و به مردم فروختند. او میلیون‌ها دلار از این طریق به دست آورد و ثابت کرد که یک کاسب حتی می‌تواند با عکس بازداشتی‌اش هم پول به‌دست آورد.
ولادیمیر لنین و جوزف استالین هم از جمله افراد معروفی هستند که زمانی دستگیر و تبعید شدند. از آن‌ها هم عکس بازداشت گرفتند. بسیاری از دیگر افراد معروف هم عکس بازداشتی دارند که برخی از این عکس‌ها هنوز هم وجود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد ترامپ توانست در لحظات نخست بهترین بهره را از این عکس ببرد. بی‌تردید ترامپ تلاش خواهد کرد تا خودش را فردی برحق نشان دهد. او می‌خواهد بگوید فردی اصیل بوده که در دنیای سیاست کاری جز مبارزه سالم نکرده است. او اصرار دارد که دادگاه‌هایش عادلانه نیستند و تلاش می‌کند به کمک گروهی از هوادارانش، شرایط را به‌نفع خودش تغییر دهد.
برخی از تحلیل‌گران می‌گویند عکس بازداشت در حقیقت نوعی هویت به فردی می‌دهد که در کانون تصویر قرار گرفته، هویتی که احتمالاً چندان مطلوب نیست و در تاریخ هم آن‌طور که مورد انتظار است، ارزیابی نمی‌شود. با این حال، ترامپ و کارزارش تلاش کردند از این عکس به شکلی متفاوت بهره ببرند. تمام تلاش بر این بود که ترامپ به شکل فردی متفاوت به نمایش درآید، فردی که در شرایط عادلانه قرار نگرفته و مردم او را به قدری دوست دارند که حاضر هستند عکس بازداشتش را روی تی‌شرت و ماگ بخرند و استفاده کنند. با این حال، باز هم باید در انتظار تاریخ باشیم تا ببینیم از عکس بازداشت ترامپ چطور یاد می‌شود. چه کسی می‌داند، شاید واقعاً ترامپ به هدفش دست پیدا کرده باشد و در آینده بگویند او مورد بی‌عدالتی واقع شد! شاید هم فقط بگویند او فردی دیوانه بود. گذر زمان به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.
منبع: اکونومیست / آینده‌نگر
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9497
اخبار مرتبط
نظرات شما