• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
تازه‏‏‌ترین گزارش یونیدو نشان می‌دهد

تولید صنعتی جهان در رکود

تازه‌‌‌ترین گزارش فصلی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) نشان می‌دهد که رشد تولید صنعتی جهان در سه‌‌‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، بسیار کند بوده است. در واقع، تولید صنعتی جهانی تنها ۰.۴‌درصد رشد داشته که این رشد در مقایسه با سه‌‌‌ماهه قبل بسیار اندک و تنها ۰.۱‌درصد بوده است...

به‌طور کلی، چالش‌‌‌های مداوم در این دوره، از جمله اقداماتی که برای کنترل تورم جهانی اتخاذ شده‌‌‌اند، تقاضای کل را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. علاوه بر این، اختلالات مداوم زنجیره تامین، کمبود نیروی کار متخصص در برخی صنایع، پیامدهای درگیری در اوکراین و همچنین بلایای طبیعی فزاینده، اقتصاد جهانی و به‌ویژه بخش تولیدی را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند.
در سه‌‌‌ماهه سوم سال 2023، تولید در بیشتر مناطق جهان کاهش یافت. تنها استثنا آسیا و اقیانوسیه بود که تولید آن 1.8‌درصد افزایش یافت و دوباره بهترین عملکرد منطقه‌‌‌ای را به دست آورد. در مقابل، تولید آمریکای شمالی در مقایسه با سال گذشته 0.8‌درصد کاهش یافت، در حالی که آفریقا، اروپا و همچنین آمریکای لاتین و منطقه کارائیب با کاهش بیش از یک‌درصدی مواجه شدند.
آسیا و اقیانوسیه تنها منطقه‌‌‌ای بود که در سه‌‌‌ماهه سوم سال 2023 شاهد رشد تولید صنعتی بود. تولید این منطقه 1.8‌درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ رشد در بین همه مناطق جهان بود. این رشد به لطف عملکرد چشمگیر چین، موتور اصلی این منطقه، امکان‌‌‌پذیر شد. تولید چین در مقایسه با زمان مشابه در سال 2022، 3.5‌درصد افزایش یافت. تولید صنعتی چین در سه‌‌‌ماهه سوم سال 2023 نسبت به سه‌‌‌ماهه قبل نیز 1.1‌درصد رشد داشته است.
عملکرد تولید سایر کشورهایی که مشارکت قابل‌‌‌توجهی در تولید آسیا و اقیانوسیه دارند، متفاوت بود. از یک‌سو، هند، اندونزی، فیلیپین و عربستان‌سعودی در مقایسه با سال گذشته بیش از 5‌درصد رشد کردند و از سوی دیگر، ژاپن، جمهوری کره و تایوان چین با کاهش قابل‌‌‌توجه تولید مواجه شدند.
تولید صنعتی اروپا در سه‌‌‌ماهه سوم سال 2023 با 1.7‌درصد کاهش مواجه شد که این کاهش، هم در مقایسه با سه‌‌‌ماهه قبل و هم در مقایسه با سال گذشته رخ داد. کاهش تولید در اکثر کشورهای اروپایی مشاهده شد، اما کشورهایی نیز وجود داشتند که رشد مثبتی را تجربه کردند. به‌عنوان مثال، تولید در آلمان، ایرلند، ایتالیا و اسپانیا کاهش و در دانمارک، یونان، سوئیس و انگلستان افزایش یافت.
رشد تولید صنعتی در آمریکای لاتین و کارائیب و آمریکای شمالی از ابتدای سال 2022 به طور مداوم کاهش یافته است. در سه‌‌‌ماهه سوم سال 2023، این دو منطقه به ترتیب 1.4‌درصد و 0.8‌درصد کاهش تولید را تجربه کردند. در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای آمریکای لاتین، مکزیک تنها کشوری بود که رشد 0.4درصدی را ثبت کرد. آرژانتین (3درصد)، برزیل (0.9درصد) و ایالات‌متحده آمریکا (0.8درصد) کاهش تولید را تجربه کردند. کانادا نیز در سه‌‌‌ماهه جاری با یک‌درصد کاهش تولید مواجه شد.
داده‌‌‌های تفکیک‌‌‌شده نشان می‌دهد که فعالیت صنعتی در اقتصادهای صنعتی با درآمد بالا در سه‌‌‌ماهه سوم سال 2023، 2.4‌درصد افت کرده است. در همین حال، گروه اقتصادهای صنعتی با درآمد متوسط (از جمله چین) در سه‌‌‌ماهه سوم سال 2023، 2.8‌درصد رشد تولید داشته که به دلیل سهم بالای تولید صنعتی چین در این گروه است.
در گروه اقتصادهای صنعتی نوظهور که از اقتصادهای با درآمد کم و متوسط تشکیل شده است، بخش تولید در سال‌های اخیر پویایی قابل‌‌‌توجهی از خود نشان داده است. این گروه از اقتصادها توانسته‌‌‌اند از میانگین جهانی پیشی بگیرند. در سه‌ماهه سوم سال‌جاری، اقتصادهای صنعتی نوظهور پس از رشد 6.7درصدی در سه‌ماهه قبل، به رشد 3.6درصدی دست یافتند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9863
اخبار مرتبط
نظرات شما