• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
گزارش اکونومیست؛

ترامپ محبوب‌تر از گذشته

برای اینکه متوجه شوید دونالد ترامپ اکنون از چه شرایطی نزد رای‌دهندگان برخوردار بوده، بهتر است وضعیت او را در سال ۲۰۱۵ هم بررسی کنید. ترامپ در جریان انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۵ هم ناگهان به صورت غیرمنتظره‌ای پیشتاز شد و حدود ۳۰ درصد آرا را به دست آورد...

در دسامبر ۲۰۱۵ شواهدی وجود داشت مبنی بر اینکه موفقیت ترامپ چندان هم دور از ذهن نیست هر چند شواهد کافی نبودند. با این حالا و در دسامبر ۲۰۲۳ بررسی تجزیه تحلیل‌ها درباره تمایل رای‌دهندگان جمهوری‌خواه نشان می‌دهد که وی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ از دو برابر حمایت برخوردار است. جدی‌ترین رقیب او، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا است که ۱۲ درصد آرای کمتری نسبت به ترامپ جذب کرده است. اگر به روندی که ترامپ در ۱۱ ماه گذشته طی کرده نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که زمان به نفع ترامپ در حرکت بوده است. به نحوی که شانس موفقیت او در انتخابات مقدماتی افزایش یافته در حالی که شانس جدی‌ترین رقیب او به مرور کاهش یافته است. بنابراین به نظر می‌رسد که از میان تمام چیزهایی که می‌تواند ترامپ را از رقابت در انتخابات سال اینده منع کند، صرفا خود ترامپ می‌تواند موثر واقع شود.
البته انتخابات مقدماتی هنوز هم ممکن است شگفتی‌های بسیاری ایجاد کند. با وجود  اینکه در هفته‌های اخیر، چهره‌های برجسته جمهوری‌خواه از جمله مایک پنس، معاون سابق رئیس ‌جمهوری کناره‌گیری کردند، اما هنوز برخی مخالفان مصمم  در میدان باقی مانده‌اند. اقای دیسانتیس در مبارزات انتخاباتی  زمین خورده است، اما نیکی هیلی، که درست پشت سر دیسانتیس ایستاده، اخیرا وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. به ویژه از زمانی که شبکه کک، یکی از بزرگترین حامیان حزب جمهوری‌خواه، از وی حمایت کرده است. او به ویژه از ترامپ فاصله خود را حفظ کرده و در مورد جنگ اوکراین تندرو است.
آنگونه که اکونومیست گزارش داده است، به نظر می‌رسد که هیچ‌یک نتوانند از ترامپ پیشی بگیرد. با این حال سایر کاندیداهای جمهوری‌خواه با شرکت در این انتخابات در حال معرفی خود و بیان کردن مواضعشان هستند. در برخی موارد شاید خود را برای مشاغل در دولت جدید ترامپ آماده کنند.هر چند که در شرایط حاضر  ترامپ با چهار محاکمه جنایی مواجه است. اما اگر او هم محکوم هم بشود، قانون اساسی احتمالا مانع از شرکت او در انتخابات نخواهد شد. اما محاکمات هنوز هم ممکن است بر رای دهندگان او اثرگذار باشد. با این حال اکنون این سوال مطرح است که چه می شود اگر اقای ترامپ انصراف دهد؟ هر چند ممکن است  چنین رویدادی غیر محتمل باشد. با این حال چند نظرسنجی که ترجیحات دوم حامیان ترامپ را در نظر گرفته‌اند، در حال حاضر نشان می‌دهند که اگر ترامپ نباشد دیسانتیس به احتمال زیاد برنده خواهد بود ، هرچند که نیکی هیلی هم در حال حرکت است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9786
اخبار مرتبط
نظرات شما