• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
ردپای کرونا در بازار کار؛

همه‌گیری با بیکاری دانشگاه‌رفته‌ها چه کرد؟

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار از سال ۹۷ تا تابستان سال بهار سال ۹۹ روند نزولی را طی کرده است. سپس از بهار سال ۹۹ تا تابستان سال جاری، بیکاری در یک کانال مشخص نوسان کرده است ولی دیگر به سطح قبلی خود بازنگشته است...

آشنایی با مفاهیم بازار نیروی کار در ایران
طبق تعاریف مرکز آمار ایران، بیکار کسی است که در سن کار باشد (بالای ۱۵ سال) و به دنبال کار بگردد. بر این اساس اگر کسی از جستجوی کار ناامید شود دیگر بیکار تلقی نشده و در آمارهای بیکاری منعکس نمی‌شود.
این گزارش به بررسی تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در کشور پرداخته است. در این گزارش هدف تنها دانشجویانی هستند که تحصیل خود را به اتمام رسانده‌اند نه دانشجویان در حال تحصیل. زیرا در تعاریف این مرکز دانشجویان در حال تحصیل شاغل محسوب می‌شوند.
کرونا عامل ناامیدی جوانان از یافتن شغل
روند تعداد بیکاران دانشگاه‌رفته نشان می‌دهد روند این بیکاران از بهار سال ۹۷ تا پاییز سال ۹۸ تغییر خاصی نداشته است. به طوریکه تعداد بیکاران دانشگاه‌رفته از ۱ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر در بهار سال ۹۷ به حدود ۱ میلیون و ۲۵۲ هزار نفر در پاییز سال ۹۸ رسیده است. به بیان دیگر در این مدت حدود ۳۰ هزار نفر به جمعیت بیکار دانشگاه‌رفته کشور اضافه شده است.
علت افزایش تعداد بیکاران دانشگاه رفته در این مدت را می‌توان وضعیت نامناسب بازار کار و عدم یافتن شغل مناسب دانست.
پس از شروع پاندمی کرونا در زمستان سال ۹۸، به یک باره تعداد بیکاران دانشگاه‌رفته کاهش شدیدی یافته است. آمارها حاکی از آن است که این روند کاهشی تا بهار سال ۹۹ ادامه یافته است. به طوریکه تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار کشور به ۹۰۲ هزار نفر در بهار سال ۹۹ رسیده است.
نوسان بیکاری پس از کرونا
به گزارش اکوایران، پس از بهار سال ۹۹، به مرور شاغلان دانشگاه‌رفته نیز از کار خارج می‌شوند ولی به امید یافتن شغل در بازار کار باقی می‌مانند. به همین دلیل در تابستان سال ۹۹ تعداد بیکاران دانشگاه رفته به یک باره افزایش یافته و به یک میلیون نفر می‌رسد. اما به مرور این بیکاران نیز از یافتن شغل ناامید می‌شوند و تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار وارد یک روند نزولی می‌شود. به طوریکه این روند نزولی تا تابستان سال ۱۴۰۰ ادامه یافته و تعداد بیکاران این قشر به حدود ۹۲۴ هزار نفر می‌رسد.
در ادامه و با کمرنگ شدن این همه‌گیری، تعداد بیکاران دانشگاه‌رفته کشور در همین سطح باقی‌می‌ماند. به طوریکه این روند ادامه یافته و در تابستان سال جاری تعداد بیکاران دانشگاه رفته کشور معادل با ۹۰۵ هزار نفر می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9534
اخبار مرتبط
نظرات شما